گوناگون

برنامه‌ریزی غیرکارشناسی برای روستاها روال شده است

دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی روال شدن برنامه‌ریزی غیرآکادمیک و غیرکارشناسی در خصوص مسائل روستایی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه برنامه‌ریزی‌ها برای زندگی روستانشینان در کشور ما بدون هیچ گونه محاسبه‌ای دقیق صورت گرفته است و اساتید و نخبگان عقلانی و نه ابزاری در این مسئله هیچ نقشی ندارند.

وکیل حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، گفت: 70 درصد فقرای جهان در روستاها زندگی می‌کنند و اکثر روستاهای ما هم فقیرنشینند، و برای ریشه‌کنی فقر باید از روستاها شروع کنیم؛ البته فقر با سدسازی و جزئی‌نگری‌هایی از این قبیل حل نمی‌شود.

حیدری، با اشاره به نقش اصلی اقتصاد در مهاجرت روستاییان به شهرها، گفت: در حال حاضر معیشت در برخی از روستاها نمی چرخد اما روستاهایی هم به لحاظ اقتصادی وضع خوبی دارند ولی باز هم مهاجرت در آن ها صورت می گیرد چرا که مهاجرت تک عامله نبوده و عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، کالبدی و نهادی هم در آن دخالت دارد.

معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، نگرش تولید محور دولت در خصوص روستاها را ناکافی دانست و افزود: نگاه به بهبود وضعیت روستاها در کشور ما رشدمحور و تولیدمحور بوده و متأسفانه دیدگاه توسعه ای جای خود را باز نکرده است تا به ارتقای توانمندی های روستانشینان و افزایش دانش و نگرش و مهارت های روستایی بیانجامد.

دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی در ادامه گفت: برای توسعه روستاها باید روستاییان خود آستین بالا بزنند و تنها منتظر تجویز از بالا به پایین دولت نباشند چون توسعه از پایین و توسط مردم می تواند صورت گیرد و امری دستوری نیست و دولت نیز باید روستانشینها را در برنامه های توسعه ای خود طرف مشورت قرار دهد تا بتواند مشکلات را حل کند.

حیدری، با اشاره به مسائل موجود در اقتصاد روستایی، گفت: تولید در روستاها می‌تواند با رویکردهای تولیدمحور دولت افزایش یابد اما وقتی مشکلات قیمت نازل محصولات و توزیع آنها وجود دارد، روند مشکلات در روستاها باز هم ادامه خواهد داشت.

پژوهشگر توسعه روستایی، گفت: بخشی­‌نگری و جزئی‌نگری در برنامه­‌های دولتی مسئله­‌ای است که در خصوص روستاها وجود داشته و باید با نگاه همه جانبه به امور، از طریق سیستم‌سازی و نهادسازی روستاها را متحول کنیم.

حیدری، روال شدن برنامه‌ریزی غیرآکادمیک و غیرکارشناسی در خصوص مسائل روستایی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه برنامه­‌ریزی­‌ها برای زندگی روستانشینان بدون هیچ گونه محاسبه­‌ای دقیق صورت گرفته و اساتید و نخبگان عقلانی و نه ابزاری، در این مسئله هیچ گونه نقشی نداشته­‌اند.

وی افزود: کسانی که مسائل توسعه روستایی را مدیریت می‌کنند از الفبای روستایی آگاهی نداشته­‌اند و در این حوزه نیز در کشور بحث و مناظره کمتر اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا