گوناگون

برخورد جدي با رانت خواران معادن/ بحران آب در يزد بسيار جدي است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوكار در جمع مردم شهرك رزمندگان در مسجد ابوذر غفاري اظهار داشت: در مورد معادن بافق و خصوصي‌سازي آن براي مردم شفاف سازي انجام نمي شود و با توجه به اينكه در جريان همه امور هستيم، اگر آمار دقيق به مردم داده نشود، افشاگري خواهيم كرد.

وي تاكيد كرد: بايد مشخص شود از معادن چه ميزان برداشت مي شود و آيا حق دولت توسط شركت‌هاي خصوصي داده شده يا خير و علت عدم پرداخت حق دولت بايد براي مردم شفاف و مشخص پاسخ داده شود.

جوكار بيان كرد: عده‌اي معادن را در اختيار گرفته‌اند و در زيرمجموعه يك شركت، 40 شركت ديگر راه اندازي مي كنند و آن را بخش خصوصي مي‌نامند و واگذاري ها به بخش خصوصي نيز به همين شكل انجام مي شود.

وي تصريح كرد: اين رانت خواري است و به زودي با رانت خواران برخورد جدي صورت مي گيرد.

بحران آب در يزد بسيار جدي است

جوكار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحران خشکسالی و بی‌آبی در یزد عنوان كرد: اين بحران بسيار جدي است زيرا ميزان بارشها هر سال كاهش مي يابد، سطح آب سفره هاي زيرزميني هر سال افت مي كند و مشكلات جدي به وجود مي‌آيد ما در اين زمينه دغدغه داریم زيرا آب پیش زمینه توسعه است و اگر نباشد توسعه نداریم و در رکود قرار می‌گیریم.

IMG18075761

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: اكنون شرايط به نحوي شده كه آبهای شیرین استان یزد در حال پایان يافتن است و آبهاي شور جانشين آب شيرين شده اند و اين منابع را نيز دچار افت كيفيت شديد مي‌كنند.

جوکار با اشاره به اینکه باید آب را از خارج استان به داخل وارد کنیم، گفت: مجوز تخصیص 500 میلیون متر مکعب آب، شیرن کردن و انتقال آن به یزد از خلیج فارس از وزیر گرفته شده و اميدواريم بتوانیم با همراهی بخش صنعت، آب مربوط به این بخش و با کمک دولت آب مربوط به بخش شرب را وارد استان کنیم.

وی ادامه داد: از آن جا که تخصیصی آب ما از اصفهان کم شده و از 98 میلیون متر مکعب تنها 54 میلیون مترمکعب انتقال داده شده، باید این کاستی را جبران کنیم.

بخشي از مشكل در مورد اتباع بيگانه به مردم باز مي‌گردد

جوکار در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به گلایه مردم از تعداد زیاد اتباع غیر مجاز در منطقه گفت: در بحث اتباع بيگانه، باید بدانیم که ما مشکل داریم، بارها هم گفته شده است و راه حل هم داده شده ولی کسی توجه نکرده است.

وی ادامه داد: اینها میهمان ما هستند و باید میهمان را تکریم کنیم اما کسی که آنها را نیاز دارد باید آنها را اسکان هم بدهد و خدمات مورد نیاز آنها را ایجاد کند، رها شدن آنها به این شکل در سطح شهر برای ما تبعات مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در زمینه اتباع خارجی، مردم هستند زيرا مردم منازل خود را به آنها اجاره می ‌دهند و آنها به این صورت در سطح شهر پراکنده می ‌شوند.

جوكار افزود: برای اتباع بیگانه باید مشاغلی در نظر گرفته شود تا بتوانند کار کنند اما نباید شغل‌هایی که افراد بومی می‌توانند در آن وارد شوند اما چون حقوق آنها کمتر است و بیمه نمی خواهند، برخی اقدام به بکارگیری اتباع به جای افراد بومی می‌کنند و این برای ما مشکل ساز است.

IMG18072084

جوکار همچنين با اشاره به آلودگی محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بیان شده توسط مردم شهرك رزمندگان عنوان كرد: مسائل زیست محیطی یکی از بحث‌های اصلی ماست، امروز مواد آلاینده ‌ای داریم که هیچ بو یا آلودگی ظاهری ندارند اما بر روی جسم و اعصاب ما تاثیر می‌گذارد و مشکل این است که منازل مردم به شهرک‌های صنعتی و مناطق صنعتی نزدیک شده و یک باد کوچک، آلودگی‌ها را وارد محل زندگی ما می‌کند.

از استقرار صنايع فولادي در يزد جلوگيري مي شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تدبیری دیده می‌شد که صنایع نزدیک محل‌های مسکونی ایجاد نشوند و اكنون نيز این اقدام تا حدی در دستور کار قرار گرفته و برخي صنایع از جمله فولاد نمی ‌توانند نزدیک محل‌های مسکونی ایجاد شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در بحث قهوه‌خانه‌ها هم، باید نظارتی انجام شود و با آنهایی که مجوز ندارند توسط نیروی انتظامی برخورد شود و آنهایی هم که مجوز می‌گیرند، بايد مورد نظارت و بررسي بيشتري قرار گيرند.

جوكار گفت: در زمينه کنترل قیمت هم باید نظارتی انجام شود و اداره صنعت معدن و تجارت باید جدیت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

جوکار با انتقاد از اینکه همکاری دو هزار و 500 بازرس به تازگي با وزارت صنعت، معدن و تجارت پایان داده شده است، گفت: بازرس بیرون کردن هنر نیست، بازرس باید موظف باشد 24 ساعته واحدهای صنفی را بررسی و گزارش آن را ارائه کند.

فسادي كه مردم را دل چركين كرده ناشي از ضعف نظارتهاست

وی اضافه کرد: بخش نظارتی ما واقعا ضعیف است، اگر رانت‌خواری در کشور انجام می‌شود و فساد وجود دارد، به همين نظارتهاي ضعيف باز مي گردد، این فسادی که مردم را دل ‌چرکین و دل‌ زده می‌کند، تمام به این دلیل است که نظارت ضعیف است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کسی حق ندارد از تحقیق و تفحص جلوگيري كند و همه چیز باید شفاف باشد و واحدها باید تمام جزئیات را در اختیار این بخش قرار دهد تا شفافیت وجود داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار یزد نیز در این نشست اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته، يزد توسعه 10 برابري داشته و اعتبارات فعلي آن با اين توسعه همخواني ندارد.

IMG18075332

محمد يارمند افزود: مطالبات مردم را با جديت پيگيري مي كنيم و اميدواريم با اعتبارات موجود، بتوانيم بخشي از خواسته هاي آنها را محقق كنيم.

وي در مورد اتباع بيگانه نيز عنوان كرد: ما موظف به ارائه خدمات به اتباع بيگانه اي هستيم كه از دولت داراي مجوز هستند اما مشكل عمده ما، اتباع بيگانه غيرمجاز هستند كه براي برخورد با آنها نيازمند همكاري مردم هستيم.

یارمند بيان كرد: مردم از يك طرف خانه هاي خود را به اتباع بيگانه غيرمجاز اجاره مي دهند و از طرف ديگر از حضور آنها گلايه دارند در حالي كه نبايد به آنها خانه اجاره شود تا آنها شهر را ترك كنند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: اعتقاد همه اعضای شورای شهر بر این است که به شهرك رزمندگان امكاناتي در شان رزمندگان داده شود.

فضاي سبز، نظافت و ايستگاه اتوبوس شهرك رزمندگان پيگيري مي شود

وحيدرضا خباززاده يزدي عنوان كرد: یکی از مهمترین مشکلات مردم این شهرک، نبود فضای سبز است که ايجاد فضای سبز در اطراف بلوار پیگیری و اجرایی خواهد شد.

خباززاده گفت: نظافت محله و خیابان‌های شهرک و ایستگاه اتوبوس نيز پیگیری می‌شود و مردم امسال به طور قطع شاهد پيشرفت هايي در اين زمينه خواهند بود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر یزد هم در این نشست گفت: براي اداره شهر نيازمند همكاري مردم هستيم و مشكلات شهر بايد شناسايي، پيگيري و مديريت شود.

عزت يادگار با بيان اينكه اصلي ترين معضل شهر يزد، مشكل آب است، افزود: هر اقدامي كه بايد در شهر انجام شود، نيازمند آب است و كمبودهاي فضاي سبز در مناطق مختلف شهر نيز به همين دليل است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب به یزد بسیار سخت است و هزینه بسیاری دارد، گفت: مردم صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در فصل گرمای تابستان را جدی بگیرند.

IMG18074925

شهردار منطقه سه یزد هم در این نشست در ارتباط با مشکلات مردم در مورد اراضي اين شهرك و نبود زيرساختها بيان كرد: شهرک رزمندگان از ابتدا توسط مسكن و شهرسازي مورد تفكيك قرار گرفت و اراضي آن به مردم واگذار شد و بر اساس قانون نيز مكلف بوده تا سطوح مختلف خدماتي را براي زندگي مردم آماده كند.

مسكن و شهرسازي متولي و مسئول مستقيم ساماندهي اراضي شهرك رزمندگان است

سید محمود کشفی پور افزود: طرح آماده‌سازی این محل را سازمان مسکن آماده کرده و خودش هم باید آن را اجرا می ‌کرد در حالي كه اكنون شاهديم بسياري از معابر آسفالت ندارند و فضاي سبز و امكانات ديگر نيز در اين شهرك بسيار محدود و در حد صفر است.

شهردار منطقه سه یزد افزود: زمین‌ های خوبی برای فضاهای عمومی دیده شده ولی متولی آن مسكن و شهرسازی است و باید توسط متولی خاص خود اقدام شود.

کشفی پور اظهار اميدواري كرد: با بودجه ‌ای که امسال در نظر گرفته شده، بتوان بخش عمده اي از معابر را آسفالت کنیم و مشکل آسفالت و روسازی آنها را برطرف نماییم.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان یزد نیز در این نشست اظهار داشت در شهرک رزمندگان مشکل ناامنی خاصی وجود ندارد و شناسايي، برخورد و دستگيري اتباع بيگانه غيرمجاز، خرده فروشان و كلي فروشان مواد مخدر و … در اين محل با جديت انجام مي شود.

سرهنگ مهدي موسوي همچنين از آغاز ساخت كلانتري صفائيه كه مي تواند اين منطقه را نيز زير پوشش قرار دهد، در آينده اي نزديك خبر داد.

———-

عكس: مسعود ميرجليلي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا