گوناگون

تندباد تا ساعاتي ديگر اصفهان را در مي نوردد/ آبگرفتگي و سيلاب در راه شمال غرب

احسان مرادي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر شاهد گذر امواج ناپايدار تراز مياني جو از نوار شمالي كشور هستیم كه سبب بارش در شمال غرب و سواحل شرقي درياي خزر مي شود. اما تاثير امواج ناپايدار در ساير مناطق كشورمان بيشتر به شكل وزش باد و گرد و خاك خواهد بود.

اين پژوهشگر درباره شدت بارشها طي ساعت هاي آينده افزود: تاثير بارشي اين امواج در كشور ما از نظر جغرافيايي بسيار محدود ولي شديد است، به اين معنا كه امروز تنها مناطق محدودي از شمال غرب كشور و سواحل شرقي درياي خزر در دامنه بارشي اين امواج قرار مي گيرد، اما شدت بارشها در شمال غرب زياد است.

مرادي با هشدار به هموطنان ساكن در استان هاي آذربايجان غربي و شرقي گفت: امروز بارش ها در شمال و شمال غرب استان آذربايجان غربي، همچنين در شمال آذربايجان شرقي به شكل رگبارهاي شديد، همراه با آذرخش و وزش باد شديد، يا ريزش تگرگ خواهد بود كه موجب آبگرفتگي معابر عمومي و سيلاب هاي محلي مي شود.

اين پژوهشگر با هشدار به هموطنان ساكن در دامنه هاي زاگرس نيز گفت: در برخي مناطق حاشيه زاگرس و مناطقي از مركز، غرب و جنوب كشور نيز اگرچه بارشي نخواهيم داشت اما سرعت وزش باد شديد خواهد بود كه اين شرايط با گرد و خاك نيز همراه مي شود.

مرادي با هشدار به هموطنان ساكن در استان اصفهان گفت: از بعدازظهر امروز تا اوايل شب شاهد افزايش سرعت وزش باد بين 40 تا بيش از 60 كيلومتر بر ساعت خواهيم بود. كه با توجه به نصب تزيينات در خيابان ها براي جشن هاي پيش رو، احتمال فرو افتادن آنها و آسيب رسيدن به مردم وجود دارد.

اين پژوهشگر درباره تفاوت اين تند باد با توفانهاي اخير تهران اضافه كرد: توفانهاي تهران همراه با تشكيل ابرهاي ناشي از جريانهاي همرفت و در برخي مناطق اين شهر توام با بارش هاي رگباري بود كه در مدت زماني كوتاه بادهايي با سرعت بين 80 تا 120 كيلومتر را سبب شد، اما تند باد پيش رو در اصفهان ناگهاني نيست و سرعت وزش باد از بعدازظهر امروز ( پنجشنبه) بتدريج زياد مي شود و از سر شب به بعد بتدريج كم مي شود، ضمن اينكه سرعت وزش اين تند باد كمتر از توفان تهران و بدون بارش خواهد بود، با اين وجود احتمال شكستن شاخه هاي درختان و خسارتهايي در اين استان وجود دارد.

مرادي درباره ادامه ناپايداري ها طي روزهاي آينده نيز گفت: از فردا بارش هاي بهاري تقريبا سراسر نوار شمالي كشور را فرا مي گيرد، ضمن اينكه از فردا شب و از اوايل هفته آينده تاثير جريان هاي مرطوب گرمسيري كه به شكل توفان حاره اي در سواحل كشور عمان در آمده است موجب بارش هاي موسمي در جنوب استان سيستان و بلوچستان، استان هرمزگان و جنوب استان كرمان مي شود.

در آخر اين پژوهشگر با مژده كاهش دما طي روزهاي آينده گفت: خوشبختانه از فردا ( جمعه) در بيشتر مناطق كشور روند كاهشي دما شروع مي شود و طي روزهاي شنبه و يكشنبه آينده روزهاي معتدلي را پيش رو داريم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا