گوناگون

افزایش جمعیت نیازمند تغییر سبک و نگرش به زندگی

81176184 5716496

به گزارش ایرنا، پدیده کاهش جمعیت ناشی از سیاست های کنترل آن در دهه 60 بود که این مهم آنچنان با شتاب عملیاتی شد که حیرت جهانیان را برانگیخت.

هرم های سنی جمعیت ایران در دو دهه اخیر حاکی از روند گرایش سنین جوانی به سمت سالمندی دارد که ادامه این روند تهدیدی جدی برای آینده و اهداف کلان جامعه به شمار می رود.

از آن جایی که کاهش جمعیت و داشتن افرادی سالخورده خطری جدی برای کشور محسوب می شود، باید با ارائه راهکارهای مناسب برای آن چاره اندیشی کرد.

سیاست های کلی جمعیت چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و ابلاغ شد که اجرای آن منجر به شکوفایی و پویایی نسل در کشور خواهد شد.

از این رو مسوولان و سیاستگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سازنده برای پیشگیری از مشکل پیری و فرسایش جمعیت برنامه ریزی کنند.

رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری، شیردهی و پوشش بیمه ای هزینه های زایمان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی در خصوص اصالت کانون خانواده و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی بخشی از سیاست های کلی جمعیت است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی ساوه با اشاره به این که ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در بالندگی کشور موثر است، گفت: این مهم تاثیر بسزایی در پویایی و امنیت ملی دارد.

ˈمسعود خالصیˈ با اشاره به این که برای دستیابی به این مهم، مسوولان مربوطه باید زمینه آن را از هر حیث مهیا کنند، افزود: می توان با فراهم کردن تمهیدات لازم در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و رفاهی تمایل خانواده ها به افزایش فرزند را تقویت کرد.

وی با اشاره به اشاعه فرهنگ منحط غرب در میان برخی خانواده ها از سوی رسانه های غربی، اظهار کرد: تعدادی از برنامه های ارائه شده همسو با سیاست های غربی است به نحوی که در نمایش برخی فیلم ها، خانواده خوشبخت فاقد فرزند و یا دارای یک فرزند است.

وی، تامین سلامت و تغذیه سالم، تقویت ارزش های دینی، تحکیم بنیان خانواده و ترغیب و تشویق خانواده ها به استفاده از اهرم های قانونی مانند افزایش مرخصی زایمان و ایجاد شرایط مناسب برای بانوان شاغل را در این خصوص موثر عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب در پویایی و توسعه کشور موثر است.

ˈشهلا میرگلوبیاتˈ افزود: این مهم باید از سوی مجلس شورای اسلامی با برگزاری کمیسیون های مختلف و ارائه طرح های مربوط به افزایش جمعیت بررسی شود.

وی اظهار کرد: در سیاست های کلی جمعیت مواردی مانند رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، تحکیم بنیان و پایداری خانواده و توانمندسازی جمعیت با فرهنگ سازی مورد تاکید قرار گرفته است که بر اساس آن باید برنامه ریزی های لازم از سوی دستگاه های مرتبط انجام شود.

وی بیان کرد: در صورتی که راهکاریی برای افزایش جمعیت اندیشیده نشود در سال های نه چندان دور، کشوری با افراد سالخورده خواهیم داشت که این امر تهدیدی بزرگ به شمار می رود.

میرگلوبیات گفت: تحقق این مهم در گرو همکاری دستگاه های اجرایی، رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در اجرایی کردن سیاست های کلی جمعیت به لحاظ تهیه و تصویب طرح ها در کمیسیون های مرتبط فرهنگی، اجتماعی و بهداشت تلاش خود را به کار می بندد.

امام جمعه ساوه نیز با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری گفت: تهدید پیری جمعیت کشور در سال های اخیر به خوبی حس می شود و از این رو افزایش و سیر صعودی آن یک فرصت و امتیاز برای ایران اسلامی است.

حجت الاسلام سید ˈحسین تقویˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش جمعیت و برخورداری از جمعیتی جوان در اقتدار ملی، پویندگی، بالندگی و جوانی کشور موثر است.

وی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد را بخشی از این سیاست ها عنوان کرد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: طرح تحول سلامت از نیمه اردیبهشت ماه جاری با هدف کاهش هزینه های درمانی مردم اجرایی شده است.

ˈجلیل کوهپایه زاده اصفهانیˈ افزود: اجرای این طرح تحول عمده ای را در نظام سلامت ایجاد می کند که در ارتقای وضعیت بهداشت مردم موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: نشست هایی به منظور بررسی راهکارها برای اجرای گام به گام این سیاست که همسو با طرح تحول سلامت است، برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای این سیاست باید بر اساس یک برنامه ریزی مطلوب باشد و این مهم با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت امکان پذیر است.

کوهپایه زاده اصفهانی با اشاره به این که این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری حدود 260 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: بیشترین میزان جمعیت ساوه در مناطق شهری زندگی می کنند که بیشتر آن ها را جمعیت جوان شامل می شود.

وی با اشاره به این که میزان جمعیت سالمند در کشور شش تا هفت درصد است، افزود: میزان جمعیت سالمند در این شهرستان از شاخص کشوری پایین تر است.

وی بیان کرد: این شهرستان قطب صنعت و کشاورزی کشور است و جمعیت شاغل در این حوزه ها را جوانان تشکیل می دهند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به این که فراوانی جمعیت سالمند در این شهرستان کم است، گفت: باید با تدابیر و برنامه ریزی مناسب مانند ارائه خدمات درمانی و آموزشی نسبت به افزایش جمعیت اقدام کرد.ک/4

7337/686

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا