گوناگون

انتقاد معاون ستاد دیه کشور از کوتاهی برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات به زندانیان

81200621 5759791

به گزارش روز شنبه خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، ˈمحمدعلی ساریˈ، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آیین نامه اجرایی هیأت دولت برای پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند از سوی بانک های عامل، گفت: زندانیان نیازمند غیرعمد بخشی از بدهی خود را در صورت تمکن مالی خودشان تامین کرده و بخشی از آن با کمک ستاد دیه و گذشت شاکیان تامین می شود.

وی با بیان اینکه ستاد دیه از سال 1369 با هدف آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیرکلاهبرداری ، تشکیل شده است،افزود: برای آزادی زندانیان در قالب جدول فرآیندی اقدام می کنیم و مانند دیگر مراجع نیستیم.

ساری اضافه کرد: بیشتر به دنبال رضایت گرفتن از شکات هستیم تا بتوانیم تعداد زیادی از زندانیان را آزاد و آنها را به آغوش خانواده بازگردانیم که خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق بوده ایم.

به گفته معاون ستاد دیه کشور 7 هزار و 735 زندانی در سال گذشته از زندان آزاد شدند که 205 نفر آن ها زن و هفت هزار و 30 نفر آن ها مرد بودند؛ در حقیقت دو هزار و 263 نفر به دلیل دیه و 5 هزار و 472 نفر زندانی مالی محسوب می شدند.

وی درمورد میزان بدهی این افراد ادامه داد: 8 هزار و 313 میلیارد ریال بدهی کل این افراد بوده که این ستاد توانست مبلغ 5 هزار و 341 میلیارد ریال آن یعنی 64درصد را از شکات گذشت بگیرد.

** کوتاهی برخی بانکهای عامل در ارائه تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد

ساری بیان کرد: برخی از بانک ها که قرار بود به زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری تسهیلات بدهند در این زمینه کوتاهی و ستاد دیه را دچار مشکل کرده اند.

وی ادامه داد: از سال 85 در قوانین بودجه،برای آزادی جرایم غیر عمد پیش بینی شده مبالغی از بانک های عامل تسهیلات بانکی پرداخت شود. همچنین در سال 92 در بند 102 قانون بودجه این امر ذکر شده و امسال نیز در بند ب تبصره 17 قانون بودجه این وظیفه در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون ستاد دیه کشور ازسال 85 تا کنون آیین نامه ای در هیات دولت مبنی بر ارایه تسهیلات بانک های عامل به تصویب رسید که برای بانک صادرات، تجارت و ملت حدود 600 میلیارد ریال و برای بانک رفاه 200 میلیارد ریال در نظر گرفته است که دو بانک ملت و تجارت در زمینه تسهیلات به زندانیان کار را شروع کرده، ولی متاسفانه سایر بانک ها نسبت به وظایف خود کوتاهی کرده اند.

ساری گفت: برای هر زندانی سهمیه کمک و تسهیلات در نظر گرفته ایم که البته این تسهیلات قرض الحسنه و بدون بهره است، همچنین در جداول از دو میلیون تا 150 میلیون تومان برای زندانی تسهیلات داریم که امسال تا 200 میلیون تومان نیز در نظر گرفته شده است .

وی افزود:البته این موضوع بستگی به شورای پول و اعتبار دارد.

معاون مدیر عامل ستاد دیه کشور ادامه داد: بانک تجارت ارقام خوبی را در خصوص تسهیلات داشته است و در میلاد حضرت ابوالفضل(ع) نیز جشنی برگزار کرد که نزدیک به 60 میلیون تومان از حقوق کارکنان این بانک به زندانیان اختصاص یافت.

ساری خاطرنشان کرد: امسال در زمینه فرهنگ سازی برای آزادی زندانیان و کمک به آن ها اقدام خوبی صورت گرفت تا خیرین نیز با توجه به شیوه نامه در این امر مشارکت کرده و حتی اقساط تسهیلات و وام برای آزادی زندانیان را برعهده گیرند.

وی ادامه داد: ما در این زمینه حتی کمک شاکیان را نیز شاهد بودیم که آن ها خود ضامن شده و اقساط را برای آزادی زندانیان پرداخت کرده اند؛ در حقیقت با کار فرهنگ سازی شاکی به پول خود رسیده و زندانی نیز آزاد می شود.

وی بیان کرد:کار ستاد دیه در قالب تحقیق صورت می گیرد به این شکل که محققان زندگی زندانیان را بررسی کرده و مراحل بعدی را انجام می دهند.

*ستاد دیه به متمکنان کمک نمی کند

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: ستاد دیه قرار نیست به متمکنان کمک کند چرا که منابعش محدود است.

وی افزود: این ستاد در واقع بر اساس وضعیت مالی زندانی به آن کمک خواهد کرد بدینصورت که اگر کسی وام خواست به آن ها وام، اگر کسی بلاعوض خواست به آن ها بلاعوض پرداخت می شود و اگر کسی گذشت از شاکی خواست، ستاد دیه ورود پیدا می کند.

ساری ادامه داد: منبع کاری ستاد دیه گروه تحقیق است که مشخص می کند چه میزان باید برای زندانی در نظر بگیریم یا به آنها تسهیلات و وام دهیم.

*مجاز به پرداخت هر دیه شبه عمد نیستیم

وی با بیان اینکه مجاز به پرداخت هر دیه شبه عمد و غیرعمد نیستیم، گفت: برخی اوقات مراجع قضایی می گویند که ستاد دیه باید به تمام زندانیان کمک کند که بنده می گویم به این شکل نیست؛ گروه تحقیقمان باید بررسی لازم را انجام داده و در نهایت تشخیص به کمک دهد.

ساری اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد مراسم عروسی به این شکل است که افراد تیراندازی می کنند و ممکن است این تیر باعث کشته شدن برخی افراد شود که این خود شبه عمد است و ما در این زمینه کمک نمی کنیم بلکه کسانی که آبرومندانه زندگی می کنند و اکنون نمی توانند خرجی خانواده خود را بدهند کمک می کنیم.

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: اگر در سقط جنین غیرقانونی فردی فوت شود و آن ها ادعا کنند که پزشک قلابی بوده ما کمکی در این زمینه نمی کنیم.

وی در خصوص کمک های بلاعوض، ادامه داد: همه چیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا کسی که واقعا نیازمند است و نمی تواند مخارج خانواده خود را تأمین کند، از کمک ما بهره مند شود.

** برای مهریه کمک بلاعوض نمی دهیم

ساری اظهار داشت: برخی افراد حرفه ای شده اند طوری که مرد و زن باهم سازش می کنند و مرد به زندان می رود به این امید که به آنها پول بلاعوض بدهیم.

وی ادامه داد:همین جا عنوان می کنیم که در بحث مهریه کمک بلاعوض نداریم و تنها وام می پردازیم.

وی سقف این وام را 50 میلیون تومان عنوان کرد.

به گفته ساری این مورد درمساله چک هم مشاهده می شود و افراد ماهری هستند که می خواهند از ستاد دیه کمک بلاعوض بگیرند؛ درحالی که ما نمی گذاریم این ستاد مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

ساری به سوء استفاده برخی زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: برخی زندانیان از کمک های ستاد دیه قصد سوء استفاده دارند و با توافق شاکی خود را به زندان می اندازند تا بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند که در موارد مهریه نیز شاهد چنین توافقاتی میان زوج ها بوده ایم.

اجتمام(3)** 9317*1580

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا