گوناگون

پس از تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست صید غیر مجاز گرانتر شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مسعود ابراهیم تهرانی کارشناس بخش خزندگان دوزیستان دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود 22 گونه دوزیست در ایران وجود دارد که راسته سمندرها از وضعیت حفاظتی ویژه‌ای برخوردار است سمندر غارزی، سمندر لرستانی، سمندر کردستانی از نظر وضعیت حفاظتی به شدت در معرض خطر انقراض هستند و سمندر آذربایجانی در وضعیت آسیب‌پذیر به سر می‌برند.

وی افزود: با توجه به اندمیک یا بومی بودن این سمندرها که در زیستگاه‌ها و استانهای خاصی در کشورمان به سر می‌برند تمهیدات مختلفی برای حفظ آنها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر جمعیت سمندرها کاهش یافته که می‌تواند ناشی از عواملی مختلف زیست محیطی آلودگی آبهای سطحی شکار غیر مجاز و … باشد تصریح کرد: از جمله عوامل مهم در این مورد خرید و فروش غیر مجاز و قاچاق این گونه هاست.

تهرانی ادامه داد: از آنجایی که آگاهی عمومی در خصوص اهمیت و ویژگی دوزیستان به خصوص سمندرها در سطح پایین است وضعیت حفاظتی آنها در سالهای اخیر بحرانی است.

وی با اشاره به جریمه 5 میلیون ریالی سمندر غارزی سمندر لرستانی سمندر کردستانی و جریمه 2 میلیون ریالی سمندر آذربایجانی گفت: با توجه به اهمیت و ارزش زیست شناختی سمندرهای کشورمان و به منظور جلوگیری و مهار قاچاقچیان این گونه طی جلسات مختلف کارشناسی پیشنهاد افزایش میزان جریمه صید غیر مجاز انواع سمندرها در سال 93 صورت گرفته است.

وی افزود: دفتر تخصصی حیات وحش و تنوع زیستی بر اساس وظایف و رسالات قانونی خود حفاظت مطالعه این گونه را در دستور کار خود قرار داده است که به نتایج جالب توجهی نیز رسیده است.

وی ادامه داد: سمندر لرستانی که زیستگاه‌‌ آن فقط از ناحیه خاصی از لرستان شهبازان گزارش شده بود امروزه علاوه بر این استان زیستگاه دیگری از این دوزیست در استان خوزستان نیز ثبت شده است.

کارشناس بخش خزندگان و دوزیستان محیط زیست اظهار داشت: در خصوص گونه‌های دیگر سمندر که شامل سمندر کردستانی و آذربایجانی برنامه حفاظتی در دست تهیه و تدوین است که در دستور کار فعالیتهای جاری و پژوهشی دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: عواملی اکولوژیک انسانی و صید غیر مجاز این گونه ارزشمند را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا