گوناگون

تئاتر خياباني فارس رو به زوال است/ فضای بالندگی تئاتر خیابانی فراهم شود

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر خیابانی گونه ای از  تئاتر است  که در خیابان و برای عموم مردم و بر پایه مسائل روزمره اجرا می‌شود. تئاترهای خیابانی که در ایران اجرا می شود عموما رایگان هستند.

اگرچه شيراز خاستگاه تئاتر خوانده مي شود و طي ساليان پيشكسوتان زيادي از فارس به عرصه تئاتر كشور معرفي شده اند، اما هنگامي كه وضعيت تئاتر استان و در اين شرايط تئاتر خياباني فارس را بررسي مي كنيم با زنگ هشدارهايي رو به رو مي شويم.

كاهش تعداد اجراها، منحل شدن يك به يك گروه هاي تئاتر خياباني فارس، تعليق يكساله كانون تئاتر خياباني فارس در سايه فراهم نبودن امكانات و حمايت هاي لازم اين نوع نمايش، تئاتر خياباني را در استان به آرامي به سمت زوال سوق مي دهد.

بازيگران تئاتر خياباني فارس به تدريج كم تر مي شوند

مسئول كانون تئاتر خياباني استان فارس در بخش شيراز در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز اين مطلب كه كانون تئاتر خياباني پس از يك سال از حالت تعليق در آمده و فعاليت هاي خود را از سر گرفته، گفت: در سال هاي قبل ما در بخش تئاتر خياباني به صورت هفتگي برنامه اجرا مي كرديم اما معضلاتي مانند نبود بودجه و عوض شدن مسئولين منجر شد كه اجراها فقط به مناسبت هاي خاص منحصر شود.

عليرضا موسوي با اشاره به اين كه فرهنگ و ديد صحيحي به تئاتر خياباني وجود ندارد، اظهار كرد: همه گمان مي كنند كه تئاتر خياباني كار بسيار ساده اي است و  ارزش چنداني برايش قائل نمي شوند.

موسوي افزود: من خودم هم در تئاتر صحنه اي و هم در تئاتر خياباني فعاليت مي كنم و مي دانم كه آن جلوه هاي صحنه اي مانند تغيير نور كه در تئاتر صحنه اي وجود دارد، در تئاتر خياباني نيست بلكه همه چيز كاملا زنده و بر عهده بازيگر است.

IMG16511660

وي گفت: وقتي كسي به آموزشگاه هاي هنري مي رود مي داند كه قرار است با قشر هنرمند رو به رو شود و رويكرد مشخص است ولي در تئاتر خياباني با توجه به محل آن كه مكان هاي عمومي مانند پارك ها و خيابان هاست، مخاطبان، آدم هايي با افكار خاص و از قشرهاي متفاوت و طيف هاي مختلف سني هستند كه كار را محدود و سخت مي كند و بازيگر بايد مواظب حرف هايي كه مي زند باشد.

اين فعال تئاتر خياباني شيراز به واكنش مردم نسبت به اين گونه تئاتر اشاره كرد و گفت: تا چند سال قبل فرهنگ مناسبي بين مردم وجود نداشت ولي الان فرهنگ بيشتر جا افتاده و مشکلات اساسی گذشته رو نداریم.

موسوي عنوان كرد: آنطور كه بايد و شايد از طرف مسئولين حمايت هاي لازم از گروه هاي تئاتر خياباني صورت نمي گيرد.

وي با بيان اينكه براي شركت در جشنواره هاي تئاتر خياباني كشور به گروه هاي فارس اطلاع رساني به موقع انجام نمي شود، گفت:گروه هاي بومي از فارس بوده اند كه در جشنواره هايي مانند ورامين شركت كرده اند و جوايز زيادي دريافت كرده اند اما چون از طرف مسئولين استاني از آن ها حمايت نشده، آنها از طرف و به نام استان هاي ديگر در مسابقات حاضر شده اند و بعد از برنده شدنشان هيچ نامي از استان فارس ذكر نشده است.

رئيس كانون تئاتر خياباني فارس در بخش شيراز اظهار كرد: جمعيت بازيگران تئاتر خياباني در فارس خيلي كم است و ما هر روزه شاهد غير فعال شدن گروه هاي خياباني و مهاجرت بازيگران به خارج از استان هستيم.

موسوي اضافه كرد: يكي ديگر از معضلات ما مربوط به اجراي نمايش هاست كه با وجود دريافت مجوز از فرهنگ و ارشاد، گاهي حين اجراي تئاتر خياباني، نهادهاي ديگري حضور مي يابند و مانع از انجام كارما مي شوند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر کانون تئاتر خیابانی فارس بی جا و مکان است و ما حتی محل مشخصی برای تمرین نداریم.

موسوي تاكيد كرد: نظر من اين است كه اگر روند كنوني وضعيت تئاتر خياباني ادامه يابد، امكان دارد كه اين تئاتر به كلي در فارس از بين برود.

تئاترخیابانی در فارس مدیریت و سازمان دهی نشده است

رئیس انجمن نمایش فارس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت تعلیق یکساله کانون تئاترخیابانی فارس، گفت: دلایل مختلفی مثل عدم حمایت از افراد تئاتر خیابانی، شرایط بد اقتصادی و این که خود بچه های تئاتر خیابانی دلسردی هایی داشتند که به امور هنری آن چنان توجهی نمی شود، در این امر دخیل بوده اند.

بهمن سلیمانی با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در مقایسه با تئاتر صحنه ای به هزینه چندانی نیاز ندارد، اظهار کرد: شرایط اقتصادی اداره ارشاد وضعیت مطلوبی نیست و چون اداره وابسته به وزارتخانه است کسی نمی تواند فرهنگ و ارشاد را به خاطر قضایای مالی سرزنش کند.

وی وضعیت تئاتر خیابانی فارس را از نظر درجه نابسامانی متوسط دانست و گفت: بیشترین مشکل ما الان عدم مدیریت و سازماندهی گروه های تئاتر خیابانی استان است.

رئیس انجمن نمایش فارس ادامه داد: الان ما با راه اندازی مجدد کانون تئاتر خیابانی و برگزاری جلسات آموزشی برای گروه های مختلف، جهت حضور در جشنواره های تئاتر خیابانی که برنامه ریزی کرده ایم، در صدد انسجام سازی، سازمان دهی و جمع آوری گروه های تئاتر خیابانی فارس هستیم.

سلیمانی با بیان اینکه اکثر بازیگران تئاتر خیابانی به تدریج به تئاتر صحنه ای رو می آورند، عنوان کرد: بازیگری که در تئاتر صحنه ای کار می کند به واسطه حضور در یک مکان بسته امنیت شغل دارد.

IMG12373114

وی افزود: اما بازیگر تئاتر خیابانی که مثلا به پارک می رود معلوم نیست که ممکن است چه بلایی بر سرش بیاید.

رئیس انجمن نمایش فارس گفت: در حال حاضر کم تر از 10 گروه تئاتر خیابانی در فارس فعالیت دارند، اظهار کرد: ما با بحث آموزش، گسترش تئاتر خیابانی و فرهنگ سازی سعی داریم که تعدادش را به 15-16 گروه افزایش دهیم.

سلیمانی در اشاره به موضوع مهاجرت بازیگران تئاتر استان گفت: نمی توان علت مهاجرت آنها را صرفا تحت تاثیر جو تئاتر خیابانی فارس و نبود امکانات دانست بلکه شرایط تحصیلی و محیطی خود بازیگران هم موثر است.

وی اظهار کرد: اگرچه تالار ابوریحان و استاد هودی در اختیار انجمن نمایش قرار دارد و فعلا در آنجا مستقر هستیم، اما می خواهیم درصورتی که شرایط مهیا شود دفترمان را جایی در خود اداره ارشاد قرار بدهیم و درباره کانون تئاتر خیابانی هم ممکن است فعلا در همین تالاری که هستیم که قسمتی در اختیارشان قرار گیرد.

كمبود بودجه مختص اداره فرهنگ و ارشاد نيست

معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره  بودجه كمي كه در اختيار گروه هاي تئاتر خياباني فارس قرار مي گيرد، اظهار كرد: بحث كمبود بودجه مسئله اي نيست كه فقط به اداره فرهنگ و ارشاد مربوط باشد بلكه مشكلي همه گير در تمام ارگان هاي فارس است.

كاظم توانگرزمين افزود: با اين وجود تئاتر خياباني هنري است كه كم تر نياز به فضا و امكانات دارد.

توانگرزمين ادامه داد: ولي تلاش هايي كه در راستاي تئاتر خياباني انجام مي شود بايد به نحوي باشد كه اعتبارات به آن كمك كند و حتما كمبود اعتبارات در طول دراز مدت مي تواند بر روي تئاتر خياباني فارس اثرات منفي برجا گذارد.

وي تاكيد كرد: مي دانيم كه چيزهايي كه داريم اندك هستند ولي حتما داشته هايمان را در اختيار گروه هاي تئاتر قرار مي دهيم.

معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با بيان اين كه آمارها نشان از افزايش تعداد اجراهاي تئاتر حتي در بخش تئاتر خياباني است، عنوان كرد: در سال 92تعداد 20 عنوان تئاتر خياباني با 100 اجرا در شيراز و بيش از 60 اجرا در ديگر شهرستان هاي استان، به نمايش درآمده است.

توانگرزمین در ادامه گفت: در سال جاري سه عنوان تئاتر خياباني در شيراز بيش از 30 اجرا داشته است.

وي توضيح داد: اين آمار فقط مربوط به نمايش هايي است كه زير نظر اداره فرهنگ و ارشاد اجرا شده اند و با در نظر گرفتن اجراهايي كه گروه ها با ديگر جاها قرارداد بسته اند، افزايش مي يابد.

معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با اظهار اين كه نهادهاي فرهنگي بايستي براي ساخت محل تمرين گروه هاي تئاتر دست به دست هم دهند، گفت: دوستان در نهادهاي ديگر كه توانش را دارند، همزمان با ساخت فضاهاي رفاهي در شهر، مي توانند در ساخت يك ساختمان مكعبي 300 – 400 متري براي محل تمرين كمك كنند.

توانگرزمین فعال سازي دوباره كانون تئاتر خياباني را نشانه  خوبي براي پيشرفت اين هنر دانست واضافه كرد: تشكيل اين كميته، كارهاي اجرا را براي گروه ها تئاتر خياباني راحت ترمي كند و از بسياري از وابستگي ها و دردسرهاي سابق آن ها مي كاهد.

توانگرزمین در خصوص این که از نهادهای دیگر گاهی موانعی برای اجرای تئاتر خیابانی ایجاد می شود، گفت: من تاکنون نشنیده ام که چنین موردی گزارش شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا