گوناگون

اگر یک هزارم سرمایه گذاری در نفت را صرف استخراج مغزها کنیم، دهها برابر سود می بریم

81180595 5724540

سعید سرکار عصر روز چهارشنبه در جمع دانشگاهیان و صاحبان صنایع تبریز اظهار کرد: امروز متخصصین ما به این خودباوری رسیده اند که می توانند در عرصه فناوری های نوظهور همپای کشورهای پیشرفته جهان حرکت کنند و ایران امروز به لطف این تلاش از نظر تولید علوم نانوتکنولوژی در رتبه هفتم دنیا جای گرفته است.

وی اضافه کرد: ۱۲ سال پیش وقتی ایران در این عرصه وارد شد، در رتبه ۵۹ جهان قرار داشت و امروز به لطف دانشمندان کشور، ایران به یکی از ۱۰ قدرت برتر در این عرصه تبدیل شده و در تمام همایش های مربوط به نانو، ایران یکی از مدعوین است.

سرکار گفت: ایران امروز در عرصه نانوتکنولوژی بر روی پای خود ایستاده و به هرجا که بخواهد در این عرصه خواهد رسید و ستاد نانو که با هدف تولید ثروت و ارتقا سطح کیفی زندگی مردم وارد عرصه شده رسالت بزرگی را که همان ارتباط دادن صنعت و دانشگاه است، دنبال می کند.

وی خاطرنشان کرد: در هشت صنعت داروسازی، نساجی، کشاورزی، ساختمان، نفت، مواد اولیه، خودرو و تجهیزات آزمایشگاهی علم نانو رسوخ کرده و حدود ۱۱۶ قلم از داروهای پیشرفته پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی در داخل تولید و حتی به خارج از کشور صادر می شود.

سرکار گفت: دانشگاه ها باید خود را در اقتصاد کشور مسوول بدانند و به محلی برای هزینه کردن پول مردم تبدیل نشوند، بلکه باید با تولید علم و فروش آن، نقش خود را در پویایی اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی افزود: زمانی که ما از اقتصاد دانش بنیان حرف می زنیم باید صنعتمان نیز دانش بنیان باشد و صنعت دانش بنیان نخواهد شد مگر با دانشگاه های دانش بنیان.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید در تولید علم، نیازهای صنعت را درک و علم تولید شده باید با وضعیت صنعت مطابقت داشته باشد و صنعت نیز باید به سمت علمی کردن صنایع حرکت کند.

سرکار اظهار کرد: البته ما امروز بیشتر کارخانه داریم تا صنعت و زمانی می توانیم ادعا کنیم که صاحب صنایع هستیم که ماشین آلات را خودمان بسازیم و این فقط از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت مهیا می شود.

رییس ستاد راهبردی نانو کشور گفت: در کشورهای پیشرفته، دانشگاه و صنعت همانند نوزاد دوقلوی به هم چسبیده هستند و قطع ارتباط این دو موجب مرگ دیگری می شود.

سرکار خاطرنشان کرد: باید به حلقه واسط و مفقوده این ارتباط که همان شرکت های دانش بنیان هستند توجه بیشتری کنیم چرا که این شرکت ها از دل دانشگاه ها بیرون آمده اند و با توجه به حضورشان در بین صنایع، نیازهای هر دو را درک می کنند.

وی گفت: فوندانسیون حرکت شرکت های دانش بنیان باید از دانشگاه ها آغاز و به وضعیتی برسیم که فناوری های نو را به چرخه تولید برسانیم و اینگونه نباشد که به تولید مقالات علمی بسنده کرده و از دیگر محصولات پژوهش بی بهره بمانیم.

سرکار اضافه کرد: امروزه کشورهای دنیا را از نظر اقتصادی به سه کشور مبتنی بر مواد خام (ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس)، مبتنی بر صنایع با محوریت دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری و خلاقیت تقسیم بندی می کنند که در این میان گروه سوم با جدا شدن از دو گروه دیگر، گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده اند و اگر مورد غفلت واقع شود در واقع آینده را واگذار کرده ایم.

وی گفت: متاسفانه ایران در علوم ˈ آی.سی.تی ˈ (ict) و بیوتکنولوژی فرصت را از دست داده و ۲۰ تا ۳۰ سال از کشورهای پیشرو در این علوم عقب مانده است، اما در نانوتکنولوژی با اختلاف چند سال از این کشورها درحال عبور از مسیر پیشرفت است.

سرکار افزود: از نظر علمی در عرصه نانو، ایران با مشکلی مواجه نبوده اما باید برای پیشرفت این علوم را در صنعت وارد کنیم و با استفاده از این علم، در فاز اول محصولاتی را که با ورود این علم ارتقا می یابند و در فاز دوم محصولاتی را که توانمندی های آنها مبتنی بر نانو است، تولید کنیم.

۷۲۳۳/۵۸۷

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا