Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامیهوا فضا

تاندربولت ۲ ای-۱۰،جنگنده ای برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی

تاندربولت ۲،جنگنده ای برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی برای اولین بار در ارتش آمریکا کورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما جنگی که به ظاهر طرحی ساده اما کارآمد دارد با دو موتور توربوجت و گنجایش یک خلبان، برای مقابله با اهداف زمینی مانند تانک، زره‌پوشهای مسلح و دیگر اهداف نظامی مسلح در ارتش آمریکا به‌کار گرفته شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

تاندربولت ۲ ای-۱۰ یا همان هواپیمای جنگنده A-10 Thunderbolt II به خاطر ظاهر تهاجمی و گاها دندان‌هایی که روی دهانه آن نقاشی می‌شود، با نام «گراز» هم مورد خطاب قرار می‌گیرد. این هواپیما که در ارتفاعات پایین پرواز می‌کند، به عنوان پشتیبان برای دیگر هواپیماهای جنگنده به کار گرفته می‌شود و استفاده از اسلحه ۳۰ میلیمتری GAU-8 Avenger مهم‌ترین دلیلی است که آن را به شهرت رسانده است. این اسلحه برای حمله به نیروی زره‌ای زمینی و اهداف دور با قدرت انفجاری بالا طراحی شده است.

شرکت Fairchild این هواپیمای نظامی را برای نیروی هوایی ارتش آمریکا تولید می‌کند و همچنان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین جنگنده‌های این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هواپیما در مجموع می‌تواند تا بیش از ۱۶ هزار پوند انواع مختلف مهمات را با خود حمل کند که زیر هر بال آن حدود هشت هزار پوند از این مهمات جاسازی می‌شوند و بدنه اصلی مخصوص شلیک گلوله نیز می‌تواند به تنهایی سه تن مهمات را در خود نگه دارد.

این هواپیمای جنگنده کوچک قادر است ۵۰۰ پوند بمب با قدرت تخریب پایین MK-82 و دو هزار پوند بمب MK-84 با قدرت تخریب بالا را با خود جمل کند و همچنین برای آن قابلیت پرتاب بمب‌های خوشه‌ای، مهمات ترکیبی، سیستم توزیع یکجای مهمات، بمب AGM-65 Maverick و بمب AIM-9 Sidewinder در نظر گرفته شده است.

بد نیست بدانید که هواپیمای جنگنده تاندربولت ۲ ای-۱۰ دو موتوره است و در این میان نیز این موتورها TF34-GE-100 نام دارند و در شرکت جنرال الکتریک ساخته شده‌اند. «گراز» آمریکایی با سرعت ۴۵۰ گره حرکت می‌کند که هر گره معادل ۱٫۸۵۲ کیلومتر محاسبه می‌شود و برد پروازی آن هم ۲۵۸۰ مایل است.

جالب ایت بدانید که اولین نوع هواپیمای جنگنده تاندربولت ۲ ای-۱۰در سال ۱۹۷۵ ساخته شد و تحویل یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا گردید. در جنگهای دهه ۱۹۸۰ در اروپای شرقی از این هواپیما برای مقابله با تانک‌های روسی استفاده شد. در جنگ خلیج فارس سال ۱۹۹۱ نیروهای آمریکایی بیش از ۸۱۰۰ سورتی پرواز با این هواپیمای نظامی داشتند. بیش از ۹۰ درصد از موشک های هوا به زمین AGM-۶۵ شلیک شده در جنگ خلیج فارس، توسط این هواپیماها شلیک شد. طی این نبردها حدود ۱۰۰۰ تانک، ۲۰۰۰ نفربر و بیش از ۱۲۰۰ سلاح سنگین توپخانه از بین رفتند. اما برخلاف انتظار فقط ۵ فروند از این هواپیما در این جنگ سقوط کرد.

هواپیمای A-10 در پروازهای با سرعت و ارتفاع پایین قدرت مانور بسیار بالا دارد و به واسطه سلاح‌هایی که روی آن کار گذاشته شده است می‌تواند مزایای فراوانی را به همراه داشته باشد. این جنگنده می‌تواند با سرعت اندک در فضای نزدیک مناطق عملیاتی برای مدت طولانی پرواز کند و در فضاهای با ارتفاع و دید کم حضور یابد.

شعاع عملیاتی گسترده ، و قابلیت فرود و صعود در فضای بسیار کوتاه از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که A-10 را از دیگر مدل‌های مشابه متمایز می‌کند و همواره در نزدیک خطوط مقدم مناطق جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به عنوان نیروی پشتیبان، به جنگنده‌های اصلی کمک کند. این هواپیما با استفاده از سیستم هوشمند دید در شب می‌تواند به عنوان یکی از بهترین پرنده‌های نظامی آمریکا برای شرکت در عملیات‌های شبانه مورد استفاده قرار گیرد.

از قابلیت های برجسته این هواپیمای نطامی برخلاف نسل قبلی، تاندربولت ۲ می‌تواند حتی در صورت انفجار، خلبان را به بیرون پرتاب کند و او را نجات دهد. وجود سامانه‌های موازی کنترل جنگ در این هواپیما به خلبان اجازه می‌دهد تا در مواردی که سامانه خودکار صدمه دیده‌است و حتی امکان کنترل‌های هیدرولیک وجود ندارد، بصورت دستی هواپیما را تا مقصد هدایت کند.

با هم در میهن پست تصاویری از هواپیمای جنگنده تاندربولت ۲ ای-۱۰ را تماشا می کنیم.

مشخصات عمومی

سرنشین: یک نفر

وزن خالی : ١١,٣٢١ کیلوگرم
فاصله بین ۲ نوک بال : ١٧.۵٣ متر
طول کلی بدنه : ١۶.٢۶ متر
ارتفاع هواپیما : ۴.۴٧ متر
مساحت بال : ۴٧.٠ متر مربع
وزن بارگیری : ١٣,٧۶٢ کیلوگرم
مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی : ٢١,٣۶١ کیلوگرم
مأموریت ضد زرهی : ١٩,٠٨٣ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ٢٣ تن
موتور هواگرد : ٢× توربوفن جنرال الکتریک تی اف٣۴-جی ای-١٠٠اِی (به انگلیسی: General Electric TF34-GE-100A)،هر کدام ۴٠.٣٢ کیلو نیوتون
ظرفیت سوخت داخلی : ۴,٩٩٠ کیلوگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا