گوناگون

بررسی تأثیر معماری غربی بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در «پنجره»/ حرف و حدیثهای معماري پيتر آيزنمن

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه مروری خواهیم داشت بر بخشهای مختلف این مجله:

پرونده ویژه

يک همايش نافرجام(حرف و حديثهاي معماري پيتر آيزنمن) عنوان پرونده ویژه این هفته است که به همت گروه سبک زندگی تهیه شده است. دبیر گروه در ابتدای این پرونده نوشته است: از روز اولي که اين پرونده را شروع کرديم، اتفاقات زيادي افتاد. چند نفري که قول قطعي داده بودند برايمان يادداشت بنويسند و درباره آيزنمن بگويند در موعد تحويل، بهانه‎‎هايي آوردند و ننوشتند.يا فرد ديگري يک ساعت قبل از مصاحبه، قرار را کنسل کرد و آن يکي پس از مصاحبه اجازه نداد آن را در مجله چاپ کنيم. شنيدني تر اينکه براي يک نفر از کساني هم که با ما همکاري کرده بود، چند بار پيام‎‎هاي تهديد آمد. خدا به خير بگذراند. پرونده پيش رو درباره آيزنمن توشه اين سختيها بوده است. وظيفه ما گفتن حقايق بود، قضاوت با شما.

بررسي معماري ايراني در چند دهه اخير در گفت‎وگو با مهندس فروغمند اعرابي، مروري بر مهم‎ترين آموزه‎‎‎هاي آيزنمن در معماري جهان، بررسي تاثير ورود معماران غربي به ايران در گفتوگو با مهندس عبدالحميد نقره کار، استاد دانشگاه علم و صنعت،ساختار شکسته و شکست ساختاري(معرفت شناسي و گونه شناسي معماري) ازجمله یادداشتها و گفتگوهای مهم این پرونده است.

مجله خبری

دسيسه آمريکايي در عراق(داعش و باتلاقي که براي ايران طراحي شده است)، کارلوس کي‎روش (مرد خواستني اين روز‎هاي فوتبال ايران)، جنگ و صلح در حاشيه فتواي جهاد، شرف ژورناليستي!
کودتايِ خاموش عليه نوري مالکي، آنچه بايد از سياست آسيامحور آمريکا آموخت، ماکاروني، رب و خرما در سبد دوم کالا!، بسته حمايت غذايي را مي‎توان نقدي دريافت کرد، بليتهاي دوزبانه براي ايراني‎ها(سازمان هواپيمايي مي گويد پروازهاي داخلي را فارسي صادر مي کند)،60  درصد وجود شاملو به شعر ربطي نداشت(روايت پرحاشيه محمدرضا شفيعي کدکني از شاملو)، سالنهاي سينما اين روز‎‎ها از نفس افتاده‎اند(سايه سنگين جام ‎جهاني بر گيشه‎ها)، نگوييم رانت بگوييم حمايت (نخستين نشست خبري رئيس سازمان سينمايي خبرساز شد)، منوي افطاري سيما(مروري کوتاه بر برنامه‎‎هاي تلويزيون در رمضان 93)، نمر باقر النمر(کينه تمام نشدني)، جهان از دریچه کاریکاتور، جهان از دریچه عکس، مثبت و منفی و … اشاره کرد.

باشگاه اهل قلم

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی رزمايش فتح سنگر‎هاي خوشبختي (دستورالعملهاي رمضان براي خودسازي و جامعه سازي) از دکتر محسن اسماعيلي، عظمت غيبت و انتظار(ظهور يعني خروج از استضعاف) به قلم سعید بهمنی، ماه خدا بر لسان رسولش(خطبه پيامبر در آستانه ماه مبارک رمضان) نوشته جواد محدثي، نسبت شاهان قاجار با ايران(بايسته‎‎هاي تمدن جديد اسلامي ـ3)نوشته حجت‎الاسلام دکتر احمد رهدار و اتهام امنيت ملي به موسي(ع) (واکاوي استيصال فرعون در برابر معجزه الهي) تألیف سيدمحمد روحاني منتشر شده است.

ادبیات

دو بيت از شکر بخوان…(نسيم قند پهلوي سيما) عنوان پرونده گروه ادبیات است. برنامه تلويزيوني «قند پهلو» را ديگر نمي‎شود يک تجربه صرف در برنامه‎سازي تلويزيوني دانست يا يک تجربه صرف برنامه‎سازي در رسانه ملي. قند پهلو حرف‎‎هاي تازه زيادي براي گفتن و گفته شدن پس از خود به‎جا گذاشته و جداي از همه اين‎ها سبکي تازه در برخورد با مخاطب تلويزيون ايجاد کرده است؛ سبکي که در آن به استعداد و شوق و شعور مخاطب احترام گذاشته مي‎شود و از او خواسته مي‎شود نقش اصلي را در گرم کردن برنامه تلويزيوني داشته باشد. هم‎زمان با آغاز ساخت سري دوم اين برنامه طنز تلويزيوني مروري بر ساختار، سبک و سياق و ساخته شدن اين برنامه از منظر سازندگانش را مطالعه خواهید کرد.

ادب تلويزيوني (بازخواني چند فريم از ادبيات در رسانه ملي)، گفت‎وگو با رضا رفيع، مجري و کارشناس برنامه «قند پهلو»، فکر نميکردم قندپهلو، از کلاه قرمزي و پايتخت سبقت بگيرد، بررسی طنز در ايران در گفت وگو با اکبر اکسير، شاعر و طنز پرداز، تأملاتی پراکنده درباره نقش ادبيات در جذابيت يک برنامه تلويزيوني، گفت وگو با دکتر مهدي قاسمي، مدير شبکه آموزش درباره برنامه‎‎هايي که به برند شبکه آموزش تبديل شده‎اند، بررسي برنامه هاي ادبي تلويزيون در گفت وگو با دکتر اسماعيل آذر مجري و استاد ادبيات فارسي و … از مهمترین یادداشتها و گفتگوهای این بخش است.

ترجمه

در بخش باشگاه ترجمــــه مقالاتی مانند سند المدينه(انقلاب نفتي- گازي و انتشار وهابيت)نوشته اسعد ابوخليل و ترجمه محمد مظهريا، عراق و انتخاب‎‎هاي مالکي(گزينه هاي داعش ساخته براي شيعه و سني) با ترجمه پرناز طالبي، چه ‎کسي ما و چه کسي ديگري است(تغيير در رهبري پوتين بعد از الحاق کريمه)به قلم اوون متيوز و ترجمه پرناز طالبي، مناقشاتي  از يک جنس(بازي اوباما در غرب آسيا) نوشته پاتريک مارتين و جوزف کيشور و ترجمه فاطمه غلامي از مطالب مهم بخش ترجمه هستند.

سیاست خارجی

باز شود ديده شود بلکه …(آيا سفارت بريتانيا در دوره جديد همان راه گذشته را مي‎رود؟) عنوان پرونده گروهه سیاست خارجی است. پس از انتخابات دوره يازدهم رياست ‎جمهوري در ايران و تغييراتي که در سياست خارجي جمهوري اسلامي روي داد، در مهر سال 1392 سخنگوي وزارت خارجه ايران از تصميم دو کشور براي تعيين «کاردار‎هاي غيرمقيم» خبر داد و اين تصميم بعدا به اجرا گذاشته شد. اکنون و بعد از حدود 9 ماه، انگليس شرايطي براي بازگشايي سفارت خود در تهران اعلام کرده که از جمله شامل پرداخت غرامت براي خسارت‎‎هاي وارده به ساختمان‎‎ها و اموال سفارت و عذرخواهي جمهوري اسلامي از تعدي به حريم ديپلماتيک اين کشور در تهران است. اين پرونده در تلاش است تا ابعاد مختلف اين موضوع را بررسي کند، البته در کنار اين موضوع، از اتفاقات مهم هفته نظير مرحله دوم انتخابات افغانستان و بحث تقلب در آن، اختلافات مطرح شده بين آيت‎الله هاشمي و حجت‎الاسلام ناطق نوري و آغاز دوره جديد رياست قوه قضائيه نيز غافل نبوده‎ايم.

غرامات ما و خسارات شما (از قحطي در ايران تا تابلوي نقاشي سفارت)، بازگشايي سفارت انگلستان در ايران و تاثير آن بر مسائل دوجانبه و چندجانبه در گفت‎وگو با دکتر سعيد خالوزاده، پيش بيني پنجره از آنچه بعد از آذر 90 اتفاق افتاد، نگاهي به دوره جديد روابط ايران و انگليس در گفت‎وگو با منصوري، رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس، به کام بريتانيا( تلاش‎‎ها و اظهارات براي برقراري رابطه تهران ـ لندن)، صورتحساب  سنگين روباه پير(بررسي غرامتي تاريخي که بايد به ايران پرداخت مي‎شد) بازگشايي سفارت سابقه دار(مهم‎ترين اظهاراتي که منجر به بازگشايي سفارت بريتانيا شد)، التهاب سياسي يا قومي(نتايج انتخابات افغانستان آتش اختلافات قومي را شعله ور خواهد کرد؟)، پس لرزه هاي افشاي اسناد تقلب(حمايت‎‎هاي آشکار مسئولان برگزاري انتخابات از اشرف غني)، دوراهي سرنوشت ساز(برخورد با تقلب يا ماندن با اتهام تقلب)، عالِمي فاضل متدين و مجتهد( نگاهي به بيانات رهبري درباره قوه قضائيه و مهم‎ترين مواجهات سه سال اخير اين قوه)،منع آمريکا از دخالت در عراق(بازتاب سخنان رهبر انقلاب در خصوص عراق)، ديروز رايگان امروز حبس!( نگاهي به طرح جنجالي دولت در خصوص عمل عقيم سازي) ازجمله یادداشتها و گفتگوهای مهم این پرونده است.

پنجره مثبت

اين هفته با محمدکاظم مزيناني گپ زده شده است؛ شاعر و نويسنده‎اي که اگرچه پيشتر به‎عنوان شاعر و نويسنده‎ آثاري براي نوجوانان مي‎شناختيم، اما اکنون رمان «آه با شين» او چشم‎‎ها را به خود خيره کرده است. پس از گپ، محمدسجاد نجفي را داريم که بار ديگر و به روال هر هفته گوشه‎‎هاي کمتر ديده‎شده‎اي از تاريخ را پيش روي شما گذاشته است. در ادامه در کتاب‎سراي پنجره،‎ با يک سبد کتاب مواجه خواهيد شد که همه‎چيز را درباره حزب جمهوري اسلامي و واقعه هفتم تير با شما در ميان گذاشته‎اند. در ادامه، خودنويس‎‎هاي اين هفته را خواهيد خواند که عبارتند از دکتر محمدرضا ترکي، حامد اسحاقي، سياوش اتابک و فاطمه چاوشي‎. کمي جلوتر، در صفحه فرهنگستان با يک پديده فرهنگي موسيقايي روبه‎رو خواهيد شد و در صفحه طنز نيز يک فال را که اختصاصا براي شما گرفته شده خواهيد خواند. پايان‎بخش پنجره پلاس نيز مثل هميشه صفحات زندگي خوب است که اين هفته درباره صله رحم و ارتباطات خانوادگي چيز‎هاي مفيدي را پيش روي شما خواهد گذاشت.

دویستمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در 100 صفحه و بهای 50000 ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با 40 درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود.

مردم سالاري ذوالفقار در نيام شيعه(نگاهي به ‎جايگاه مردم در انديشه سياسي شيعه) عنوان سرمقاله این شماره از مجله پنجره به قلم سیدمرتضی فاطمی است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا