گوناگون

تشریح برنامه‌های «روز بزرگداشت امامزادگان» و طرح «کاروان کرامت»/ بی‌بی حکیمه از ۱۴ کشور عربی زائر دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین نشست شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی رئیس شورا، سیدجواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگری اعضای شورا در ساختمان امام خمینی(ره) سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست برنامه‌های روز بزرگداشت امامزادگان بررسی و طرح کاروان کرامت تشریح شد.

نزول کتب آسمانی در ماه رمضان

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی گفت: در روایات داریم که تورات در ششم، انجیل در دوازدهم و زبور در هجدهم ماه مبارک رمضان نازل شده است و قرآن کریم در شب قدر. بنابراین اگر نگاه دقیقی به ماه مبارک داشته باشیم متوجه می‌شویم رمضان ماه تعلیم و تربیت است. بنابراین برپایی جلسه شورای هماهنگی دهه کرامت در این ماه نورانی به فال نیک می‌گیریم و هدیه‌ای است از سوی ولی نعمتمان حضرت رضا(ع).

وی ادامه داد: در روایات داریم روزی دعبل خزاعی خدمت امام رضا(ع) رسید و هدیه‌ای از امام گرفت، او تشکر کرد و ساکت ماند. حضرت فرمود چرا نگفتی الحمدلله؟! این یعنی الطاف را مستقیم از سوی خداوند ببینم و با این نگاه مانند خدا را شاکریم که برای دستگاه رضوی کار می‌کنیم.

مشاور وزیر ارشاد گفت: امیدوارم در دهه کرامت شاهد قیام ایران اسلامی به پیروی از امامزادگان باشیم برای عرض ادب به ساحت آن امام همامی که سه سال در کشور ما حضور یافتند اما برکات این حضور همچنان جاری است.

روز بزرگداشت امامزادگان فعالیتی علم‌محور است

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) در بخشی از این جلسه ضمن قدردانی از میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: ما اساساً دو نوع کار فرهنگی داریم؛ یک نوع عاطفه‌محور و دیگری علم‌محور است. کارهای عاطفی‌محور علیرغم شور و نشاطی که ایجاد می‌کند، طولانی‌مدت نیست و فقط زمینه را برای فعالیت‌های علم‌محور آماه می‌کند، فعالیتی که دو شاخصه پایداری و اثر‌بخشی را داراست.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ادامه داد: یکی از فعالیت‌های علم‌محور شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت، موضوع پنجم ذی‌القعده و روز بزرگداشت امامزادگان است و درایتی بود که این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شود تا بقاع متبرکه همچنان منشأ خیرات و برکات باشند.

وی درباره روز بزرگداشت امامزادگان تأکید کرد: خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی بقاع متبرکه و امامزادگان، بسترساز این حرکت شد.

پرتال جامع امامزادگان رونمایی می‌شود

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در ادامه این جلسه به فعالیت‌های سازمان متبوع خود پرداخت و گفت: حدود 5 سال پیش بود که پیرامون شأن، منزلت و جایگاه امامزادگان پژوهشی انجام دادیم و متوجه شدیم این حرکت باید رنگ و بوی علمی به خود بگیرد. یک سال و نیم طول کشید تا چشم‌انداز قطب فرهنگی بقاع متبرکه نوشته شد، چشم‌اندازی که باید راهبردی و در وهله بعد اجرایی باشد.

شرفخانی با اشاره به 8051 بقعه و امامزاده موجود در کشور ادامه داد: پس از چشم‌انداز، طرح جامع امامزادگان را در 44 اولویت‌ نوشتیم و اکنون ساخت‌و‌ساز بیش از 3000 بقعه در کشور بر اساس طرح جامع انجام می‌شود و اگر بقعه‌ای طرح جامع نداشته باشد اجازه ساخت و ساز را نمی‌دهیم. چون امامزاده‌ها باید زیرساخت‌ها و نیازها را بسنجند نه اینکه به گونه‌ای باشد که میلیاردها ریال هزیه شود و سازه‌ای ساخته شود که در طول سال فقط  دو ـ سه روز از آن استفاده شود.

وی با اشاره به وجود 460 بقعه در سطح ملی و کشوری ادامه داد: برای سطح‌بندی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه، 4 هزار بقعه متبرکه را بازدید کردیم تا متناسب با مکان و امکانات بقعه برای آن برنامه‌ریزی کنیم، چون گفتمان ما در کل کشور گفتمان برنامه‌محور است. البته برنامه‌های مناسبی را هم تقویت کردیم چون مردم به نشاط معنوی، عزاداری و … نیاز دارند. به عنوان نمونه سال اول کمتر از یکصد بقعه برنامه ترتیل‌خوانی را داشتند اما اکنون بیش از 1800 بقعه برنامه ترتیل‌خوانی را برگزار می‌کنند.

معاون فرهنگی اوقاف که در دهه کرامت متولی روز بزرگداشت امامزادگان است، ادامه داد: خوشبختانه اکنون بیش از 2700 امامزاده فعال داریم که در مناسبت‌های مختلف برنامه دارند. تکریم و بزرگداشت خود امامزادگان را هم از نظر دور نداشتیم و همین شد که روز پنجم ذی‌القعده به این موضوع اختصاص یافت. پرتال جامع امامزادگان را نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی کردیم و اطلاعات، تصاویر، زیارت‌نامه‌ها و … 8051 امامزاده در حال بارگذاری در این پرتال است، همچنین هر امامزاده یک سامانه پیامکی دارد. ان‌شاءالله در آینده نزدیک به کمک دوربین‌های مداربسته مردم بتوانند زیارت از راه دور داشته باشند و به طور آنلاین محیط هر امامزاده را ببینند.

وی درباره کاستی‌های موجود در به منظور بزرگداشت امامزادگان اظهار داشت: سه ضعف عمده داریم؛ نخست در راه‌اندازی مرکز فرهنگی قرآنی امامزادگان است. دوم درباره خادمین افتخاری است که در بعضی نقاط چند هزار نفر داریم و جای دیگری یک نفر هم نداریم، ضمن اینکه با خادم رسمی و استخدامی نمی‌توان بحث فرهنگی را پیش برد. ضعف سوم هم در تجهیز امامزاده‌ها به کتابخانه است که از برنامه عقب هستیم، چون پیش‌بینی ۲۰۰۰ امامزاده را داشتیم اما حدود ۹۰۰ بقعه را مجهز کردیم.

بی‌بی حکیمه از ۱۴ کشور عربی زائر دارد

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در ادامه به برنامه‌های این سازمان در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: سال گذشته نخستین کنگره بین‌المللی امامزادگان را برگزار کردیم و مقالات آن در 4 مجله چاپ شد، امسال در نظر گرفتیم که امامزاده به امامزاده‌ها این بزرگداشت‌ها را برگزار کنیم و برای نخستین کنگره، بزرگداشت بی‌بی حکیمه در گچساران (استان کهگیلویه و بویر احمد) را در نظر گرفتیم، چون ایشان منتسب به خواهری امام رضا(ع) هستند و علاوه بر استان‌های همجوار، از حدود ۱۴ کشور عربی زائر دارند.

وی ادامه داد: دومین بزرگداشت امسال، کنگره امامزاده محمد هلال بن علی(ع) در آران و بیدگل است که به دبیری حجت‌الاسلام دکتر احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار خواهد شد. برای این کنگره علاوه بر مقالاتی که می‌رسد، 50 مقاله هم سفارش داده‌ایم.
شرفخانی درباره سومین امزاده‌ای که امسال تکریم می‌شود اظهار داشت: کنگره حسین بن موسی الکاظم(ع) هم اعلا فراخوان کرده و بزرگداشت برادر امام رضا(ع) در طبس را خواهیم داشت. ان‌شاءالله سال آینده تعداد همایش‌ها را بیشتر می‌کنیم و نگاهمان این است که در آینده یک دایره‌المعارف جامع درباره هر یک از امامزادگان داشته باشیم.

تشریح طرح «کاروان کرامت»

در بخش پایانی این نشست، حامد حجتی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به تشریح طرح کاروان کرامت پرداخت و گفت: ما به دنبال ترویج شادی سالم در میان مردم هستیم. متأسفانه معمولا در بین متدینین توجه ویژه‌ای به بحث شادی نمی‌شود و ما تمرین شادی‌کردن در اعیاد نداریم. بنابراین به نظرمان رسید طرح کاروان کرامت یک حرکت شادی‌آفرین به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است. به این تنتیجه رسیدیم که در 10 روز دهه کرامت از شهر مقدس قم یک کاروان شامل چهره‌های فرهنگی و هنری شاخص را‌ه‌اندازی کنیم و در 10 استان به صورت میدانی برنامه‌های ویژه تدارک ببینیم و روز آخر اختتامیه را در مشهد مقدس اجرا کنیم.

حجتی ادامه داد: کاروان کرامت از چند بخش عمده تشکیل می‌شود. یک تریلی با نام «سفیر آفتاب»‌ توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج تجهیز شده که یک سن سیار است و امکان اجرای برنامه را در هر مکانی داراست و در طول این 10  استان ما را همراهی می‌کند تا نیاز به امکانات را رفع کند و بیشتر روی محتوا دغدغه داشته باشیم.  همچنین یک اتوبوس از هنرمندان مشهور هم همراه می‌شوند و جنس برنامه از برنامه‌های شاد و مفرح است و استانداردهای تلویزیونی برای پخش مستقیم از شبکه‌های استانی را داراست.

معاون فرهنگی ارشاد قم درباره استان‌های هدف نیز گفت: با توجه به بعد مسافت و در نظرگرفتن بازه زمانی 10 روزه، کاروان می‌تواند از استان‌های قم، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، مازندارن (دو شهر)، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی عبور کند و به مشهد مقدس برسد. به نظرم کاروان کرامت برنامه‌ای ارزان‌قیمت اما ماندگار و دوست‌داشتنی برای مردم خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و 75 کشور جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و طی آن از هشت خادم برگزیده رضوی در داخل و هشت خادم برگزیده رضوی در بخش بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا