گوناگون

برونده بدهکار ۱۸۰ میلیاردی خاک می خورد

مدیرعامل بانک سپه گفت: پرونده یک بدهکار بانکی که از ابتدا برای دریافت تسهیلات از این بانک سوء نیت داشته با ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی سالهاست که در دادگاه های اهواز خاک می خورد و به آن رسیدگی نشده است.

سیدکامل تقوی نژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این  فرد برای واردکردن دستگاه های دریل حفاری تسهیلات دریافت کرده اما به جای آن ماکت موبایل وارد کرده است.

تقوی نژاد گفت: پرونده این فرد سالهاست که در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و به آن رسیدگی نشده است.

وی افزود: به دلیل آنکه کارخانه در اهواز قرار داشت پرونده  از تهران به آنجا ارجاع داده شده و در آنجا هم رسیدگی نشده است.

تقوی نژاد تاکید کرد: البته ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور آقای محسنی اژه ای در این زمینه تمایل کمک دارند اما بخش های دیگر قوه قضائیه تشخیص دادند که پرونده به اهواز منتقل شود.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به اینکه این بانک سه هزار و 400 میلیارد تومان مطالبات معوق دارد، افزود: دریافت این مطالبات بیشتر نیاز به همکاری نهادهای خارج از بانک دارد.

وی گفت: اما درباره کسانی که با سوء نیت تسهیلات گرفته و بازپرداخت نکرده اند ما وثیقه های آنها را بازبینی و به اجرا می گذاریم اما اداراتی مانند ثبت اسناد و دیگر دستگاه های اجرایی و نهادهای قضائی باید برای وصول مطالباتمان ما را کمک کنند چراکه این پول سپرده گذاران است.

وی افزود: هم اکنون 8 هزار پرونده مربوط به بدهکاران به بانک سپه در اختیار شرکت ها و وکلا برای وصول قرار گرفته شده است.

وی گفت: میزان مطالبات بانک سپه ، بعد از بانکهای دولتی ملی، تجارت، ملت و صادرات در رده پنجم قرار دارد.

تقوی نژاد میزان مطالبات را در دو بخش ریالی و ارزی عنوان کرد که سهم ارزی بانک سپه یک و دو دهم میلیارد دلار است که بخشی سررسید شده و تابع قانون بودجه، شورای پول و اعتبار باید درباره آن تصمیم گیری کند.

وی گفت: اما هم اکنون 250 ذینفع واحد که هرکدام بالای 5 میلیارد تومان به بانک سپه بدهی دارند احصا شده و فهرست آنها در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک سپه افزود: این مطالبات از سالهای 82 و 83 و اوج آن مربوط به 84 و 85 و تسهیلات طرح های زودبازده یا برای فعالیت های بازرگانی، تولیدی و مانند آن است که تسهیلات دریافت کرده و به بانک بازپرداخت نکرده اند.

تقوی نژاد اضافه کرد: حدود 25 درصد این مطالبات در بخش صنعت، 10 درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش های ساختمان، بازرگانی و خدمات است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قبل از پرداخت تسهیلات از توانایی مالی متقاضیان ارزیابی درستی صورت نگرفته است گفت: متاسفانه ارزیابی ها از نظر فنی و مالی دقیق نبوده است، و وثیقه های کافی نیز در ابتدا از متقاضیان تسهیلات دریافت نشده است.

تقوی نژاد افزود: برخی بدهکاران هم اکنون وثیقه در اختیار بانک دارند و برخی ندارند.

وی ادامه داد: در بخش تولیدی زمین، کارخانه، مستحدثات می تواند به عنوان وثیقه دریافت شود و در بخش بازرگانی هم که گشایش اعتبار کرده اند این بدهکاران در طول فعالیت بازرگانی خود اعتماد بانک را جلب کرده اند اما بعدا به دلایلی به تعهداتشان عمل نکرده اند.

مدیرعامل بانک سپه در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت تسهیلات کلان به برخی افراد که هم اکنون بدهی خود را به بانک پرداخت نمی کنند براساس دستور بوده است، گفت: اعتقاد داریم در این زمینه در گذشته دقت کافی صورت نگرفته است.

تقوی نژاد افزود: هم اکنون با بدهکارانی  هم مواجه هستیم  که به دلایل رکود اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، ناتوانی در فروش، نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی گفت: ما علیه این دسته نه تنها اقدام قضائی نمی کنیم بلکه سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار می دهیم، بدهی آنها را تقسیط و به طرح های توسعه ای آنها کمک می کنیم.

تقوی نژاد افزود: در بین این دسته بدهکاری هست که 400 میلیارد تومان بدهی دارد و هم اکنون کارخانه فولادی در اختیار دارد که با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کند و ما در پی آن هستیم تا ظرفیت تولیدش را به 60 درصد افزایش دهیم.

تقوی نژاد با اشاره به در اختیار داشتن پرونده 250 بدهکار ذینفع واحد، افزود: تعداد زیادی از این پرونده ها به قوه قضائیه برای رسیدگی ارسال شده است.

وی گفت: هر هفته در یک استان جلساتی درباره دریافت مطالبات معوق برگزار می شود و از آنها برای تعیین تکلیف بدهی هایشان دعوت می کنیم تا اگر قصدی برای بازپرداخت این بدهی ها دارند به آنها کمک کنیم.

مدیرعامل بانک سپه افزود: در کنار این جلسات بخش های دیگر بانک سپه از طریق قوه قضائیه اقدامات لازم را انجام می دهند.

تقوی نژاد گفت: امسال درنظر داریم که افزایش بدهی های معوق نداشته باشیم و در ادامه میزان بدهی های معوق را از 14 درصد فعلی به کمتر از 10 درصد برسانیم.

وی افزود: بانک سپه در سال 1392 نسبت به سال 1391 یک و نیم درصد میزان بدهی های معوق خود را کاهش داده است یعنی از  حدود 16 و نیم درصد به حدود 14 و 5 درصد رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا