گوناگون

اصلاح و بهسازی در 15 هزار هکتار از باغات هرمزگان

‌مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سطح اصلاح و بهسازی باغات طی برنامه پنجم توسعه حدود 15هزارهکتار از باغات را شامل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، سید امیر حمزه بهاری افزود: عملیات اصلاح و بهسازی در باغات مرکبات‌ و میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری نخیلات انجام خواهد شد.

بهاری افزود: مرکبات با سطح زیر کشت 36هزار و800 هکتار، 45.5 درصد از کل باغات استان را شامل می‌شود و در برنامه توسعه چهارم در سطح 850هکتار عملیات اصلاح و احیاء انجام گرفته است و پیش بینی می‌شود در برنامه پنجم عملیات مذکور در سطح شش هزارو565 از باغات مرکبات انجام گیرد.

وی در خصوص سطح زیر کشت میوه‌های گرمسیری در استان چهار هزار و 200 هکتار بوده که دو هزار و 800 هکتار به محصول انبه اختصاص دارد و در برنامه توسعه چهارم در سطح 629 هکتار عملیات اصلاح و احیا انجام گرفته است و پیش بینی می‌شود در برنامه پنجم عملیات مذکور در سطح یک هزار و 690 هکتار از باغات گرمسیری انجام گیرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: نخیلات به سطح زیر کشت 37 هزار و 800 هکتار 47 درصد از کل باغات استان را شامل می‌شود‌، لذا انجام عملیات به باغی از اهمیت خاصی برخوردار است، برهمین اساس در برنامه پنجم در شش هزارهکتار از نخیلات استان عملیات اصلاح و بهسازی انجام خواهد شد.

بهاری‌ به اهداف باغبانی به بالا بردن عملکرد در واحد سطح‌، بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی، توسعه باغات مکانیزه با کشت ارقام اصلاح شده و جدید به منظور وضعیت صنایع تبدیلی و بسته بندی‌، کاهش هزینه تولید‌، تجمیع باغات جهت تسهیل و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و افزایش راندمان آب اشاره کرد.

وی در ادامه از دیگر اهداف امور باغبانی در جهت بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی‌، انجام عملیات توسعه‌، بهسازی و نوسازی باغات موجود در جهت ایجاد اشتغال و حفظ جمعیت روستاها‌، تولید محصول سالم و ارگانیک را عنوان کرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان، تغذیه با استفاده از کودهای زیستی و ورمی درباغات استان‌، بهداشتی کردن باغات از طریق حذف علف‌های هرز ، شخم و حذف درختچه‌های جنگلی‌، هرس شاخه‌های خشک، احداث باغات الگویی جهت آشنایی باغداران با باغداران نوین و ارقام جدید و سازگار با منطقه، مدیریت باغات با آلودگی پایین در باغات لیموترش آلوده به بیماری جاروک شامل عملیات کنترل شیمیایی ناقل و کنترل علف‌های هرز با استفاده از سموم را از جمله عملیات اصلاح و بهسازی باغات عنوان کرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا