گوناگون

تغيير الگوي كشت و بيمه كشاورزي در كشت پاييزه مورد توجه قرار گيرد/38 اقدام در طرح پایش آلودگی هوای استان

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول زرگرپور در جلسه ستاد مديريت بحران استان ضمن تبريك عيد غدير خم و اشاره به طرح پايش آلودگي هواي استان گفت: اين طرح در اواخر سال گذشته تدوين و رونمايي شد و درسال جاري نيز پروژه هاي اجرايي آن صورت خواهد گرفت.

وي با بيان اينكه در تدوين اين طرح  38 اقدام مورد توجه قرار گرفته بود، افزود: طرح پايش آلودگي هوا توسط 30 دستگاه اجرايي به مورد اجرا در آمده كه هريك از اين 38 اقدام به چند پروژه مشخص براي اجرا تبديل شده است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: مروري بر وضعيت آلودگي هوا در 6 ماه گذشته نشان مي دهد كه با چند اقدام اساسي صورت گرفته در  6 ماه گذشته 16 روز از هواي ناسالم به هواي سالم تبديل شود كه اين رقم بايد در قالب طرح پايش تا پايان سال به 44 روز افزايش يابد.

زرگرپور توقف سوخت  مازوت در دو نيروگاه را از مهمترين عوامل در كاهش 25 درصدي آلودگي هوا عنوان كرد و افزود: در سال گذشته قسمت اعظم روزها، توليدات دو نيروگاه اصفهان توسط مازوت صورت مي گرفت ولي در سال جاري با اقدامات صورت گرفته از ابتداي سال يك روز هم مازوت مصرف نشده است.

رسول زرگرپور اضافه كرد: با تمهيدات پيش بيني شده و اقدامات صورت گرفته از ورود روزانه 500 تن گوگرد و مواد سمي ، 2300 تن مواد معلق ريز ، 105 هزار تن دي اكسيد گوگرد و  1100تن مونوكسيد كربن در طول شش ماه گذشته به هواي شهر اصفهان و شهرستان هاي اطراف جلوگيري شده است.

استاندار اصفهان خاطر نشان كرد: در شرايط اقليمي يكسان نسبت به سال گذشته شاخص AQI  يا شاخص  بررسي آلاينده هاي هوا وكيفيت هوا در 6 ماهه سال جاري از 80 به 60 كاهش يافته كه از كاهش 25 درصدي آلودگي هوا نسبت به سال قبل خبر مي دهد و نشان از اين است كه خوشبختانه از برنامه ي پيش بيني شده جلوتر حركت كرده ايم.

استاندار اصفهان با بيان اينكه از اول مهر وارونگي هوا در استان اتفاق خواهد افتاد و مشكلاتي در خصوص آلودگي خودرو ها به وجود خواهد آمد ؛ افزود: با تلاش هاي صورت گرفته توزيع بنزين و گازوئيل يورو 4،  6 ماه زودتر به استان تحويل داده شد كه مي تواند در كاهش آلودگي هوا در نيمه دوم سال اثرات خوبي داشته باشد.

زرگرپور افزود: استفاده از بنزين يورو 4 ميزان گوگرد را از 450 به زير 50 ppm و ميزان گوگرد حاصل از مصرف گازوئيل را از 10 هزار  ppm به زير 100  ppm خواهد رساند.

وي با بيان اينكه در روزهاي آينده اين بنزين در همه جايگاه هاي استان و 8 شهرستان توزيع خواهد شد، افزود: در شهرهاي اراك و تهران استفاده از اين سوخت ميزان آلودگي هوا را تا يك سوم كاهش داده است.

استاندار اصفهان ابراز اميدواريم كرد كه اين دو اقدام اساسي در كنار نظارت بيشتر بر روي معاينه فني خودرو ها در قالب طرح پايش آلودگي هوا و همچنين اقدامات بلند مدت از قبيل انتقال كوره هاي آجر و گچ به خارج از 50 كيلومتري اصفهان بتواند بخش اعظم آلودگي ها را كاهش دهد.

استاندار اصفهان به طرح جامع خطر پذيري در بخش هاي مختلف اشاره كرد و افزود: اين طرح در 7 بخش و با كمك دانشگاه صنعتي تهيه شده است كه به مديران كل مربوطه ابلاغ شد تا مقدمات اجراي اين طرح به مورد اجرا درآيد.

زرگرپور در ادامه با اشاره به برگزاري جلسه كميته هماهنگي احياي حوضه آبريز زاينده رود با حضور وزاري ذيربط در هفته گذشته گفت: در اين جلسه برنامه آبي سال 93-94 به تصويب رسيد و تكليف بخش هاي مختلف در قالب آن برنامه مشخص كه امروز با اعلام اين برنامه مديران در جريان كامل طرح و فعاليت هاي خود قرار گرفتند.

وي با تاكيد بر اينكه شركت آب منطقه اي موظف است كليه اقدامات خود را بلا استثنا با سازمان جهادكشاورزي و تشكل صنفي كشاورزي هماهنگ كند افزود: اين امر بهترين برآيند و بيشترين هم افزايي را خواهد داشت چرا كه بخش كشاورزي تخصص توزيع آب به صورت كلي و نظام صنفي كشاورزان نيز متخصص در توزيع آب در مزرعه است كه اين دو مي تواند هم افزايي خوبي را ايجاد نمايند.

استاندار اصفهان با بيان اينكه اين برنامه يك برنامه ملي است و نه يك برنامه آب منطقه اي؛ افزود: اين برنامه توسط وزير نيرو ابلاغ و در كميته به تصويب رسيده است و همه بايد در راستاي اجرايي كردن اين برنامه حركت كنند.

وي با تاكيد بر اينكه موضوعاتي مانند تغيير الگوي كشت و بيمه كردن كشاورزي بايد حتما مورد توجه كشاورزان قرار گيرد، افزود: اميدواريم كه بتوانيم با هماهنگي كامل آب منطقه اي ، جهادكشاورزي و كشاورزان بتوانيم كمترين تبعات و حاشيه ها و بيشترين راندمان و بهره وري را در سال آبي پيش رو داشته باشيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا