گوناگون

تجهیزات ناوبری فرودگاه بین‌المللی زاهدان در معرض بازدید خبرنگاران قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، اصحاب رسانه و خبرنگاران جراید محلی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه واحدها و ایستگاه‌های مختلف مستقر در فرودگاه بین المللی زاهدان را بازدید کردند و با کار کرد دستگاه‌های الکترونیکی و واحد های هدایت هواپیما در مراحل مختلف از زمان فرود تا صعود مجدد آشنا شدند.

در این بازدید که با حضور مدیر کل فرودگاه ها و همچنین مدیرکل دفتر امور اقتصادی استاندارهمراه بود خبرنگاران از نزدیک واحد های الکترونیک، اداره ایمنی زمینی، اداره پیام های هوانوردی، برج مراقبت، اداره ارتباطات وناوبری، مرکز کنترل اداره ارتباطات، سیستم‌های ناوبری آی.ال.اس، ترمینال مسافربری و باند پرواز را به مدت 3 ساعت بازدید کردند.

فرودگاه زاهدان قابلیت هدایت هواپیماها  در شرایط نامساعد جوی را دارد

مدیر کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان در این بازدید با بیان اینکه سیستم های ناوبری این فرودگاه مطابق با آخرین استاندارد های روز بین المللی دنیا است اظهار داشت: این فرودگاه همچنین مجهز به دستگاه آی.اس.آل به منظور کمک به فرود پروازها در شرایط نامساعد جوی است.

حسن اعرابی مقدم بیان داشت: تجهیز این فرودگاه به دستگاه آی.اس.ال شرایط فرود هواپیماها را در دید کمتر از 800 متر فراهم ساخته و لذا تعداد ابطال پرواز ها به دلیل وجود این تجهیزات در شرایط نامساعد جوی به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه این تجهیزات کمک ناوبری به صورت دوره ای و در بازه زمانی 4 ماهه توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفته و به روز رسانی می شود ادامه داد: در این فرودگاه شرایط برای پذیرش و فرود انواع هواپیماها از جمله بوئینگ 747 فراهم است.

IMG 0500

شبکه پیام های هوانوردی فرودگاه بین المللی زاهدان ارتقا یافته است

مدیرکل فرودگاه های استان همچنین از بهره برداری خطوط پر سرعت و ارتقای شبکه پیام های هوانوردی فرودگاه بین المللی زاهدان خبر داد و گفت: بهره‌برداري ازخط پرسرعت (MPLS) شبكه پيام‌هاي هوانوردي فرودگاه زاهدان به‌منظور افزايش سرعت مبادله اطلاعات و پيام‌هاي هوانوردي با مرکز تهران افزایش یافته است.

اعرابی مقدم در گفتگو با مهر اظهار داشت: ارتقای بستر خط ارتباطي (AFTN) فرودگاه بين‌المللي زاهدان با مركز سوئيچينگ (AFTN/AMHS)تهران موجب افزايش ايمني و كارايي بیشتر در این فرودگاه بین المللی شده است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر واحد مخابرات هواپيمايي فرودگاه بين‌المللي زاهدان براي مبادله پيام‌هاي هوانوردي از سيستم‌هاي اتوماتيك و پيشرفته سوئيچينگ پيام استفاده مي‌كند و با توجه به افزايش حجم ترافيك، ارتقای بستر خط به ارتباط پرسرعت (MPLS) باعث افزايش كارايي سيستم‌ها و افزايش ايمني و سرعت در مبادله پيام‌هاي هوانوردي شده است.

آماده باش 24 ساعته واحد های ایمنی

رییس اداره ایمنی و آتش نشانی فرودگاه بین الملی زاهدان نیز در گفتگو با مهر بیان داشت: واحد ایمنی زمینی فرودگاه زاهدان با تعداد 35 نفر پرسنل به صورت 24 ساعته در حالت آماده باش کامل به منظور مقابله با هر گونه حادثه احتمالی قرار دارد.

مسعود جاوید فر با بیان اینکه فرودگاه بین المللی زاهدان به مجهز ترین خودرو های ایمنی و امدادی مجهز است افزود: تعداد چهار خودروی کف ساز و همچنین یک تانکر پشتیبانی آب و یک خودروی نجات در محوطه فرودگاه مستقر هستند.

وی زمان حضور نیروهای عملیاتی در سر صحنه حادثه را کمتر از 3 دقیقه و در سانحه امداد رسانی به پرواز مشهد-زاهدان به دلیل باز نشدن چرخ عقب کمتر از 10 ثانیه عنوان کرد.

وی افزود: در راستای افزایش توان عملیاتی و همچنین ایجاد آمادگی لازم در بازه زمانی هر دو سال یک بار نسبت به برپایی مانورهای فرودگاهی  اقدام و نسبت به ارزیابی عملکرد پرسنل اداره ایمنی زمین اقدام می شود.

جاوید فر کنترل و بازدیدهای لازم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث از جمله در زمان سوخت گیری هواپیما را یکی از اقدامات روزانه واحد ایمنی عنوان کرد و افزود: پرسنل واحد ایمنی زمینی فرودگاه بین‌المللی زاهدان روزانه در دو نوبت صبح و عصر باند پروازی را به منظور عاری بودن از وجود هر گونه جسم خارجی مورد بازدید و کنترل قرار می دهند.

IMG16152449

تعداد پرواز ها افزایش می یابد 

مدیر کل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و مدیر ویژه امور فرودگاه‌ها و خطوط پروازی استان نیز در گفتگو با مهر بیان داشت: در سال‌جاری توسعه فضای ترمینال فرودگاه بین‌المللی زاهدان یکی از اقدامات در دستور کار بود که عملیات اجرایی این طرح تا دو ماه اینده به اتمام می رسد.

علیرضا نورا با بیان اینکه بهسازی باند دوم فرودگاه‌ بین المللی زاهدان از هفته آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد ادامه داد: احداث ترمینال و برج مراقبت جدید این فرودگاه نیز با زیر بنای 9 هزار متر مربع در دستور کار قرار دارد.

وی  افزایش پروازها در فرودگاه های استان را یکی از اولویت های مهم و در دستور کار عنوان کرد و افزود: در این راستا با شرکت های هواپیمایی مذاکرات لازم انجام شده است و مقرر شده است شرکت هواپیمایی کاسپین این فرودگاه را به عنوان مبدا پرواز های خود قرار دهد.

نورا اضافه کرد: در همین راستا نسبت به فعالسازی و تمدید امتیاز شرکت هواپیمایی تقتان ایر متعلق به استان سیستان و بلوچستان نیز رایزنی های لازم صورت گرفته است که با فعال سازی مجدد این شرکت هوایی به تعداد هواپیماها و پروازهای استان افزوده خواهد شد.

وی همچنین از برقراری پرواز در فرودگاه سراوان خبر داد و گفت: با استقرار شرکت هواپیمایی کاسپین در سیستان و بلوچستان این خواسته مردم سراوان نیز پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال گذشته تعداد 4 هزار و ۹۴۰ پرواز ورودی و خروجی از فرودگاه بین المللی زاهدان انجام شده است که تعداد  504 پرواز به صورت بین المللی و در مسیرهای دبی، کویته، کراچی، جده، مدینه و مسقط  بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا