گوناگون

بازار، قیمت خودرو را کاهش می دهد!

استفاده نمایندگان از رانت دولتی برای جمع کردن رأیبا گذشت هفته ها از آغاز سال جدید هنوز قیمت خودرو جز کالاهایی است که تا کنون برای قیمت گذاری تصمیم گیری خاصی نشده است، این عامل باعث سردرگمی بازار خودرو شده است و علاوه بر ایجاد رکود در این بخش باعث بالا رفتن قیمت خودرو در بازارهای مصرف نیز شده است.

با گزارش تابناک، عوامل گوناگونی در این رفتار شورای رقابت و خودرو سازی ها دخیل است، از یک سو کاهش تولید خودرو عرضه این محصول را در بازار کاهش داده و باعث ایجاد نوعی بازار سیاه کرده است، و از طرف دیگر به دلیل بالا بودن قیمت خودرو اقشار متوسط قادر به خرید این خودروها نیستند.

از سوی دیگر خودرو ساز ها نیز قیمت تمام شده خودرو را بیشتر از قیمتی که به بازار باید عرضه شود می دانند و بر این اعتقاد هستند که شورای رقابت باید قیمت خودرو را افزایش دهد تا خدرو سازها بتوانند از عهده هزینه های خود بر آیند.

واقعیت این است که در سالهای گذشته برای تقویت صنعت خودرو کشور، کار خاصی انجام نشده است، و تمام کارهای صورت گرفته به گونه ای بوده که فقط هزینه ها را بالا برده. به عنوان مثال خودرو سازها برای فروش محصولات خود در خارج از کشور با دریافت وامهای بانکی با سود بالا قصد حضور در کشورهای منطقه را داشتند.اما نه تنها نتوانستند توفیقی به دست بیاورند بلکه این بلند پروازی باعث تحمیل هزینه زیاد برای مصرف کننده های داخلی شد. چرا که خودرو سازها برای تامین اقساط بانکی باید قیمت خودرو ها را افزایش دهند، این گونه رفتارها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو شد و مجموعه این فشارها یک جا بر عهده مصرف کننده داخلی افتاد.

سید محمد بیاتیان در خصوص این موضوع و رفتاری که خودرو سازی ها دارند می گوید: حضور خودرو سازان در بازار خودرو منطقه  نمایشی است وا گر خودرو سازی ها می توانستند حضور واقعی داشته باشند قطعا از این بازار ها سود می بردند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو منتفی است، گفت: اگر دولت و خودروسازان تعیین قیمت خودرو را به بازار بسپارند مطمئنا شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

وی درباره احتمال کاهش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، ‌گفت: با توجه به صحبت های مسئولین دولتی و خودروسازان بعید می دانم شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم و موضوع کاهش قیمت منتفی است.

نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازو کار غلطی برای تعیین قیمت خودرو وجود دارد، گفت: متاسفانه قیمت خودرو به صورت دستوری و فرمایشی تعیین می شود و مولفه های تعیین قیمت در بازار در نظر گرفته نمی شود.

وی با اشاره به اینکه سازو کار قیمت گذاری خودرو همیشه به این صورت بوده که با شروع سال جدید و در مقاطع زمانی خاص قیمت گذاری ها با رویکرد افزایش انجام می شود، ‌افزود: اگر دولت و خودروسازان تعیین قیمت خودرو را به بازار بسپارند مطمینا شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

بیاتیان با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در گرو افزایش تیراژ و رقابت با خودروهای خارجی است، ‌‌افزود‌: زمانی که تولید خودرو پایین است و تولیدی نداریم و تقاضا برای خودرو بالاست، ‌قیمت افزایش می یابد و بازار سیاه خودرو شکل خواهد گرفت و تنها عده‌ای سود خواهند برد و مصرف کننده و تولید کننده متضرر می شود.

نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس با تاکید بر اینکه رقابت زمانی شکل خواهد گرفت که تعرفه واردات خودرو پایین آمده باشد و واردات خودرو تسهیل شود، افزود:‌ خودرو سازان حرکت منطقی کیفی سازی خودرو را آغاز کرده اند اما تا نقطه دلخواه فاصله زیاد است هرچند که دولت هم باید موانع را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا