گوناگون

برگزاری همایش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در برنامۀ «گفتگوی جمعه» اخبار ساعت 10 شبکه قرآن و معارف سیما به سوالات مجری این برنامه در مورد نمایشگاه قرآن پاسخ گفت و جزئیات برگزاری نمایشگاه امسال را تشریح نمود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایشگاه امسال در باغ موزۀ دفاع مقدس برگزار می شود، گفت: این مجموعه، مکان با عظمتی است که در جوار شهدای گمنام قرار دارد، در شمال و جنوب آن، به ترتیب بزرگراه‌های شهید حقانی و شهید همت واقع شده و با دارا بودن فضاهای باز و مفرح، برای برپایی نمایشگاه قرآن مناسب بوده است.

معاون قرآن و عترت افزود: در یک ماه اخیر که مقرر شد نمایشگاه قرآن در باغ موزه برگزار شود، با همکاری شهرداری تهران، باغ موزۀ دفاع مقدس و مدیریت اراضی عباس آباد، ستادی تشکیل گردید و با همراهی دستگاه‌ها و ارگانهای مختلف و نیز تلاشهای شبانه روزی، سعی شد مقدمات برپایی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نحو احسن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه همۀ قسمت های مورد نیاز نمایشگاه قرآن در باغ موزه، مسقف شده است، گفت: اهتمام ما بر این بوده تا با توجه به برگزاری این نمایشگاه در شبهای ماه مبارک رمضان، ضمن استانداردسازی محل بازدید، این مجموعه را به یک تفرجگاه معنوی تبدیل کنیم.
 
حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه قضاوت در مورد برپایی نمایشگاه در باغ موزه زود است، بیان داشت: قضاوت در این زمینه را باید تا به پایان برگزاری نمایشگاه موکول کنیم.
 
* امکانات ویژه باغ موزه در مقایسه با مصلی

رئیس نمایشگاه قرآن در پاسخ به این سوال که آیا امکانات باغ موزه در مقایسه با مصلی آسیب شناسی شده است، اظهار داشت: ما اصرار داشتیم که نمایشگاه را در مصلی برگزار کنیم؛ اما به علت برگزاری نماز جمعه، امکان آن فراهم نشد.
 
وی با اشاره به اینکه در شبستانِ مصلی که نماز جمعه برگزار می شود، غرفه بندی صورت می گرفت، تأکید کرد: با اقامۀ نماز در این بخش، امکان استفاده از شبستان عملاً وجود ندارد. 

حشمتی با بیان مسقف نبودن دیگر قسمت‌های مصلی افزود: در صورت عدم استفاده از شبستان، ما با مشکل نزدیک بودن غرفه ها به یکدیگر، مواجه بودیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر با بیان اینکه باغ موزه در دره ای چشم نواز وجود دارد و نورافشانی زیبایی در آن صورت می گیرد به امکانات ویژۀ باغ موزه برای برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این محل امکاناتی وجود دارد که مصلی فاقد آن بوده است.

وی وجود مسجد زیبای خرمشهر در ضلع شمالی باغ موزه برای برگزاری محافل قرآنی، وجود سالن های استاندارد برای برگزاری نشستهای علمی نمایشگاه و وجود گالری مناسب برای نمایش آثار هنری را از دیگر امکانات ویژۀ باغ موزه دانست و اظهار داشت: دسترسی به این مکان، از طریق دو ایستگاه مترو، پایانه های اتوبوسرانی و اتومبیل‌های شخصی صورت می گیرد.

حشمتی در تشریح این مطلب گفت: افزایش ساعات کاری مترو تا ساعت یک بامداد و هماهنگی ها با اتوبوسرانی برای انتقال بازدیدکنندگان از میادین اصلی شهر به محل باغ موزه، از تمهیدات لازم برای تسهیل بازدید از نمایشگاه بوده است.
 
وی با اشاره به وجود چند پارکینگ در این مجموعه گفت: به علت کمبود فضای پارکینگ، طی یک ماه اخیر تعدادی پارکینگ در این مجموعه احداث شده و ون هایی نیز در برخی از دربهای ورودی نمایشگاه تعبیه شده است.
 
* تأکید معاونت قرآن و عترت بر محتوای نمایشگاه
 
رئیس نمایشگاه قرآن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تأکید اصلی معاونت قرآن و عترت روی مطالب و محتوای نمایشگاه است، از بازدید کنندگان دعوت کرد با بازدید از نمایشگاه، محتوای علمی و استاندارد آن رابه نظاره بنشینند.  
 
حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با بیان وجود دو بخش فروش در نمایشگاه قرآن در دو حوزۀ فروش منشورات، کتب قرآنی و انتشارات کتابهای مذهبی و نیز بازارچه ای بری ارائۀ نرم افزارهای قرآنی، اظهار داشت: برای بر هم نخوردن فضای آرامش نمایشگاه و جلوگیری از سر و صدا، این دو بازارچه در بخشهای کناری نمایشگاه قرار داده شده اند.
 
* پنجم ماه رمضان؛ آغاز به کار کمیتۀ بین الملل
 
وی با اعلام اینکه برای برپایی نمایشگاه، 17 کمیته، سازماندی شده و آثار خود را ارائه نموده اند، گفت: کمیته ای دانشگاهی، حوزوی، بانوان، کودکان و نوجوانان، نهادها و مؤسسات، هنر، میراث فرهنگی، علمی، سینما و ماورا و غیره از جملۀ این کمیته ها هستند. وی افزود: کمیتۀ بین الملل نیز پنجم ماه رمضان آغاز به کار می کند.
 
*فروش چادر در مغازه ها هم صورت می گیرد ولی بحث علمی مهمتر است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه امسال حذف شده است، عنوان کرد: تمام اهتمام ما این است که در 14 رمضان که مصادف با روز ملی عفاف و حجاب است، با حضور نخبگان و اندیشمندان یک همایش و نهضت علمی و هنری برای بزرگداشت مسئلۀ عفاف و حجاب ایجاد کنیم. 

وی با طرح این سؤال که باید دید پیام قرآن در این زمینه چیست، افزود: وقتی می توانیم مردم را به عفاف و حجاب دعوت کنیم که با زبان علمی و هنر سخن بگوییم؛ فروش چادر در مغازه ها هم صورت می گیرد ولی بحث علمی مهمتر است.  
 
حشمتی در ادامه با اشاره تعطیل شدن تمام حوزه های فروش در نمایشگاه به جز دو حوزۀ انتشارات و  دیجیتال، پیشنهاد کرد: خوب است بازارچه های رمضان ایجاد شود که فروش مواد غذایی، شیرینی جات و البسه و منسوجات اسلامی در آن صورت گیرد.
 
* ممیزی و نظارت بر آثار ارائه شده در نمایشگاه

وی در پاسخ به اینکه آیا در آثار ارائه شده در نمایشگاه ممیزی صورت گرفته است، گفت: در این زمینه آیین نامه ای وجود دارد که در بدو ورود کمیته ها به آنها ارائه نموده ایم. همچنین ناظرهایی وجود دارند که نظارت می کنند و تخلفات را گزارش می نمایند.
 
این مسئول با اشاره به اینکه در حوزۀ نرم افزار چون آنها از قبل تأییدیه می گیرند، مشکلی وجود ندارد، گفت: در انتشارات با توجه به اینکه حدود 140 ناشر داخلی و خارجی حضور دارند، ممیزی آثار بر طبق آیین نامه صورت می گیرد و برای جلوگیری از تخلف آنها، نظارت انجام می شود.
 
* مردم بازدید از نمایشگاه را مدیریت کنند
 
حشمتی با بیان اینکه برای بازدید از نمایشگاه، ساعات 24-18 که ساعات خنکی است، در نظر گرفته شده است، گفت: بیست روز برای بازدید از نمایشگاه پیش بینی کرده ایم و از مردم تقاضا می کنیم تا بازدیدهای خود را مدیریت کنند و آن را به روزهای آخر موکول نکنند.
 
* برپایی نمایشگاه قرآن در 10 استان کشور همزمان با ماه رمضان

حشمتی در پایان گفت: در 10 استان دیگر نیز همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن برگزار می شود و در بقیۀ استان‌ها نیز در این ماه مبارک به فراخور، رخدادهای قرآنی صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا