گوناگون

لزوم اتخاذ سیاست‎های کلی برای مقاوم‌سازی بافت‏های تاریخی یزد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: بافت قدیمی شهر یزد در سطح کشور نمونه است، بنابراین خواستار توجه ویژه دستگاه‎ها به ویژه استانداری یزد به این بافت هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، سید حسین اعلایی در نشست بررسی مشکلات بافت فرسوده و تاریخی یزد با توضیح اینکه هزینه بازسازی ساختمان‎ها پس از زلزله بسیار بیش از هزینه مقاوم ‏سازی است، خواستار اتخاذ سیاست‎های کلی برای مقاوم سازی بافت‏های تاریخی و فرسوده شد.

وی افزود: مراجع و سازمان‏های تصمیم‏‌گیر باید با به‏سازی و مقاوم‏‌سازی بافت فرسوده شهر یزد، مردم را برای سکونت در این بافت تشویق کنند.

اعلائی به اعمال تخفیف از سوی سازمان برای متقاضیان اخذ پروانه در بافت تاریخی و فرسوده یزد، اشاره و اظهار امیدواری کرد، با تعامل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با دیگر سازمان‏های مرتبط با ساخت و ساز، گام‏های محکم‏تر در مورد ترغیب مردم برای بازگشت به محلات قدیمی و سکونت در آنها برداشته شود.

محمد مهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی استان، بافت تاریخی و فرسوده را جزء میراث فرهنگی و با ارزش شهر یزد خواند و رسیدگی به این بافت را از اهم اهداف سازمان میراث فرهنگی استان برشمرد.

وی با اشاره به اقدام سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و شهرداری برای لحاظ کردن تخفیف متقاضیان اخذ پروانه در بافت تاریخی و فرسوده، گفت: پس از اتخاذ این تصمیمات و همچنین هموار کردن راه مردم برای ساخت و ساز در این بافت‏ها، آمار ساخت و سازهای اصولی و مهندسی چه به صورت تک واحدی و چه به صورت آپارتمان سازی در این قسمت شهر بیشتر شده و ادامه این روند مورد انتظار است.

محمد علی خواجه رضایی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان یزد نیز رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان را تشویق مردم برای به‏سازی و بازسازی بافت فرسوده و تاریخی دانست و از این سازمان خواست که سیاست ارائه تخفیف برای سازندگان در این بافت‌ها را ادامه دهد.

وی بیان کرد: از زمان لحاظ کردن تخفیف‏های سازمان نظام مهندسی و شهرداری برای متقاضیان ساخت در بافت فرسوده شهر یزد، ساخت حدود 400 واحد مسکونی با سازه‎های مختلف و رعایت ضوابط فنی و مهندسی و سیمای شهری اجرا شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا