گوناگون

بهبود آفت دهان با مصرف ماست

‌سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: علت اصلی بیماری آفت دهان مشخص نیست، اما امور درمانی برای کاهش میزان درد و جلوگیری از اضافه شدن محیط عفونت انجام می‌شود.

دکتر «اسد احسان‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، با بیان اینکه آفت یکی از بیماری‌های ویروسی و شایع دهانی است، اظهار کرد: شکل ظاهری آفت لایه‌ای سفید رنگ با هاله‌ی قرمزمانند در حاشیه است که معمولاً در مخاط دهان، زبان و لثه به وجود می‌آید که بین یک هفته تا 10 روز به طول می‌انجامد، البته علت اصلی بروز این عارضه کاملاً مشخص نیست.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: عواملی همچون زمینه ارثی، اضطراب و استرس، عوامل هورمونی، کمبود بعضی مواد غذایی، حساسیت‌های غذایی، سیگار، مسواک زدن نادرست و… از دلایل ایجاد آفت هستند که در محل ایجاد عارضه موجب درد و سوزش شدید می‌شود که با مصرف مواد اسیدی و داغ درد تشدید می‌شود.

احسان‌زاده با بیان اینکه معمولاً در مراجعه به مراکز درمانی برای بیمار دهان‌شویه، مصرف ویتامین ب 12، قطع مواد دخانی و تعویض مسواک و خمیرداندان تجویز می‌شود، افزود: بیمار برای کاهش میزان درد و جلوگیری از اضافه شدن محیط عفونت اقدامات درمانی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این که‌ برای مشخص شدن علل دقیق عارضه در افرادی که بسیار با آن درگیر هستند، باید آزمایش برای شناسایی بیماری‌های زمینه‌ای صورت بگیرد، خاطر‌نشان کرد: در چنین وضعیتی باید به‌گونه‌ای مسواک زد که به لثه و مخاط آسیب وارد نشود و از مصرف موادی که موجب بروز آفت می‌شود، پرهیز کنند.

«گلزار مولایی» مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌الله طالقانی استان ایلام گفت: در برخورد با آفت دهان نباید از مواد غذایی داغ جهت تشدید سوزش استفاده کرد، بلکه از مواد سرد باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مصرف مواد اسیدی موجب تشدید عارضه خواهد شد، اظهار کرد: برای تسریع در روند بهبودی بایستی از مواد حساسیت‌زا مثل بادمجان پرهیز کرد و علاوه بر پرهیز از مواد غذایی سفت و خشن و تحریک کننده باید از مصرف مواد غذایی ترش یا شور یا تند پرهیز کرد و مصرف سیگار را کنار گذاشت.

مولایی اضافه کرد: در مدت آفت‌زدگی دهان باید به صورت مرتب و روزانه ماست مصرف شود و همچنین مواد غذایی آهن‌دار را در رژیم غذایی قرار داد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا