گوناگون

افزایش میزان بهبودی دیابت و پیگیری بلند مدت پس از جراحی چاقی

behbudiye diabet2 افزایش میزان بهبودی دیابت و پیگیری بلند مدت پس از جراحی چاقی

در تحقیقی که با پیگیری  دراز مدت بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع۲ بعد  از جراحی Bariatric  انجام گردید،محققان کشف کر دند تعداد اشخاصی که بعد از جراحی به سلامت نخستین خود برگشته اند و بیمار یقندخون  در آنها از بین رفته  است بیشتر از اشخاصی  است که طی این مدت تحت مراقبت هاینرمال  بیماری دیابت قرار گرفته بودند، در ضمن عارضه های بیماری دیابت در اشخاصی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند کمتر از بیماران گروه کنترل بود.

نتایج این تحقیق یازدهم ژوئن در ژورنال JAMA  منتشر گردید.

چاقی و دیابت در جهان به حالت اپیدمیک رسیده اند و یکی از مهمترین مشکلات سلامت و اقتصاد جوامع محسوب می شوند. در سراسر جهان ۳۴۷ میلیون بزرگسال با دیابت زندگی می کنند که نیمی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند. مطالعات نشان می دهد بیماری دیابت نوع۲ قابل پیشگیری است.

براساس اطلاعات موجود می توان میزان ابتلا به دیابت را تا ۵۰ درصد از طریق تغییر شیوه ی زندگی و تداخلات دارویی کاهش داد. مطالعات کوتاه مدت نشان می دهد که جراحی چاقی به بهبود دیابت منجر می گردد اما تاکنون درباره ی نتایج دراز مدت این جراحی بر بهبود دیابت و عوارض آن اطلاعاتی در دست نبود.

پرفسور Lars Sjostrom  از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و همکارانش یک پیگیری دراز مدت بروی افراد چاق تحت جراحی Bariatric  در ۲۵ بخش جراحی و ۴۸۰ مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه در سوئد انجام دادند. از بیماران در فاصله ی سپتامبر سال ۱۹۸۷ تا ژانویه ی ۲۰۰۱ ثبت نام گردید در میان ۲۰۳۷ بیمار گروه کنترل، ۲۶۰ نفر و در میان ۲۰۱۰ بیمار تحت جراحی، ۳۴۳ نفر در شروع تحقیق به دیابت مبتلا بودند.

در تجزیه و تحلیل کنونی وجود دیابت در معاینات پزشکی و وجود عوارض دیابت براساس اطلاعات ثبت شده در مراکز بهداشتی تعیین گردید. برای عوارض دیابت، متوسط زمان پیگیری ۱۷٫۶  سال در گروه شاهد و برای گروه تحت جراحی ۱۸٫۱  سال به طور متوسط گزارش شد.

نسبت بیمارانی که بیماری دیابت در آنها ناپدید شده بود( بنا به تعریف قندخون کمتر از ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر و بدون مصرف داروی دیابت ) پس از دو سال برای گروه تحت جراحی برابر با۷۲٫۳  درصد از بیماران و در گروه کنترل تنها ۱۶٫۴  درصد بود. پس از ۱۵ سال میزان بهبودی دیابت در گروه تحت جراحی به ۳۰٫۴  درصد کاهش یافت و در گروه کنترل به ۶٫۵  درصد رسید.

همه ی انواع جراحی چاقی (باند قابل تنظیم وغیر قابل تنظیم، گاستروپلاستی عمودی  و بای پس معده) با نرخ بهبودی  بیشتری در مقایسه  با مراقبت های معمول دیابت همراه بود.

 علاوه بر این جراحی bariatricبا کاهش وقوع عوارض میکرو و ماکروسکولار دیابت همراه بود.

 نویسندگان مقاله این طور نتیجه گیری نمودند که در این مطالعه ی مشاهداتی با مدت  زمان طولانی  پیگیری بروی بیماران  چاق مبتلا به دیابت که تحت  جراحی bariatricقرار گرفته  بودند میزان بهبود دیابت و کاهش عوارض نسبت به درمانهای معمول دیابت بیشتر است البته این یافته ها  نیاز به انجام کار آزمایی های تصادفی برای تایید دارند.

منبع-http://diabetestma.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا