گوناگون

بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از مالکان اماکن تاریخی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، احسان ایروانی ظهر یکشنبه در نشست کارگروه سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی استان سمنان در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان افزود: معافیت از پرداخت عوارض تغیر کاربری، تراکم شناور، مالیات و سود صفر تا هشت درصد تسهیلات به عنوان بسته های حمایتی برای احیا، حفظ و نگهداری و بهره برداری بهتر از بناهای تاریخی دارای مالک خصوصی تنظیم شده است.

وی نتیجه اجرای این طرح و اعطای این بسته حمایتی را ایجاد ارزش افزوده مناسب دانست و ابراز داشت: امیدواریم با این راهکارها مالکان به جای تخریب بناهای خود به حفظ و نگهداری اثر تشویق شوند.

انباشته نکردن جمعیت در بافتهای تاریخی خواسته میراث فرهنگی است

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: وزیر راه و شهرسازی سیاستی مبنی بر قرار ندادن جمعیت شهرها بر روی این گونه بافتها دارد که با نظر کارشناسی میراث فرهنگی برای حفظ بناهای تاریخی نیز انطباق دارد.

ایروانی از بین رفتن فضای تاریخی و آرام و همچنین مشکلات ناشی از افزایش خدمات شهری متناسب با افزایش جمعیت در اینگونه بافت های تاریخی را از معضلات تغییر جمعیتی در این بافته دانست.

وی با جالب دانستن این سیاست وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: انباشته نکردن جمعیت در بافتهای تاریخی خواسته میراث فرهنگی نیز بوده ولی در سالهای گذشته به دلیل نبود ضمانت اجرایی و سلبی عمل کردن وزارت راه و شهرسازی این تعامل میسر نبوده است.

تشکیل کارگروه های سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و فرهنگی

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور تشکیل کارگروه های سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و فرهنگی دولتی را از سیاست های سالجاری صندوق احیای و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی برشمرد و ادامه داد: در هر استان تعدادی بنا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعه شدند و این کارگروه برای جذب و توجیه سرمایه گذاران خصوصی ایجاد می شود.

ایروانی خاطرنشان کرد: این واگذاری ها باید در چارچوب مدنظر میراث فرهنگی باشد و مدت زمان واگذاری ها نیز میان مدت و در نهایت 10 تا 12 سال پیش بینی شده است.

وی، بررسی قابلیت فنی، سرمایه گذاری، بهره برداری و مدیریتی سرمایه گذاران بخش خصوصی را از دیگر محورهای فعالیت کارگروه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بناهای تاریخی دولتی در استان ها عنوان کرد.

ایروانی تصریح کرد: در صورت مهیا بودن شرایط، قرارداد این سرمایه گذاریها به صورت مزایده عمومی و از نوع قرارداد مشارکت یا اجازه- مشارکت پیش بینی شده است.

ديگر شاهد آسيب رسيدن به اماکن و بناهاي تاريخي و فرهنگي نخواهيم بود

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با ارائه سازو کار و مشخص کردن چارچوب‌هاي مناسب از آسيب‌هاي احتمالي که بر اثر احياي دوباره بناهاي تاريخي به وجود مي‌آيد جلوگيري مي‌کنيم.

ايرواني اظهار داشت: در گذشته احياء و بهره‌برداري از اماکن تاريخي همواره با آسيب‌هايي همراه بوده که اين امر به دليل هدايت نکردن سرمايه‌گذار، نامشخص بودن فرآيند احياء و در برخي موارد نا اهل بودن سرمايه‌گذار بوده است که البته با تدوين و تبيين اصول احياء ديگر شاهد آسيب رسيدن به اماکن و بناهاي تاريخي و فرهنگي نخواهيم بود.

 وی ارائه تسهيلات و مشوق‌هاي مرتبط را زمينه‌ساز سرمايه‌گذاري در اماکن تاريخي عنوان کرد و افزود: معافيت در پرداخت عوارض تغييرکاربري، ايجاد سازوکار ارائه تراکم ساختماني شناور، پذيرش ملک تاريخي به عنوان وثيقه بانکي با ارزش واقعي کالبدي آن، اختصاص وام‌هاي بانکي، بخشي از بسته‌هاي تشويقي براي سرمايه‌گذاري در بناهاي تاريخي است، چرا که معتقديم تنها راه‌حل احياء بافت‌هاي تاريخي، حيات دوباره در کالبد آنها است.

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: شرط برقراري اين مشوق‌ها، معرفي و پيشنهاد ثبت آثار از سوي مالک يا سرمايه گذار و در پي آن رعايت اصول حفاظت و نگهداري در بهره‌برداري از اماکن احياء شده است.

ایروانی خاطرنشان کرد: متقاضيان سرمايه‌گذاري در احياء اماکن تاريخي با گزينش اين اماکن در حوزه مالکيت‌هاي خصوصي در هر شهر با مراجعه به اداره کل ميراث استان يا ثبت درخواست در پايگاه اينترنتي و با ذکر مشخصات درخواستي و پيشنهاد کاربري‌هاي مورد نظر به اين فرايند ورود خواهند کرد.

انتخاب پنج بنای تاریخی استان سمنان برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون سرمایه گذاری صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست گفت: طرح “شناسایی اماکن قابل احیاء و بهره برداری ثبت شده در فهرست آثار ملی” که با هدف تسهیل امر سرمایه گذاری و احیای اماکن تاریخی از سوی صندوق احیاء این سازمان در حال اجرا است.

کاژتاچ سلطانی آزاد، سیاست گذاری و برنامه ریزی جامع، تعیین کاربری های متناسب با بنا، تغییر کاربری متناسب با اماکن تاریخی، حمایت از مالکان و دارندگان اماکن تاریخی در زمینه های مالیاتی، بیمه ای، فنی، حققی و سرمایه گذاری، ایجاد ساماندهی و بازار کسب و کار احیای بناهای تاریخی را وظایف و برنامه های صندوق احیای و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور است.

وی با اشاره به انتخاب پنج بنای تاریخی استان سمنان برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی افزود: اين بناها شامل كاروانسراي ايوانكي، خانه محمديه (تدين)، كاروانسراي ده‌نمك، كاروانسراي مياندشت و كاروانسراي دامغان هستند.

خانه تدین سمنان با سه میلیارد و 840 میلیون ریال مرمت می شود

معاون سرمایه گذاری صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هزینه عملیات مرمت و احیای خانه تدین سمنان سه میلیارد و 840 میلیون ریال و دوره بازگشت این سرمایه گذاری نیز حدود پنج سال پیش بینی شده است ادامه داد: هزینه مرمت و آماده سازی و احیای کاروانسرای ده نمک را هشت میلیارد و 580 میلیون ریال است.

سلطانی آزاد تصریح کرد: دوره بازگشت این میزان سرمایه نیز چهار سال کارشناسی شده است.

وی افزود: مرمت و آماده سازی کاروانسرای میاندشت میامی نیز بیش از 27 میلیارد ریال برآورد هزینه شده که بر اساس پیش بینی در دوره ای چهار ساله بازگشت سرمایه را به همراه دارد.

سلطانی آزاد عملیات مرمت کاروانسرای ایوانکی و شاه عباسی را به ترتیب بیش از 30 میلیارد ریال و بیش از 26 میلیارد ریال عنوان کرد.

معاون سرمایه گذاری صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: بناهای تاریخی مانند هتل لاله یزد، عمارت شاپوری در شیراز، رستوران – موزه مستوفی در شوشتر و حمام قلعه همدان از جمله بناهای احیا و سرمایه گذاری شده موفق با کاربری های جدید در کشور است.

بافت های تاریخی استان سمنان ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری

  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه دولت آمادگی کامل برای جذب سرمایه گذاری در احیای بناهای تاریخی و فرهنگی را دارد، افزود: بافت های تاریخی در شهرهای استان سمنان ظرفیت خوبی برای این گونه سرمایه گذاری را دارد.

محمدحسین بحرالعلومی به استناد تكاليف مقرر در مصوبات و قوانين واگذاري صندوق احياء و بهره¬برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي گفت: در نظر است مديريت بهره¬برداري تعداد پنج بناي تاريخي در اين استان را طي تشريفات قانوني به افراد واجد شرايط واگذار كند.

وی با اشاره به اینکه برای ورود سرمایه گذاران به مرمت بناهای تاریخی در استان سمنان باید برنامه ریزی شود گفت: در این استان نیاز به ایجاد نهضت احیای بناهای تاریخی و فرهنگی از طریق سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در مرمت بناهای تاریخی سودبخش تر از سرمایه گذاری روی زمین است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با بیان این مطلب که اگر هم تاکنون سرمایه گذاری در بناهای تاریخی استان رخ نداده به دلیل ناهنجاریهای خود سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده افزود: درحال حاضر این روند اصلاح شده است.

بحرالعلومی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید بدانند سرمایه گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی سودبخش تر از سرمایه گذاری روی زمین است، اظهار داشت: در بناهای تاریخی زیرساخت های آب و برق و … آماده است و تنها نیاز به طرح مرمت دارد که میراث در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

وی چهره نامناسب برخی نقاط بافت شهرها را نتیجه بی توجهی مسئولان دانست و حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی با سرمایه گذاری مناسب را راهبردی برای بی نیازی از نوسازی از نوع انبوه سازی و تغییرات اساسی در این بناها دانست.

پاک کردن بافت تاریخی شهرها و نوسازی آنها منسوخ شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان همچنین خاطرنشان کرد: پاک کردن بافت تاریخی شهرها و نوسازی آنها در تمام جهان منسوخ شده ولی این عمل در ایران هنوز انجام می شود که باید با احیای بنا و تغییر کاربری مناسب جایگزین شود.

بحرالعلومی اظهار کرد: بالغ بر یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده در استان سمنان، تاکنون 711 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی به ثبت ملی رسیده است.

وی، وجود ضوابط، چارچوب های فنی و اصولی حفاظتی، مطالعات و طرح های توجیهی را ضامن اجرایی شدن اهداف واگذاری در احیای بناهای تاریخی دانست و تاکید کرد: انجام فعالیت های مرتبط با شناسایی سرمایه گذاران واجد شرایط، از مهم ترین مراحل تحقق اهداف حفاظت و احیای اماکن تاریخی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به اینکه تاکنون 642 اثر تاریخی استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، کاروانسرای دهنمک و … از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.

در این نشست شرایط و موقعیت خانه تدین (محمدیه) در سمنان، کاروانسرای ده نمک گرمسار، کاروانسرای میاندشت میامی، کاروانسرای ایوانکی و کاروانسرای شاه عباسی دامغان در کارگروه سرمایه گذاری استان سمنان با حضور تعدادی از مسئولان و سرمایه گذاران این استان تشریح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا