گوناگون

اما و اگر های انتخاب نام برای عضو جدید خانواده

2417473 212به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نام یکی از ملزوماتی است که تمامی عمر ما را همراهی می‌کند و در هر محفلی که حضور پیدا کنیم؛جمع‌های دوستانه یا خانوادگی همچنین مراکز آموزشی و موقعیت‌های شغلی با آن صدا زده خواهیم شد. اسم همراهی است که از نخستین روزهای تولد تا آخرین لحظه زندگی ما را همراهی می‌کند. حتی سال‌ها بعد از مرگ ما نیز دیگران با بر زبان آوردن آن از ما یاد خواهند کرد.

 از سوی دیگر می‌توان گفت؛ نامی که بر فرد از همان نخستین روزهای تولد حتی پیش از قدم گذاشتن به این دنیا در نظر گرفته می‌شود تا حدود زیادی هویت وی را به تصویر می‌کشد.

به همین دلیل است که انتخاب اسمی که در تمام روزها، ماه‌ها و سال‌ها ما را همراهی می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید به همین دلیل است که دغدغه‌ای به نام انتخاب نام همیشه در انتظار مادران و پدرانی است که منتظر تولد فرزند خود هستند.

  رابطه مستقیم اسم و اعتماد به نفس

اینکه ویژگی‌های یک اسم خوب چیست تا براساس آن بتوان نامی برای مسافری که در راه است انتخاب کرد؟ سوالی است که نیاز به بررسی های بیشتری دارد. به عقیده مریم یوسفی، جامعه‌شناس نامی که برای کودک مان انتخاب می‌کنیم نباید عمومی باشد به عبارتی نام مناسب اسمی است که تعداد زیادی از افراد با آن نامیده نشده باشند.

 توجه داشته باشید فراوانی یک اسم می‌تواند در دوران مختلف تحصیلی یا شغلی برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند، ضمن اینکه وقتی اسمی بارها و بارها تکرار شده باشد دیگر چندان جذابیتی برای فرد و اطرافیانش نخواهد داشت. البته رضا معتمد پور، روان‌شناس در این زمینه نظر دیگری دارد. به عقیده وی آنچه اهمیت دارد این است که نامی که برای فرزند خود در نظر داریم از زیبایی معنا و روانی تلفظ برخوردار باشد زیرا این امر نقش مهمی در اعتماد به نفس فرد و روحیه همچنین رفتارهای اجتماعی وی خواهد داشت.

وی در توضیح بیشتر به خبرنگار «حمایت» گفت:«زمانی که دیگران برای نمونه همکلاسی های فرزند شما وی را صدا می‌زنند نباید به دلیل شیوه تلفظ یا وزن نام وی را مورد سرزنش و تمسخر قرار دهند. یادتان باشد که این واژه شخصيت فردي و اجتماعي وي را تحت تاثير قرار می‌دهد بنابراین باید با دقت بیشتری آن را از میان سایر نام‌ها برگزید. البته در این میان رعایت هنجارها، ارزش‌ها و عرف جامعه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. »
 
  سه شاخصه مهم درانتخاب نام را بشناسید

شاید شیرین‌ترین لحظات زندگی والدین زمانی باشد که در ماه های آخر تولد کودکشان به دنبال نامی زیبا برای وی می‌گردند. کلمه ای که نخستين آهنگ آشنا براي عضو جدید خانواده‌شان خواهد بود و به گفته کارشناسان علوم اجتماعی و روان‌شناسان اثر بسزايي در چیدمان انديشه و آينده وی دارد. بنابراین می‌توان گفت ارزشی بودن، زیبایی تلفظ و خوش آهنگ بودن سه شاخصه اصلی برای انتخاب نام مناسب به شمار می‌روند. پس اگر قصد دارید نامی را برای مسافر کوچکی که در راه دارید برگزینید به ویژگی‌هایی از جمله خوش آهنگ بودن و معنای آن توجه کنید.

البته نکات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که نباید آن را فراموش کنید. به طور مثال استفاده از اسامی تشریفاتی، مهجور يا پيچيده و کلماتی که در زمان تلفظ ممکن است به نوع دیگری شنیده شوند، از جمله مواردی هستند که می‌توانند در طول دهه های زندگی برای فرزند شما مشکلاتی را ایجاد کنند. فراموش نکنید که این نام قرار است بارها و بارها در مهد كودك، مدرسه، دانشگاه، محل کار و … از سوی بستگان و دوستان فرزند شما صدا زده شود، پس در هنگام انتخاب روی گزینه ای نامتجانس خط بکشید.
 
 انتخاب نام شایسته؛ حق فرزند بر پدر و مادر

 به طور حتم برای همه ما پیش آمده است که شنیده باشیم خانواده ای هنگام انتخاب نام برای فرزند خود تصمیم می‌گیرند نام والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ متوفی خود را برگزینند تا به این طریق یاد و خاطر وی را برای سال‌های زیادی در خانواده زنده نگه دارند.  البته در مواردی نیز شاهد هستیم که برخی والدین نیز با گذاشتن اسم بزرگ‌ترها در زمان حیاتشان روی نوزاد قصد دارند، عشق و احترام خود نسبت به این افراد را نشان دهند.

 اگر چه چنین انتخابی خالی از لطف نیست اما گاهی اوقات می‌تواند موجب دلخوری نوزاد البته در دهه‌های آینده زندگی شود. برای نمونه با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در فاصله دو نسل به وقوع می‌پیوندد گاهی اوقات شاهد هستیم که یک نام از گردونه اسامی به روز خارج شده و به اسمی قدیمی و ناهمخوان با فرهنگ روز جامعه تبدیل می‌شود. اینجاست که می‌تواند مشکلاتی را برای وی در دوره های مختلف زندگی به وجود آورد. در این میان اشاره به یک نکته ضرورت دارد. اینکه انتخاب نام مناسب موضوعی است که در روایات نیز برآن تاکید شده است.

به طور مثال  پیامبراکرم(ص) در این باره می فرماید: «وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ» به عبارتی  حق فرزند بر پدر آن است که نام خوبی بر او بنهد و به بهترین شکل تربیتش کند. براین اساس می‌توان گفت؛ نامی که والدین بر فرزند خود می‌گذارند و وی را با آن صدا می‌زنند، باید به گونه‌ای انتخاب شود که در همه دوران زندگی با او همراه و با شخصیت و هویت وی همخوان باشد. همچنین از جنبه عاطفی بتواند نیازهایش را تامین کند. اسامی زیبا و پرمعنای مذهبی از این دسته هستند.
 
  برخوردهایی نا خوشایند و گرایش به تغییرنام

نتایج به دست آمده از یک پژوهش در حوزه نام‌ نشان می‌دهد که اگر چه برخی از افراد از نام خود چندان راضی نبوده یا آن را دوست نداشته‌اند، اما در پاسخ به این پرسش که اگر حق تغییر اسم خود را داشتند آیا نامشان را تغییر می‌دانند؟ اعلام کرده‌اند که ترجیح خواهند داد از این حق استفاده نکنند. البته افرادی که به ‌دلیل نوع اسم خود متحمل فشار  و برخوردهایی نا خوشایند از سوی همسالان خود شده بودند تمایل خود به تغییر نام را ابراز کرده بودند. از این موارد که بگذریم گاهی اوقات ما به افرادی بر می‌خوریم که نام آنان چندان تناسبی با جنسیت‌شان ندارد. به‌عنوان مثال دخترانی که نامی پسرانه دارند.

این اشخاص اگر هم در مواجهه با این سئوال که آیا از داشتن چنین نامی گله دارند یا خیر؟ از اسم خود گله مند نباشند باز هم مجبور هستند با افرادی که به تازگی با آنان مواجه شده‌اند در باره نام خود توضیح دهند. رفتاری که در دراز مدت آنها را خسته خواهد کرد. مواردی که یوسفی و معتمدپور هم بر آن تاکید دارند. بنابراین اگر قرار است این روزها برای فرزندی که در راه دارید نامی انتخاب کنید بعد از خواندن این مطلب کمی تامل کنید و سپس از میان اسامی که انتخاب کرده‌اید بهترین نام را انتخاب کنید تا فرزند شما در طول سال‌های زندگی خود و در مقاطع مختلف از بیان نام خود و شنیدن آن از زبان دیگران احساس خوبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا