گوناگون

برنامه ریزی اساسی برای کنترل آفت مگس زیتون ضرورتی اجتناب ناپذیر است

81197829 5755088

به گزارش ایرنا، ˈمحمدعلی باغستانیˈ روز چهارشنبه در نشستی با روسای سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و کارشناسان مرتبط استانهای قزوین، گیلان و زنجان که در سالن باغستان این شهر برگزار شد، آفت مگس زیتون را یک مساله جدی دانست و افزود: برای جلوگیری از گسترش و ریشه کن کردن این آفت نیازمند مشارکت عمومی از سوی کشاورزان در دفع این آفت از باغات منطقه هستیم .

وی اظهارکرد: با توجه به وضعیت آفت مگس زیتون در سه استان قزوین، زنجان و گیلان، بار دیگر این آفت از فهرست آفات قرنطینه ای خارج و در فهرست آفت همگانی کشور قرار گرفت که نیازمند حمایت و همکاری های همه جانبه از سوی کشاورزان و مسوولین هستیم .

باغستانی خاطرنشان کرد: آفت مگس زیتون تا سال 1383 به عنوان یک آفت قرنطینه ای در کشور بود که در سال 1387 به عنوان آفت خصوصی مطرح شد و با توجه به حاد شدن آن در سه استان گیلان، زنجان و قزوین اکنون بعنوان آفت همگانی کشور نام گرفته است.

وی به اقدامات انجام شده در خصوص مهار آفت مگس زیتون در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات و بودجه های تخصیص داده شده و حجم کارهای انجام شده در استانها می توان گفت که بیش از اعتبارات تخصیصی در سه استان کار اساسی انجام شده است.

باغستانی، به برنامه های سازمان حفظ نباتات در سال جاری برای مبارزه با این آفت اشاره کرد و افزود: برنامه های کوتاه مدت شامل کنترل تلفیقی آفت با تاکید بر استفاده از کارت زرد و برنامه بلند مدت به خصوص در باغات رها شده و باغات قدیمی شامل احیا و هرس باغات و توجه به مسایل به باغی می باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، با حمایتهای ویژه دولت، ستاد بحران و ستاد وزارت جهاد کشاورزی و همچنین فرهنگ سازی بین کشاورزان، بتوان در راستای اخذ سیاستهای مناسب در جهت کنترل و دفع آفت مگس زیتون از باغات منطقه گامهای اساسی برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت: در امر مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات هر چقدر تکالیف و برنامه ها دقیق تر و شیوه های مبارزه اساسی و اصولی تر باشد، عملیات اجرایی آسان تر انجام خواهد شد.

ˈمحمدرضا صفریˈ با اشاره به اینکه مبارزه با آفت مگس زیتون با جدیت پیگیری می شود، افزود: در بحث مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات کشاورزی هر قدر تکالیف و پیش بینی ها دقیق، روشن و شیوه های مبارزه اصولی تر باشد عملیات اجرایی آسان تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: با تشکیل گروههای بخش عملیات، پشتیبانی و نظارت، می توان آمادگی لازم را برای مبارزه با این آفت و ریشه کنی آن بدست آورد.

صفری بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به کشاورزان در زمینه اجرای به موقع مبارزه با آفت مگس زیتون تاکید و بر لزوم مشارکت و اقدام به موقع باغداران و بکارگیری روش های موثر مبارزه با این آفت تاکید کرد.

پنج هزار هکتار از اراضی بخش طارم سفلی در شمال غربی استان قزوین زیر کشت زیتون قرار دارد که به گفته مسوولین استانی، سال گذشته آفت زیتون به بسیاری از باغات از 20 تا 80 درصد خسارت وارد کرد.

7390/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا