گوناگون

برای تحقق سبک زندگی اسلامی باید معصومین(ع) را متناسب با شرایط زمانشان تعریف کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد ضرورت برگزاری کنگره سبط النبی(ع) گفت: امروزه معرفی کردن همه جانبه ابعاد شخصیت ائمه معصومین(ع) و به طور خاص امام حسن مجتبی(ع) از جهات متعددی ضرورت دارد. اولین جنبه این نیاز در جهت معرفی الگوی موفق اسلامی به جوانان است و دومین جنبه از جهت پاسخگویی به شبهاتی که در سایه حضور و الگوپذیری از معصومین(ع) مطرح می شود.

وی افزود:  برخیها تلاش می کنند تا معصومین(ع) را چنان بالا ببرند تا آنها را فراانسانی و در نتیجه غیر قابل الگوبراداری برای مردم معرفی کنند و حال آنکه ایشان انسانهای برتری هستند که باید در تمام ساحتهای زندگی از آنها الگو گرفت. ما حقیقتا برای تحقق سبک زندگی اسلامی نیاز داریم که هر یک از معصومین(ع) را متناسب با شرایط زمانی خودشان تعریف کنیم چرا که ایشان در زمان حیات خویش متناسب با مقتضیات زمان تلاشهای مفیدی در جهت گسترش فرهنگ اسلام انجام داده اند.

رئیس قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنانش اظهارداشت: اگر به هر کدام از ائمه در هر زمان (جنگ، صلح و یا خفقان) توجه کنیم، درک می کنیم که ایشان برای اشاعه فرهنگ اسلام با توجه به مقتضیات دوران خود چه تلاش های ارزشمندی انجام داده و چه مرارت ها و سختی هایی متحمل شده اند. امروزه عده ای وظیفه معصومین (ع) را در گسترش فرهنگ اسلامی فراموش کرده اند و آن را به معنای تحمیل دین بر مردم تلقی می کنند و این در حالی است که ائمه کارشان تحمیل دین نبوده بلکه وظیفه و رسالت ایشان ارائه راه هدایت و جلوگیری از گرفتاری انسان ها در سراشیبی سقوط و حرکت به سوی جهنم است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: عوامل بیرونی متعددی در دنیای امروز وجود دارد که انسان را به جهنم می برد و ائمه (ع) نیز کارشان این بود که مردم را نسبت به این خطرات آگاه کرده و در مسیر الهی هدایت کنند که باید در دنیای پر مخاطره امروز هم از این روش الگو گرفت.

وی با تأکید بر نیاز فراوان به برجسته سازی شخصیت ائمه اطهار(ع) و مخصوصا امام حسن مجتبی(ع) گفت: این موضوع با هدف ارائه شناختی صحیح از این بزرگان باید در جامعه پیاده شود چرا که مخصوصا جوانان ما برداشت صحیحی از ایشان ندارند و اکثرا این مسئله به صورت تقلیدی از والدین کسب می شود. پس این نیاز به برجسته سازی ویژگیها و ابعاد مختلف شخصیت امامان معصوم(ع) جدی است تا جوانان ما در سایه این تعالیم شناخت صحیحی از ایشان کسب کنند.

وی افزود: این شناخت کم در حالی است که معصومین (ع) و از جمله امام حسن(ع) وجودی جذاب و با ویژگیها، خلقیات و سجایای فراوان و نیک داشتند که درک آنها باعث می شود تا به ایشان از سر عشق و دوستی گرایش پیدا کنیم و سعی کنیم آنها الگوی زندگیمان باشند. اگر ایشان درست معرفی شوند نه تنها در میان شیعیان بلکه در بین اهل تسنن و حتی پیروان دیگر آئینها در سراسر دنیا هم محبانی بیش از پیش خواهند یافت که شیفته اخلاق و رفتار معصومین(ع) باشند.

ساجدی گفت: بیان نقش ائمه(ع) در تبیین فرهنگ اسلامی، نقش ایشان در درونی سازی و گسترش دین اسلام و بیان این موضوع که اصلا منظور از فرهنگ دینی چیست؟، بیان زیبایی ها و جذابیت های رفتار امام حسن مجتبی(ع) از جمله مواردی است که بیان آنها نقش بسزایی در گرایش مردم اعم از مسلمان و غیر مسلمان به سمت شخصیت های برجسته چون امام حسن مجتبی(ع)دارد. مورد دیگر پاسخگویی به شبهاتی است که با هدف فاصله گرفتن از ائمه و مخصوصا امام حسن مجتبی(ع) مطرح می شود و باید در این باب هم گفتگو کرد.

وی با اشاره به شرایط دوران امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: باید در این بخش به بررسی شرایط خاص آن دوران و اینکه چرا ایشان صلح را پذیرفته و وارد جنگ نشدند پرداخت و آنرا همراه با اشاره به تفاوتهای آن دوران با زمانهای دیگر و اقتضائات دوران حیات امام حسن(ع) برای افکار عمومی و مخصوصا جوان بیان کرد.

حجت الاسلام ساجدی ادامه داد: پژوهشگران ما باید بررسی کنند و رنجهایی که ائمه(ع) و مخصوصا امام حسن مجتبی(ع) برای ترویج دین متحمل شده و تا آخرین لحظات عمر شریفشان به دنبال تحقق این آرمانها بوده اند را بازگو کنند تا افکار عمومی به شکل صحیح با این شخصیتهای الهی آشنا شوند.

کنگره بین المللی “سبط النبی(ع)” با موضوع امام حسن مجتبی(ع) اول و دوم تیرماه سال جاری با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا