گوناگون

تردد 100 هزار خودروی فرسوده در تهران/ حمایت مقام معظم رهبری از جلوگیری ساخت و سازهای غیرمجاز

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در جلسه اتاق فکر محیط زیست استان تهران که به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در استانداری تهران تشکیل شد، با اشاره به وضعیت محیط زیست تهران طی سال‌های متمادی گفت: ما در كشورمان صاحب رسم و رسوم‌هايي در حوزه‌هاي مختلف از جمله حفاظت از محيط زيست هستيم كه آنها را فراموش كرده‌ايم اما در کشورهای غربی اگر کسی از خودرو  زباله بیرون بیاندازد شماره خودرو یادداشت می‌شود و حتی خود مردم تذکر می‌دهند. چرا که فرهنگ سازی شده و آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی جزو آموزه‌های دینی ماست، عنوان کرد: مردمی کردن محیط زیست مسئله‌ای اساسی است و نباید کوتاه آمد البته نباید فقط در هفته محیط زیست کارکرد بلکه باید همیشه در این زمینه فعال بود لازم است فرهنگ سازي كنيم تا بخشي از مشكلات ما حل شود.

استاندار تهران با بیان اینکه دغدغه اصلي استانداری ترافيك، آلودگي هوا و فضاي سبز تهران است؛ افزود: اگر براي مردم خدمت مي‌كنيم حق نداريم با هم قهر باشيم و چنين اجازه‌اي مردم به ما نداده اند اگر چنين فكري در ذهن ما باشد گناهكاريم.

هاشمی با اشاره به اینکه در دولت يازدهم مردمي شدن امور اهمیت زیادی دارد، افزود: مقام معظم رهبري هم از اوايل انقلاب نسبت به  سپردن امور به مردم تاکید داشته و حساس هستند ایشان در موضوع اقتصاد مقاومتي تاکید داشتند که اجرای آن تنها به دست مردم  باشد و نبايد به سرنوشت اصل 44 منجر شود.

وی رسیدگی به وضعیت محیط زیست به خصوص آلودگي هوای تهران را دومین موضوع پراهمیت در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: از نخستین روزهای آغاز به کار دولت موضوع آلودگی هوای تهران در کمیته بحران استانداری مطرح شد و پس از آن راهکارهای تعطيلي مدارس و زوج و فرد شدن ورود خودروها جدی‌تر عنوان شد كه حتي دراین مورد از دولت تذكر گرفتيم اما سلامت مردم براي ما مهم است و نمي توانيم کودک و نوجوان را با ریه ای حساس در هوای آلوده به مدرسه بفرستیم.

استاندار تهران ادامه داد: در زمان‌های بحرانی آلودگی هوای تهران شهرداری و شوراي شهر خوب وارد شدند و كميسيون خاص رسيدگي به آلودگي هواي تهران در دولت تشکیل شد. حتی آن زمان  خانم ابتكار عنوان کرد.

 مديركل محيط زيست استان تهران را کنار بگذار که پاسخ دادم چه كسي را بگذارم که به کار آشنا باشد و به ارایه گزارش اکتفا نکند؟

هاشمی با بیان اینکه در اتریش یعنی قلب اروپا كارخانه سرب  فعالیت می‌‌کند،  گفت: ما هم می‌توانیم داشته باشیم اما با رعایت اصول زیست محیطی، اما متاسفانه صنايع ما به قوانین عمل نمی‌کنند و از آن بدتر وضعیت صنوف ما است. به نام صنف 100 کارگر کار می‌کنند‌، کجا نیاز است که صنف 100 کارگر نیاز داشته باشد؟

استاندار تهران با انتقاد از ارایه مجوزهایی برای ساخت کارخانه‌ها در برخی نقاط گفت: در منطقه خاوران و به خصوص کنار رودخانه جاجرود مجوز ساخت کارخانه داده شده که برای محیط زیست خطرناک است. 8 هزار و 600تاكسي فرسوده و 22 هزار پرايد و سمند فرسوده در استان تهران  داريم که در مجموع 100هزار خودروي فرسوده در تهران 24 ساعته حرکت می‌کنند که اتوبوس و موتور هم باید به آن افزود.

هاشمی با بیان اینکه 800 ميليون مترمكعب فاضلاب در تهران وجود دارد گفت: تنها توانسته‌ایم 200 میلیون متر مکعب از این مقدار را تصفیه کنیم که برای محیط زیست خطر زا است در این بخش لازم است بخش خصوصی وارد شده  و سرمايه‌گذاري كند که از این  600 ميليون متر مكعب باقی مانده بخشی را به بخش خصوصی برای استفاده می‌دهیم و بخش دیگر را برای استفاده در بخش کشاورزی صرف می‌کنیم.

استاندار تهران به راه اندازی کمر بند سبز تهران با همکاری بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: كمربند سبز تهران را در شوراي فضاي سبز تهران وضع كرديم که قرار است زمين آن را وزارت راه و شهرسازي، درخت را جهادكشاورزي دهد و نگهداري به عهده شهرداري باشد.

وی با انتقاد به برخی از عملکردهای شهرداری تهران در حوزه تراکم شهری گفت: شوراي شهر چند بعدي است و لازم است نظارت قوی‌تری داشته باشد. تراكم و ساخت و سازهاي غیر مجاز برای استان تهران معنا ندارد. روز چهارشنبه قرار است به دولت گزارشي ارايه دهيم در مورد ساخت و سازهاي غيرمجاز كه آمار آن فاجعه بار است ما فقط توانستيم ساخت و سازهايي كه در بستر رودخانه‌ها است تخريب كنيم  و دستور قوه قضاییه و شورای تامین لازم است و مراحلی باید طی شود و نمی توانیم في البداهه براي تخريب وارد شويم.

استاندار تهران با تاکید براینکه ميزان تخريب ساخت و سازهای غیرمجاز با گذشته اصلا قابل مقايسه نيست، گفت: اخطار هم داده‌ایم که اگر ساخت و ساز غیر مجاز باشد تخریب می‌کنیم. چندین نامه به شکل مصداقی به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع دادیم که ایشان حمایت جدی داشتند و از ایشان تشکر می‌کنیم.

استاندار تهران گفت: رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون باید بیشتر مردم را به مسایل محیط زیست آشنا کنند تا تهران الگوی کشوری شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا