گوناگون

تصاویر نامناسب روی لوازم‌التحریر الگوی کودکان می‌شود

‌یک روانشناس به والدین هشدار داد تا به هنگام خرید لوازم التحریر مدرسه مراقب باشند و بدانند که کودک از تصاویر نامناسب و مبتذل روی برخی از این وسایل الگوبرداری می‌کند.

فاطمه مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با تاکید بر لزوم جمع آوری لوازم التحریر و وسایل بازی کودکان که حاوی تصاویر نامناسب هستند، عنوان کرد: وقتی اجازه می‌دهیم وسایل بازی و لوازم التحریر با داشتن تصاویر نامناسب و مبتذل در جامعه عرضه شود نمی‌توانیم به کودکانمان که این وسایل را با آن تصاویر و رنگ‌های جذاب می‌بینند بگوییم که آن را انتخاب نکند.

مرادی اظهارکرد: کودک با توجه سن کم خود قطعاً بد بودن این تصاویر را نمی‌فهمد و سخت است که بخواهیم او را برای نخریدن این‌گونه وسایل قانع کنیم.

وی افزود: بنابراین در مرحله نخست ضرورت دارد تا اقدامات اساسی در خصوص جمع آوری این‌گونه وسایل و لوازم از سطح بازار صورت گیرد.

این روانشناس در ادامه عنوان کرد: بسیاری والدین به جای بازی با کودکان تنها فیلم و کارتون برای او خریداری کرده و می گذارند کودک اوقات فراغتش را با آنها سرگرم باشد.

مرادی افزود: خو گرفتن با این کارتون‌ها و فیلم‌ها موجب می شود تا کودک با دیدن تصاویر شخصیت‌های این کارتونها بر روی هر وسیله‌ای آن را انتخاب کند و دیگر به نظر والدین خود که در اوقات تنهایی او را تنها گذاشته اند توجهی نکند و شخصیت‌های کارتونی را که به نوعی همدم و همراه خود می داند، انتخاب کند.

وی با تاکید بر اینکه این تصاویر با برنامه ریزی خاصی بر روی لوازم التحریر و وسایل بازی کودکان طراحی شده‌اند، گفت: دیدن مدام این تصاویر هویت ملی، مذهبی و فرهنگی کودک را از او می‌گیرد و به نوعی خود را به عنوان الگو به کودک تحمیل می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه بسیاری کشورهای غربی نیز در زمینه الگوبرداری کودکانشان از شخصیت‌های مبتذلی چون باربی دچار مشکل شده‌اند، گفت: دیدن این‌گونه تصاویر به تدریج موجب می‌شود تا کودک بخواهد به هر نحو شده خود را به لحاظ ظاهر و نوع پوشش شبیه آن شخصیت کند.

مرادی هشدار داد: از هم اکنون والدین باید در زمینه خرید وسایل بازی و لوازم التحریر نامناسب برای کودکانشان هوشیار باشند، زیرا کودک هیجان خود را با آن تصاویر تنظیم کرده و در دوران بزرگسالی بسیار دشوار است که بخواهیم او را به هویت ملی و مذهبی خودش برگردانیم.

وی اظهار کرد: قانع کردن کودک در نخریدن این‌گونه وسایل به هنر والدین بر می گردد، زیرا هر کودک شیوه خاص خود را دارد و در صورت پافشاری کودک به خرید این‌گونه وسایل والدین می توانند به تدریج و به مرور زمان خرید این‌گونه لوازم را برای کودک محدود کرده و وسایل و لوازم مناسب تری را جایگزین انتخاب‌های او کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا