گوناگون

برداشت زیتون بدون آفت از باغات طارم سفلی

بخشدار طارم سفلی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای مبارزه با آفت مگس زیتون صورت گرفته است، گفت: زیتون منطقه طارم سفلی امسال بدون آفت و با حداقل خسارت برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه قزوین،جلسه شورای کشاورزی بخش طارم سفلی امروز با حضور شورای اسلامی روستاها، دهیاران، کشاورزان و باغداران، کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی و بخشدار منطقه برگزار شد.

مرتضی کشاورز کلهر بخشدار طارم سفلی در ابتدای این جلسه با اشاره به بهره‌مندی هر چه بیشتر کشاورزان از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی و کاهش هزینه‌ها خواستار افزایش مرکز خدمات کشاورزی از یک مرکز به دو مرکز در غرب و شرق طارم سفلی شد.

وی افزود: افزایش تخصیص آب از رودخانه شاهرود و قزل اوزن خواسته دیگر کشاورزان و باغداران منطقه طارم است و این موضوع به طور جدی از سوی بخشداری منطقه در حال پیگیری است.

وی با اشاره به خسارت 90 درصدی محصول زیتون در سال‌گذشته، تصریح‌کرد: برای کنترل آفت و جلوگیری از خسارت در سال جاری، جلسات متعددی با ستاد بحران استان، استانداری، فرمانداری و کارشناسان و مسئولان جهاد کشاورزی برگزار شده است.

وی ادامه داد: کارگروه‌های مختلفی در راستای مبارزه با آفت مگس زیتون تشکیل شده و روش‌های مبارزه و نحوه‌کار مورد بررسی قرار گرفته است.

کلهر با تشکر از تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که برای کمک به کشاورزان و کنترل آفت زیتون همکاری مطلوبی داشتند، یادآور شد: 73 درصد از محصول کشاورزان بخش طارم زیتون است که منبع درآمد بسیاری از روستائیان این منطقه است.

بخشدار طارم سفلی با اشاره به روش‌های اجرایی مبارزه با آفت مگس زیتون در منطقه گفت: بالغ بر 850 هزار کارت زرد به صورت رایگان بین کشاورزان منطقه توزیع شده و استفاده از تله مسموم نیز از دیگر روش‌های مبارزه با آفت در این منطقه است.

این مسئول با بیان اینکه خسارت میوه زیتون در سال جاری به حداقل رسیده است، تصریح‌کرد: در مدت زمان رسیدن محصول بالا بودن دمای هوا نیز به روند مبارزه کمک کرد.

وی ادامه داد: هیچ مبارزه‌ای در سایر استان‌ها در این سطح و به این شکل سازمان یافته انجام نشده و این حاصل حمایت مسئولان استانی، تلاش مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان و باغداران است.

کلهر خاطرنشان کرد: زیتون کنسروی در تمام 47 روستای زیتون خیز بخش طارم سفلی بدون آفت و استفاده ازهیچ سمی در حال برداشت است و ارگانیک بودن و کیفیت بالا از جمله ویژگی‌های این محصول بومی است.

بخشدار طارم سفلی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در راستای ریشه‌کن کردن آفت مگس زیتون در منطقه و سال‌آور بودن درخت زیتون توصیح داد: بهتر است در مرحله نخست برای حمایت از تولید داخل، واردات انجام نشود و چنانچه برای تامین نیاز داخلی لزوم واردات احساس شود، قطع یقین بایستی طبق اصول قرنطینه‌ای صورت گیرد تا اقتصاد کشور و کشاورزان متحمل هزینه اضافی نشوند.

وی تشریح کرد: با اجرایی‌شدن تنوع کشت در منطقه، کشاورزان با آسیب رسیدن به یک محصول می‌توانند از طریق فروش سایر محصولات باغی و زراعی نیازهای خود را تامین کرده و ضررهای وارده را جبران کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا