گوناگون

تجارت مرزی با ترکیه به رشد اقتصادی آذربایجان غربی سرعت می بخشد

81197962 5755298

موید حسینی صدر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرزهای آذربایجان غربی استعداد و قابلیت ویژه ای برای انجام و گسترش فعالیتهای تجارت مرزی دارند و به همین خاطر برقراری چنین ارتباطی به نفع هر دو طرف ایران و ترکیه است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که آذربایجان غربی با پنج استان ترکیه از جمله وان و ایغدیر همسایه است همین همجواری و نزدیکی فرهنگ می تواند نقش موثری در تبادلات تجاری داشته باشد.

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه اضافه کرد: با برطرف شدن برخی موانع مرزی و همچنین بهسازی جاده های مرزی بدون تردید تبادلات تجاری به شکل گسترده ای در حوزه های مختلف صورت گرفته و زمینه اشتغال برای جمعیت عظیمی از جوانان دو سوی مرز فراهم می شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره افزود: بی گمان اگر تبادلات تجاری با دقت صورت بگیرد حجم مبادلات تجاری میان این استان و استانهای همجوار ترکیه افزایش می یابد.

حسینی صدر با اشاره به استقبال طرف ترکیه ای از برای برقراری مبادلات تجاری با آذربایجان غربی افزود: این استقبال نشانگر توانائیهای بالقوه استان است و بی شک استانهای همجوار ترکیه نیازمند این ظرفیتها و توانمندیها هستند.

وی اظهار کرد: اقتصاد استان می تواند به درجه عالی شکوفایی برسد به شرطی که کشاورزی آن مورد حمایت قرار گرفته، صنایع تولیدی آن تقوبت و از سرمایه گذاران داخلی حمایت شود و مهمتر از همه با کشورهای همجوار روابط تجاری بهینه ای برقرار شود.

آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با ترکیه دارای مرز مشترک بود و در محدوده مرزهای این استان سه گمرک رسمی شامل گمرک سرو در ارومیه، رازی در خوی و بازرگان در ماکو و بازارچه های مرزی ساری سو، رازی و سرو فعال است.

وجود این گمرکات و بازارچه های مشترک و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی ماکو در جوار مرزهای ایران و ترکیه، آذربایجان غربی را به مکانی مناسب با ظرفیتهای توسعه تجارت خارجی تبدیل کرده است.

شهرهای ماکو، چالدران، خوی، سلماس و ارومیه با پنج استان کشور ترکیه مرز مشترک دارند.

مسیر ریلی ارتباط با کشور ترکیه نیز از طریق مرزی رازی در این استان واقع است.

8135/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا