گوناگون

تامین اجتماعی بزرگ ترین سازمان بیمه ای و درمانی کشور

81239504 5826654

گزارش زیر در دو فصل شامل شناخت سازمان تامین اجتماعی و چالش های فراروی آن به بهانه آخرین روز هفته تامین اجتماعی (19 تا 25 تیر) ارایه می شود.

*** شناخت سازمان تامین اجتماعی

گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین المللی کار و سازمان بین المللی تامین اجتماعی تنظیم شده و مهمترین تعهدات و خدمات آن مستمری های بازنشستگی،از کار افتادگی،بازماندگان،مقرری بیمه بیکاری غرامت دستمزدهای ایام بیماری و بارداری ،پرداخت وسایل کمک پزشکی،کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است.

***وجود 353مرکز درمانی تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی 353 بیمارستان و مرکز درمانی را تحت پوشش دارد و 46 هزار مرکز درمانی نیز با این سازمان طرف قرارداد هستند.

***سازمانهای زیرمجموعه تامین اجتماعی

– شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می شود، در سال 1365 به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال تاسیس شد و در سالهای بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه کرد.

– در اجرای تبصره 39 قانون بودجه سال 1338 کل کشور و نیز ماده 38 قانون تامین اجتماعی، بانک رفاه کارگران با هدف ارائه خدمات بانکی در سراسر کشور ، در جهت تامین مسکن کارگران ، تسهیل امور بانکی داخلی ، خارجی ، همچنین در رشته های تولیدی و انجام معاملات غیرمنقول در خدمت اقتصاد کشور با سرمایه اولیه 400 میلیون ریال از محل منابع سازمان تامین اجتماعی تاسیس و در سال 1340 شروع به فعالیت کرد.

– موسسه خدمات بهداشتی و درمانی میلاد سلامت تهران (بیمارستان هزار تختخوابی میلاد) هم در ابتدای سال1380 به منظور اداره این بیمارستان با ساختار مدیریت مستقل تاسیس شده و تامین قسمتی از نیازهای درمانی تخصصی کشور بخصوص بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را بعهده دارد.

– موسسه حسابرسی تامین اجتماعی هم در سال 1372 به صورت یک موسسه غیرتجاری تاسیس شد.

شرکت گروه پزشکی حکمت نیز در سال1371 تاسیس شده و اداره بیمارستان صدر را بر عهده دارد.

– شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین (مجری طرح جامع اتوماسیون سازمان تامین اجتماعی) دارای گواهینامه نظام مدیریت کیفیت و اولین دارنده گواهینامه ISO 10002 در حوزه فناوری اطلاعات کشور دارای رتبه بندی ممتاز از شورای عالی انفورماتیک (طی سالیان متوالی) در سال 1370 با هدف حضور فعال در عرصه فناوری اطلاعات و اجرای پروژه های مرتبط برای مجموعه های دولتی و خصوصی تاسیس شد که ماحصل خدمات سنوات پیشین آن تدوین الگویی ملی در طراحی و پیاده سازی نظام اتوماسیون سازمان ها و موسسات بزرگ بوده است.

– شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران نیز از دیگر سازمانهای زیر مجموعه تامین اجتماعی است که درسال 1347 به صورت سهامی خاص با سرمایه ای به مبلغ 100میلیون ریال و مالکیت سازمان تامین اجتماعی تاسیس شد و در طی سالهای بعد سرمایه شرکت افزایش یافت.

– شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی در سال 1376 با عنوان شرکت توسعه و تجهیز هتلهای سازمان تامین اجتماعی تاسیس وموضوع فعالیت آن، برنامه­ریزی و هدایت امور سیاحتی، زیارتی و رفاهی برای کارکنان شاغل، بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی و اداره مراکز رفاهی سازمان است .

*** تامین اجتماعی کانون حمایت از زحمت کشان

ˈ سیدتقی نوربخش ˈ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این زمینه می گوید: این سازمان بزرگترین سازمان بیمه ای کشور و

دومین مرکز رسیدگی به درمان در کشور بعد از وزارت بهداشت محسوب می شود که براساس آمار بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی کانون حمایت از زحمت کشان محسوب می شود، ادامه می دهد:مستمری بگیران این سازمان، آینده خویش را در گرو آن می بینند و این سازمان موظف است نسبت به ارائه خدمات نوین و رفع دغدغه های رفاه اجتماعی آنها اقدام کند.

*** 39 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی

نوربخش می افزاید: تا پایان اسفند 92، تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی به 39 میلیون و 128 هزار نفر رسید که 4 میلیون و 700 هزار نفر آن مستمری بگیر اصلی و تبعی محسوب می شود و 33 میلیون و 500 هزار نفر نیز بیمه شده و افراد تحت پوشش هستند.

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی محسوب می شود، اضافه می کند:بخش عمده منابع این سازمان از محل اخذ بیمه ها تامین می شود و دارایی ها و سرمایه های آن متعلق به نسل های بعدی است که با مشارکت سه جانبه کارگران، کارفرمایان و دولت باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد.

***رویدادهای خوش با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید

نوربخش اظهار می دارد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اقداماتی در حوزه سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد که از جمله آن افزایش مستمری ها به میزان 25 درصد، افزایش کمکهای جنبی، افزایش هزینه حق مسکن، افزایش کمک به معیشت مستمری بگیران، رفع مشکلات پوشش بیمه ای فرزند سوم به بعد، فراهم شدن تقسیط بیمه سربازی، پوشش بیمه ای ایرانیان خارج از کشور و اجرای طرح ارسال لیست الکترونیکی حق بیمه است.

***چالشهای سازمان تامین اجتماعی ˈ

ˈ بهزاد گودرزی ˈ یک کارشناس تامین اجتماعی درباره چالش های این سازمان به خبرنگار ایرنا می گوید : سازمان تامین اجتماعی 50سال است که به فعالیت می پردازد، این سازمان یک میزان درآمدی دارد که از حق بیمه شاغلان دریافت می کند، در مقابل نیز بافت جمعیتی شامل بازنشستگان و دیگر مستمری بگیران سازمان می شود.

وی ادامه می دهد:اما نکته ای که وجود دارد این است که سرعت بازنشسته شدن افراد، بیشتر از افرادی بوده است که وارد اشتغال می شوند و حق بیمه می پردازند.

گودرزی تصریح می کند:نکته دوم مربوط به قوانینی است که از دولت و مجلس به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است. این قوانین تعهداتی ایجاد می کند که صندوق سازمان تامین اجتماعی اغلب توانایی پرداخت یا تامین آن را ندارد چرا که منابع مالی آن به خوبی دیده نشده اند.

این کارشناس اظهار می دارد: تغییرات دیگری که در حوزه قوانین با کم توجهی به اعتبار آن صورت گرفته بخشی از آن به کارکرد دولت و بخشی دیگر به مجلس برمی گردد.

گودرزی می افزاید: نکته سوم اینکه هم اکنون دولت بدهکارترین نهاد به سازمان تامین اجتماعی است و طبق قانونی که در وزارت رفاه تصویب شده اگر دولتی بدهی اش را برای مدتی به یک صندوق اجتماعی پرداخت نکرده باشد، مکلف است تا به صندوق سود این مطالبات را پرداخت کند، در حالی که نرخ اوراق مشارکت ۲۰ درصد بوده و بدهی آن به تامین اجتماعی برابر با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است دولت باید ۱۰ هزار میلیارد تومان سود بدهی اش را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه شرکت شستا که مالک ده ها بنگاه تولیدی بوده از دیگر چالش های تامین اجتماعی است، می گوید:شرکت های زیرمجموعه آن باید بتوانند اقتصادی عمل کنند و کمکی برای سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات باشند. اما آنچه تا به حال در سازمان تامین اجتماعی شاهد بوده ایم، این نبوده است.

وی ادامه می دهد: سرمایه گذاری ها در این شرکت به نحوه مدیریت و نظارت و حضور افرادی در هیات مدیره برمی گردد که از سوی سازمان تامین اجتماعی به این شرکت معرفی شدند اما آن طور که پیش بینی می شد، نتوانستند پاسخگوی نیازهای سازمان تامین اجتماعی باشند.

این کارشناس ،چالش دیگر این سازمان را مربوط به حوزه درمان می داند و اضافه می کند:در تامین اجتماعی قانونی به نام الزام به درمان وجود دارد که در آن بیمه ها تا جایی که ممکن است باید درمان رایگان داشته باشد،اما مشکل این است که از موقعیت های درمانی سازمان تامین اجتماعی آن طور که باید استفاده بهینه نمی شود، این مشکلات امروز وضعیت سازمان تامین اجتماعی را به گونه ای رقم زده که میزان درآمد چندان کفاف معیشت زندگی مستمری بگیران را نمی دهد.

در همین حال باید این مطلب را نیز اشاره کرد که برخی اقدامات و فعالیت ها در دوره های پیشین مسوولان تامین اجتماعی و فساد مالی آنان اکنون این سازمان و مسوولان آن را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

گرچه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، برخی از مسوولان دولت پیشین قصد و تلاش داشتند که پرونده ی مدیریت سعید مرتضوی در تامین اجتماعی را ببندند، اما انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از این سازمان در دوره مدیریت وی، پرونده عملکردش را به یکی از بحث برانگیزترین موضوع ها در کشور تبدیل کرده است.

در این گزارش از پرداخت کارت هدیه 500 میلیون ریالی تامین اجتماعی به معاون اول دولت قبل، مسوولان برخی رسانه ها در دولت دهم تا هدیه 100میلیارد ریالی به سرپرستان وقت وزارت تعاون ، هدیه سکه های طلا به مسوولان وقت سازمان تامین اجتماعی و همچنین یک میلیارد و 335 میلیون ریال کارت هدیه به 37 نفر از نمایندگان مجلس قید شده است.

اجتمام (5)**9022**1436

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا