گوناگون

تاکستان‌های خراسان شمالی از رونق افتاده‌اند

‌استان خراسان شمالی یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید انگور و کشمش مرغوب در کشور محسوب می‌شود و هر ساله میزان قابل توجهی از انواع انگور از تاکستان‌های این استان راهی بازار می‌شود، اما چند سالی است که باغات انگور تحت تاثیر برخی عوامل از رونق افتاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، در سال‌های اخیر بالا بودن هزینه باغداری و تولید انگور و سود پایینی که به عنوان حاصل دسترنج ماه‌ها تلاش و زحمت باغداران عایدشان می‌شود، در کنار مشکل بزرگ کم آبی، سبب شده انگورداران این استان انگیزه‌ای برای رسیدگی به باغات خود نداشته باشند و این مسئله سبب نابودی باغ‌های انگور در بسیاری از مناطق استان شده است.

از سوی دیگر وجود ارقام کم بازده و قدیمی یکی دیگر از مشکلات تاکستان‌های این استان است که موجب کاهش تولید انگور به میزان قابل توجهی شده ‌که تعدادی از کارشناسان فعال در این حوزه توضیحاتی را در این زمینه ‌ ارائه داده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شیروان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه این استان دارای 23هزار هکتار تاکستان انگور است، گفت: از این مساحت، هفت هکتار باغات انگور دیم است.

دکتر علی دادار که دارای دکترای باغبانی است، با بیان اینکه میزان تولید انگور نسبت به میزان باغاتی که در این استان وجود دارد، اندک است، افزود: وجود ارقام کم بازده و قدیمی یکی از معضلات باغات انگور این استان است.

وی با ذکر اینکه 73رقم انگور در این استان کشت شده است که این ارقام مزیت اقتصادی را برای باغداران به همراه ندارد، ادامه داد: انگور کلاهداری یکی از ارقامی است که میزان سطح زیر کشت آن در استان بالا‌ست، اما به دلیل اینکه دانه درشت و دارای پوستی کلفت است، برای تازه خوری مناسب نیست.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار کرد: یک هزار و 600رقم انگور جدید در جهان وجود دارد که از لحاظ شفافیت، مقاومت به سرما و خشکسالی، کیفیت و خوشه دهی در رتبه بالایی قرار دارد و ما نیز باید به سوی استفاده از این ارقام گام برداریم.

وی بیان کرد: متاسفانه ارقام انگور موجود در تاکستان‌های این استان نسبت به سرما، خشکسالی و آفت سفیدک مقاوم نیستند، بطوری‌که تاکداران در منطقه بدرانلوی بجنورد 17بار تاکستان‌های خود را سمپاشی می‌کند.

دادار خاطرنشان کرد: این امر موجب می شود تا محصول تولید شده غیرارگانیک باشد و از سوی دیگر نیز هر مرتبه سمپاشی، حدود هشت میلیون ریال هزینه بر روی دست باغدار بگذارد.

وی تصریح کرد: بروز بیماری سفیدک در تاکستان‌های منطقه بدرانلوی بجنورد، میزان تولید را تا 60درصد و در تیتکانلوی فارج 90درصد کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شیروان خاطرنشان کرد: البته با آموزش های ترویجی در خصوص هرس درختان انگور می توان میزان بروز بیماری سفیدک انگور را تا حدودی کاهش داد، اما جایگزینی ارقام جدید بهترین راهکار مقابله با آن است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این مرکز یک طرح پنج ساله در خصوص بررسی ارقام مختلف انگور که از شهرهای مختلف قزوین، تهران و آذربایجان غربی وارد کرده، و در کلکسیونی در منطقه بدرانلو کشت کرده است.

دکتر ربانی نسب افزود: این ارقام از لحاظ مقاومت به خشکسالی، کم آبی، بیماری سفیدک و میزان باردهی بررسی می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه وجود ارقام قدیمی یکی از دلایل کاهش تولید انگور در استان است، شیوه کشت سنتی نیز بر روی آن تاثیر گذار است.

ربانی نسب اظهار کرد: کشت مکانیزه انگور یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر روی افزایش تولید است.

وی با اشاره به نظام تک کشتی و تک رقمی در تاکستان‌های این استان توضیح داد: به عنوان مثال، باغات انگور در منطقه بدرانلو حجم عظیمی از تاکستان های این استان را شامل می شود، اما فقط رقم کلاهداری در آن کشت شده است‌ که در صورت بروز بیماری، تمامی درختان درگیر می شوند.

این مقام مسوول بیان کرد: این در حالیست که اگر ارقام متفاوت انگور در یک منطقه کشت شود، بیماری و یا خشکسالی یکی از ارقام را درگیر می‌کند و در این صورت میزان کاهش تولید نیز قابل توجه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل ما به باغداران کشت موزاییکی را پیشنهاد می‌کنیم، یعنی ارقام مختلف پشت سر هم کشت شوند.

در همین راستا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی جیب خالی باغداران این استان را سدی برای جایگزینی تاکستان‌ها بیان کرد و گفت: از سوی دیگر این سازمان نیز اعتباری برای اجرای این طرح ندارد که آن را انجام دهد.

حیدر نامور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری زراعی 159 هزار و 408 تن انگور از تاکستان‌های استان برداشت شود.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری 18 هزار و 388 هکتار تاکستان آبی و دیمی در خراسان شمالی که اکثر آن زیر کشت انگورهای بی دانه کشمشی و کلاهداری قرار گرفته است.

نامور اظهار کرد: سال گذشته بیش از یک هزار هکتار از تاکستان‌های شهرستان فاروج زیر کشت انگوربی دانه کشمشی و پنج هزار و 695 هکتار نیز در شهرستان بجنورد زیر کشت انگور کلاهداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کشت میزان تاکستان های آبی استان نسبت به سال گذشته 74 هکتار کاهش یافته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: انگورهای بی دانه کشمشی، کلاهداری، عسگری، پیکانی، یاقوتی و … از انواع انگورهایی هستند که در استان خراسان شمالی کشت می‌شوند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا