گوناگون

تشکیل هیات 7 نفره برای تعیین صلاحیت خبرنگاران/ ضرورت حراست از زبان فارسی در مطبوعات

به گزارش خبرنگار مهر حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز چهارشنبه 4 خرداد در همایش “مطبوعات و تبلیغات؛ برنامه ها و راهبردها” که با حضور جمعی از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای مختلف کشور و نیز مسئولان و کارشناسان حوزه مطبوعات این ادارات کل در محل هتل ارم در تهران برگزار شد، خواستار توجه بیشتر به مسئله مهم حراست و پاسداری از زبان فارسی در نشریات کشور شد. انتظامی همچنین با بیان اینکه معاونت متبوعش از حرکت های صنفی قابل دفاع از حوزه مطبوعات حمایت خواهد کرد بر پرهیز از ورود دولت به مسائل مربوط به خانه های مطبوعات در استانهای مختلف تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم، یکی از جلوه های این حرکت را سرعت بخشی به انجام کارهای ارباب رجوع و مردم دانست و راه اندازی سامانه جامع رسانه ها و ثبت درخواست مجوز نشریه به صورت الکترونیک را مصداق عملی این حرکت عنوان کرد.

وی سپس با اشاره به مسئله مهم منافع ملی و امنیت ملی کشور، بر لزوم توجه بیشتر به مقوله زبان فارسی در نشریات و تبلیغات تاکید کرد و خواستار مشارکت جدی تر استانهای همجوار با کشورهای فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان در برگزاری برنامه های مشترک در حوزه مطبوعات شد.

انتظامی همچنین در مورد سیاست های این معاونت که به تبع آن ادارات کل ارشاد استانها باید پیگیری کنند، گفت: خوشبختانه اقوام در کشور ما واگرایی ندارند و ما باید این هم گرایی ملی را قدر بدانیم و تقویت کنیم. در این خصوص حمایت از رسانه هایی که سیاستی همگرایانه در زمینه اقوام دارند باید در دستور کار باشد و مطابق بسته سیاست حمایتی معاونت مطبوعاتی از رسانه ها در این خصوص اقدام شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای مطبوعات خواستار شفاف شدن شیوه برگزاری این جشنواره ها و از جمله داوری آنها شد و تصریح کرد: چنانچه این جشنواره ها در چارچوب سیاست های موضوعی وزارت ارشاد باشد قطعا از آنها حمایت خواهد شد.

انتظامی همچنین به تشریح سیاست مطبوعاتی دولت در خصوص خانه های مطبوعات پرداخت و افزود: ما موافق حرکت های صنفی قانونی و قابل دفاع هستیم که اگر چه رویکرد این دولت در خصوص رسانه ها، دفاع از آنها است، با این حال وظیفه ما به عنوان معاونت مطبوعاتی در دفاع از مطبوعات بیشتر است.

این مقام مسئول در حوزه مطبوعات همچنین با اشاره به انتقادناپذیری برخی مسئولان در خصوص فعالیت های مطبوعاتی محلی گفت: متاسفانه هر چه از مرکز و همچنین از مراکز استانی به سمت شهرها و بخش ها فاصله بگیریم، انتقادپذیری کمتر می شود.

وی از مسئولان حوزه مطبوعات در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که در صورتی که مورد انتقاد رسانه ها هم قرار می  گیرند، برنیاشوبند و انتقادهای وارده را بپذیرند تا سایر مسئولان نیز الگو بگیرند.

معاون  مطبوعاتی وزیر ارشاد که در همایش مطبوعات و تبلیغات؛ برنامه ها و راهبرد ها سخن می گفت، در بحث رعایت قوانین مطبوعاتی نیز خاطرنشان کرد: باید به نشریاتی که دوره انتشارشان را رعایت نمی کنند و یا خلاف زمینه شان منتشر می شوند و یا تعداد صفحاتشان با آنچه اعلام کرده اند همخوان نیست تذکر داده شود و در صورت نیاز با این تخلفات برخورد شود.

انتظامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در آخرین ملاقاتشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اهمیت حفظ و پاسداری از زبان فارسی گفت: در واقع مخاطب این سخنان، ما هستیم و نباید اجازه بدهیم بلایی که سر کشورهایی که زبانشان را ناچیز شمردند، آمد، بر سر زبان فارسی بیاید البته ما از پیشنهادهای جدی و به روز در این خصوص استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاثیر هماهنگی در بحث حراست از زبان فارسی در دستگاه های مختلف فرهنگی و رسانه ای، به تشکیل شورای هماهنگی پاسداری از زبان فارسی با محوریت فرهنگستان و ادب فارسی و به عضویت دستگاهها و نهادهایی مانند وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدا و سیما و نیروی انتظامی اشاره و ابراز امیدواری کرد مسئله زبان فارسی بیش از پیش در نشریات کشور مد نظر باشد.

انتظامی همچنین خواستار آن شد که نحوه توزیع آگهی های دولتی در نشریات استانی طبق شیوه نامه جدیدی که از سوی معاونت متبوعش ابلاغ شده است، مورد ارزیابی قرار گیرد و عملیاتی شود که براین اساس، نگاه محوری دولت در استانها، تقویت رسانه های بومی است.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین با اشاره به فرصت ها و تهدیدهایی که پیرامون نشریات محلی وجود دارد، گفت: الان وقت آن رسیده که ما روزنامه ها و نشریات محلی را تشویق کنیم که مدرن تر منتشر شوند و با ابزارهای روز نیز هماهنگ باشند، برای نمونه هر نشریه اپلیکیشن هم راه اندازی کند که البته لازم است از نشریاتی که مبادرت به چنین اقداماتی می کنند، حمایت شود.

وی بر نبود تفکر بنگاهی و مشارکتی در اداره نشریات اشاره کرد و گفت: باید نشریات را تشویق کنیم که در کنار هم و با هم کار کنند و در صورت نیاز در هم ادغام شوند. این بر هم افزایی توان نشریات محلی هم تاثیر خواهد داشت.

این مقام مسئول در حوزه مطبوعات همچنین به بولتن های داخلی که توسط ادارات چاپ می شوند و فاقد مجوز هستند، اخطار داد که هر چه سریع تر مجوز خود را از  ادارات کل ارشاد استانها دریافت کنند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره مسائل مربوطه به سرای روزنامه نگاران افزود: تا زمانی که بحث مالکیت سرای روزنامه نگاران، تعیین تکلیف نشود، نمی توان کار خاصی با آن انجام داد البته ماموریت سرا در هر صورت باید آموزشی باشد و نه پیگیری مسائل صنفی.

انتظامی درباره تقاضاهایی که برای صدور کارت های خبرنگاری در نقاط مختلف کشور وجود دارد تصریح کرد: اصالت کارت های خبرنگاری با آن دسته از کارتها است که خود نشریات برای خبرنگاران صادر می کنند. ما به عنوان دولت نه صلاحیت داریم و نه به مصلحت است که بخواهیم در تعیین صلاحیت خبرنگاران ورود کنیم. دولت نباید خبرنگاران را دولتی کند.

وی در عین حال از تشکیل یک هیات 7 نفره  که تنها یکی از نمایندگان آن (مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد) از دولت است و 6 نفر دیگر از جنس مطبوعات هستند، برای بررسی تقاضاهای ثبت شده در سایت سمان خبر داد و گفت: این تقاضاها به زودی تعیین تکلیف خواهد شد و کسانی که از میان حدود 20 هزار نفری که در سایت سمان خود را خبرنگار معرفی کرده اند، واقعا خبرنگار تشخیص داده شوند، کارت خبرنگاری دریافت خواهند کرد.

انتظامی همچنین در توضیحی درباره طرح اشتراک نیم بهای نشریات که اخیرا سامانه ای هم برای آن ایجاد شده است، گفت: حدود 140 نشریه برای همکاری در این طرح قرارداد بسته اند که در حال حاضر حدود 70 نشریه ثبت نام شده اند. در این طرح متقاضیان اشتراک می توانند نشریات مورد نیاز و درخواست خود را با 50 درصد تخفیف، مشترک شوند و این در حالی است که نیم دیگر هزینه های این طرح را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می کند و به شکلی هم اجرا خواهد شد که صد درصد قیمت پشت جلد به نشریه عودت داده شود.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد در این خصوص از متولیان حوزه مطبوعات در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که تا زمانی که اپراتورهایی مجرب برای اجرای این طرح پیدا خواهند کرد از توان نشریات بزرگ استان خودشان برای اجرای طرح اشتراک نیم بها استفاده کنند چرا که این اقدام گامی است برای حمایت از نشریات محلی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا