گوناگون

بقعه امیربنده کلاچای در آستانه تخریب

بقعه امیربنده کلاچای رودسر که جزء هفت اثر فرهنگی استان گیلان است در آستانه تخریب قرار دارد.

به گزارش فارس، بقعه «آقا سید احمد» و «آقا سید حیدر» در امیربنده کلاچای و در کنار جاده روستایی آسفالته قرار دارد محوطه امامزاده بزرگ و وسیع است و مسجد در طرف دیگر جاده در محوطه باز قرار دارد.

دوره ساخت این بقعه زمان کیاییان و حکومت صفویه تعلق دارد که در دوره قاجاریه و معاصر مرمت شده است.

بقعه امیربنده دارای اتاق میانی و ایوان‌های جانبی بوده که ستون‌های چوبی ساده و لاج لنگری در حاشیه ایوان به‌کار رفته است.

پلان بنا مستطیل شکل و بام آن سفالی است که دامنه بام و سر ستون‌ها چکش برگردان‌های ظریف دارد.

با گذشت زمان و عدم مرمت به موقع ضلع جنوب شرقی بقعه امیربنده در حال ریزش است.

قدمت طولانی بقعه متبرکه امیربنده کلاچای

عضو هیئت امنای بقعه امیربنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با بیان اینکه بقعه متبرکه امیربنده قدمت طولانی دارد، اظهار کرد: امامزادگان امیربنده به نام‌های «سید احمد» و «سید حیدر» از خویشان و نزدیکان آقاسید جلال‌الدین اشرف هستند.

نصرت‌الله پورقربان افزود: این دو امامزادگان در یک‌هزار و 300 سال پیش در نبرد با حاکم وقت که طرفدار حکومت بنی‌عباس بود به شهادت می‌رسند و در این مکان دفن می‌شوند.

وی بازسازی بقعه متبرکه امیربنده را از خواسته‌های مردم منطقه دانست و گفت: به دلیل تنگ بودن فضای بقعه زوار به‌راحتی نمی‌تواند از این مکان مذهبی برای عبادت استفاده کند و در صورت اقامه نماز یک زوار زن هیچ مرد مومنی نمی‌تواند برای زیارت وارد شود.

بقعه امیربنده جزو 7 اثر فرهنگی گیلان

عضو هیئت امنای بقعه امیربنده با اشاره به اینکه بنای بقعه متبرکه امیربنده یکی از هفت اثر فرهنگی گیلان است، خاطرنشان کرد: با گذشت زمان و عدم مرمت به‌موقع این مکان متبرکه و تاریخی در ضلع جنوب شرقی، بقعه مذکور در حال تخریب و ریزش است.

وی با بیان اینکه هیئت امنای بقعه امیربنده علاقه‌مند به تخریب آن نیستند، تصریح کرد: این بقعه باید به همین کیفیت حفظ و یا برای بازسازی آن هزینه شود

پورقربان ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم مانند «بقعه ماچیان» اطراف «بقعه امیربنده» سرپناهی ساخته و داخل آن حفظ و بازسازی شود.

ضرورت توجه مسئولان اوقاف گیلان به بازسازی بقعه امیربنده کلاچای

وی از اداره اوقاف و امور خیریه گیلان و شهرستان خواست به عنوان متولی اصلی بقاع متبرکه و اداره‌ای که از نظر مالی قادر است ورود کند به صورت پیگیر و مسئولانه وارد عمل شود.

عضو هیئت امنای بقعه امیربنده اضافه کرد: اداره اوقاف در صورت امکان این بنای مذهبی، فرهنگی و تاریخی را حفظ کند و به بازسازی آن بپردازد و یا برای احداث ساختار جدید آن اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه بقعه متبرکه امیربنده به واسطه کرامات، شفا و گره‌گشایی فراوان عاشقان زیادی دارد، افزود: تنها در شب تاسوعا و روز عاشورا بالغ بر 100 هزار نفر عزادار حسینی در این مکان جمع می‌شوند و با اهل بیت و سالار شهیدان پیمان دوباره می‌بندند.

پورقربان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر نقش محوری امامزادگان و بقاع متبرکه در فعالیت‌های فرهنگی جامعه، خاطرنشان کرد: امیدواریم اداره اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه برای حفظ یا بازسازی این بقعه به عنوان میعادگاه حاجت‌مندان و افزایش باورها و اعتقادهای دینی اقدام موثر و جدی انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا