گوناگون

بذر شمشاد در سراسر جنگل های هیرکانی کشورجمع آوری و ذخیره می شود

81214874 5784606

ˈبهرام دِلفان اباذریˈ در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سال گذشته در حدود 70 کیلوگرم بذر شمشاد جمع آوری شد و اکنون که فصل مناسبی برای جمع آوری بذر شمشاد است، تلاش می کنیم تا حد امکان بذر این گونه ارزشمند را جمع کنیم.

وی اظهار داشت: هدف از این کار، در اختیار داشتن منبعی برای تولید و تکثیر است تا اگر در بدبینانه ترین حالت، بیماری شمشاد منجر به انقراض این درخت در شمال کشور شد، بتوانیم آن را احیا کنیم.

دلفان اباذری تأکید کرد: مقداری از بذرهای جمع آوری شده در اختیار موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور قرار می گیرد تا مانند سال 1392 روی بانک ژن آن مطالعه شود و در شرایط سرد و فراسرد برای دوره طولانی چندین ساله نگهداری شود.

وی ابراز امیدواری کرد اعتبار مربوط به جمع آوری و غنی سازی بانک ژن درخت شمشاد از محل درآمدهای عمومی و هزینه سازمان جنگل ها و مراتع به موقع تامین شود.

معاون دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بذرهایی که پیش از این از زیر درختان شمشاد جمع و سپس غربال شده است، همچنان که پیش بینی می شد، دچار آفت شد و از آفت کش استفاده کردیم، ولی مشکل اصلی ما، پایین بودن تانه رُویی (قوه نامیه) این بذرها است.

دلفان اباذری توضیح داد: تانه رویی و به عبارت دیگر، قدرت جوانه زدن بذرهای جمع آوری شده درخت شمشاد در حدود 60 درصد است که همین امر، سبز کردن بذرهای موجود را قدری دشوار می کند ولی در صدد رفع آن هستیم.

بیماری قارچی سوختگی شمشاد (blight Boxwood) در ایران نخستین بار در سال 1389 در جنگل های آستارا و تالش دیده شد و هم اکنون تا جنگل های استان گلستان گسترش یافته است و به گفته کارشناسان ممکن است موجب انقراض گونه باارزش شماد در شمال کشور شود.

این بیماری باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.

شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hyrcana Pojark درختی همیشه سبز و بومی در جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.ک/3.

7517/621/1535/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا