گوناگون

تعرفه بالای گمرک و عوارض در کالای IT مبارزه با قاچاق را سخت کرده است

81220712 5794785

سید مهدی میرمهدی کمجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اتحادیه فناوران رایانه تهران به عنوان مرجع رسیدگی کننده هرجا با کالای قاچاق مواجه شود اقدام به جمع آوری خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که کالاهای حوزه IT باید دارای خدمات پس از فروش بوده و فروشنده موظف به ارائه کارت خدمات پس از فروش است، افزود: کالاهایی که به طور غیر قانونی وارد کشور می شوند بدون خدمات پس از فروش بوده و همین امر موجب سردرگمی مردم شده است.

میرمهدی کمجانی با اشاره به افزایش کالاهایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند، در مورد علت آن گفت: حدود یکی دوماه است به علت افزایش تعرفه واردات کالاهای IT که به عنوان حمایت از تولید صورت گرفته عملا با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده ایم.

وی یکی از مشکلات بروز کرده را افزایش قیمت ورود کالاهای IT عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت ها به خاطرآن است که اگر قرار باشد لب تاپ وارد کشورشود باید 250 هزار تومان طبق تعرفه کنونی بابت گمرک و عوارض پرداخت گردد .

رییس اتحادیه فن آوران رایانه تهران اظهار کرد: افزایش نرخ ها در بدو ورود کالاهای IT به بازارفروش تسری می یابد و اکنون دو اتفاق رخ داده یکی آنکه کالاها از نظر قیمتی به ضرر مصرف کننده شده است.

میر مهدی کمجانی اشاره کرد: اتفاق دوم آن است که آنچه در دولت به عنوان حمایت از تولید مطرح شده به خاطر نداشتن تولید در عمل مبدل به حمایت از ورود کالاهای غیر قانونی شده است چرا که وارد کنندگان غیر مجاز همان لب تاپ را با نرخ 600 هزار تومان وارد می کنند بدون آن که حقوق دولتی را نیز پرداخت کنند.

این فعال بازارIT ایران اظهار کرد: همین امر موجب شده کسانی که قانونی اقدام به واردات می کنند و حقوق دولت را نیز پرداخت می کنند نتوانند با این افراد رقابت کرده و از گردونه حذف خواهند شد.

وی با انتقاد از تعیین تعرفه بالا برای ورود کالاهای IT گفت: چنین موضوعی سبب شده بازار نامتعادلی برای کالاهای آی تی رقم بخورد و مصرف کننده نیز سردرگم شده است و اکنون بازاراین نوع کالاها خلوت شده است.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران خواستار بازنگری در تعرفه واردات کالاهای حوزه IT شد و افزود: کاهش قیمت ها و رونق بازار کالاهای دارای خدمات پس از فروش اولین نتایج تغییر تعرفه ها خواهد بود.

* اخیرا اداره کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال تصویر نامه شماره 11732/93/3/1 مورخ 26/1/93 مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه ای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرستی مشتمل بر 48 قلم کالای وارداتی را به منظور اجرای تبصره 14 قانون بودجه سال جاری و اخذ چهار درصد تعرفه تحت عنوان عوارض از این اقلام به گمرک ایران اعلام و گمرک ایران نیز مراتب را جهت اجرا از ابتدای سال جاری به گمرکات کشور ابلاغ کرده است .

تهرام/9977/ 699

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا