گوناگون

برگزاری نمايشگاه هاي مشترک نقش مهمي در توسعه روابط بازرگانی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه استاندار قزوين ظهر چهارشنبه در ديدار با سفير تاجيكستان با بيان اينكه ايران و تاجيكستان به لحاظ فرهنگي، گويش، ادبيات مشتركات زيادي دارند اظهارداشت: افزايش شناخت از سوي دو طرف و بر قراري ارتباط موثر در بخش هاي مختلف مي تواند براي هر دو كشور سود مند باشد.

وی افزود: قزوين و بسياري از استان هاي كشور ايران مي توانند در بخش هاي مختلف با كشور تاجيكستان ارتباط برقرار کنند و قزوين نيز اين آمادگي را به لحاظ موقعيت جغرافيايي، صنعتي، كشاورزي و گردشگري دارد تا بتواند سهم مهمي در اين ارتباطات ايفا کند.

روزبه اشتراكات فرهنگي ايران و تاجيكستان را بسيار مهم دانست و افزود: اين اشتراكات سرمايه بسيار مهمي و با ارزشي هستند كه مي تواند در افزايش و توسعه مناسبات بين دو كشور نقش ايفا كند و نبايد به سادگي از كنار آن گذشت.

وي در ادامه نقش سفير را در جهت توسعه روابط بسيار مهم عنوان و افزود: سفير مي تواند با برقراري ارتباط بين گروه هاي مختلف از جمله بازرگانان و توليد كنندگان دو كشور در جهت برقراري ارتباط نقش ايفا كند و اگر يك اراده قوي وجود داشته باشد مي تواند در رونق اقتصادي هر دو كشور موثر واقع شود.

روزبه در معرفي قزوين گفت: قزوين در توليد بسياري از اقلام صنعتي در كشور با وجود واحد هاي صنعتي بزرگ منحصر به فرد است و به عبارتي يک منطقه صنعتي ويژه در كشور محسوب مي شود.

استاندار ادامه داد: در حوزه كشاورزي محصولات متنوعي توليد مي شود و به نقاط مختلف كشور و همچنين كشورهاي آسيايي و اروپايي صادر مي شود.

وي با اشاره به اينكه استان قزوين يک استان كوچک با اقليم هاي متفاوت است اظهارداشت: در بخشي از استان قزوين شاهد اقليم كوهستاني هستيد كه ضمن وجود جاذبه هاي طبيعي محصولات خاص كشاورزي نيز توليد مي شود و بخش ديگر استان دشتي است حاصل خيز كه در كشور منحصر به فرد است و محصولات باغي و زراعي متنوعي در آن كشت مي شود.

وي گفت: به لحاظ گردشگري نيز قزوين داراي قدمت تاريخي بسيار بالايي است كه وجود قلعه الموت در شمال قزوين يكي از نماد هاي تاريخي اين استان است و از نظر تعداد ابنيه تاريخي ثبت شده رتبه اول را در كشور ايران  به خود اختصاص داده است.

استاندار، قزوين را يک شهر دانشگاهي و علمي معرفي و تصريح كرد: وجود دانشگاه هاي معتبر و حتي شناخته شده در جهان از جمله دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) و دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با حضور بيشاز 130 هزار دانشجو اين شهر به يک مركز علمي تبديل كرده است و در اين بخش نيز مي توان ارتباطات خوبي برقرار كرد.

وي ادامه داد: به لحاظ شخصيت هاي هنري و فرهنگي نيز قزوين جايگاه خاصي در ايران دارد و با توجه به وجود هنرمندان گذشته و حال قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي ايران مطرح است. وجود اساتيد بسيار برجسته از جمله استاد دكتر دبير سياقي كه در بخش ادبيات فارسي در جهان شناخته شده هستند در اين شهر زندگي مي كنند.

استاندار در ادامه جهت توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور به برگزاري نمايشگاه هاي مشترک اشاره و تصريح كرد: برگزاري نمايشگاه ها مي تواند جهت ارتباط بازرگانان و توليد كنندگان دو كشور موثر باشد و اين آمادگي در قزوين وجود دارد.

سفير تاجيكستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار با استاندار و بازديد از شهر قزوين گفت: پس از انتخابم به عنوان سفير، قزوين اولين شهري است كه براي ديد و بازديد انتخاب كردم و از انتخاب خودم بسيار خوشحالم و ويژگي هاي بسيار برجسته اي را در قزوين ديدم.

وي با اشاره به اينكه توسعه روابط بين ايران و تاجيكستان از اولويت هاي دولت است تصريح كرد: بسياري از توليد كنندگان ايراني امروز در تاجيستان فعاليت اقتصادي مي كنند و صاحب بنگاه هاي بزرگ صنعتي هستند.

سفير تاجيكستان وجود واحد هاي صنعتي بسيار بزرگ در قزوين را بسيار با اهميت عنوان كرد و اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه هاي اقتصادي و فرهنگي مي تواند جهت معرفي و ارتباط بيشتر بين دو كشور موثر واقع شود و تاجيكستان در اين خصوص بسيار فعال بوده و متوسط سالي دوبار از اينگونه نمايشگاههاي مشترک برگزار كرده است.

وي در ادامه به سفر رياست محترم جمهوري ايران به دوشنبه پايتخت تاجيكستان اشاره و افزود: طي سفر تفاهم نامه هايي در بخش مختلف به امضاء رسيد كه افزايش ديدار ها مي تواند در جهت عملي كردن ها موثر واقع شود.

وي با بيان اينكه پيوستگي هاي زيادي بين ايران و تاجيكستان وجود تصريح كرد: ما هميشه جمعيت خود را با ايران 88 ميليون نفر محاسبه مي كنيم و ايراني ها را به عنوان يک كشور دوست و برادر مي شناسيم و اين يک احساس خاصي است كه به آن باور داريم.

سفير تاجيكستان به نوع روابط ايران و تاجيكستان اشاره و گفت: ما از ايران كمک هاي زيادي در بخش هاي اقتصادي، فرهنگي و علمي گرفته ايم و در حال حاضر نيز 50 نفر از هموطنان تاجيكستاني در دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين در حال تحصيل هستند و ما اين آمادگي را داريم كه در جهت توسعه روابط بين دو كشور گام هاي عملي را برداريم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا