گوناگون

تغییر در محاسبه قبوض تلفن‌های ثابت 9 استان/ مرجع تخصصی بررسی و تحلیل تکنولوژی‌های روز راه‌اندازی شد

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در
خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان
در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در
مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در
قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

2329821 221



تغییر در محاسبه قبوض تلفن‌های ثابت 9 استان/ 2 استان جدید 8 رقمی می‌شوند
مهر/ طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استانهای کشور هم اکنون در 9 استان به صورت کامل انجام شده است و براین اساس شرکت مخابرات ایران مجاز است کارکرد مشترکان این استانها را براساس تعرفه های جدید محاسبه کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران را موظف کرد تا شهریورماه امسال، تمامی کدهای بین شهری کشور را حذف کند تا هر استان دارای یک کد واحد شود؛ براین اساس کدهای استانی در سراسر کشور به 32 کد کاهش می یابد.

شرکت مخابرات ایران از اول اردیبهشت ماه یکسان سازی کدهای شهری را در دستور کار قرار داد که با اجرای این طرح تاکنون کدهای تلفن ثابت استان در استانهای اصفهان، قزوین، همدان، زنجان و سمنان یکسان و شماره های این استان ها 8 رقمی شد.

پیش از این نیز در یک بازه زمانی در سال 91 و 92 مخابرات تلفن های 4 استان قم، البرز، مرکزی و تهران را هم کد کرده بود که این طرح در مقطعی یک ساله به دلیل عدم تامین منابع متوقف شد؛ اما امسال و با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مخابرات باردیگر طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استانها را دستور کار قرار داده است.

2329827 329

تغییر در قبوض تلفن های ثابت در 9 استان
با اجرای مصوبه یکسان سازی کدهای مخابراتی، شرکت مخابرات ایران مجاز است در استانهایی که این طرح را اجرا می کند کارکرد مشترکان را براساس نرخ های جدید مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محاسبه کند.

براساس نرخ های جدید، کارکرد صورتحساب مشترکان از زمان یکسان سازی کدها براساس نرخ های جدید یعنی به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال محاسبه می شود؛ همچنین مبلغ آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت در استانهایی که هم کد شده اند تغییر می یابد.

جدول آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آنها تعیین کرده است.

این آبونمان برای اعمال در سال 93 و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

استانهایی که هم کد شدند
با اجرای هم کدسازی تلفن ثابت در استان تهران، کد مخابراتی همه شهرستانهای این استان به 021 تغییر یافته است؛ در البرز نیز کد مخابراتی استان 026 شده و تلفن های شهرستانهای این استان 8 رقمی شده است.

در استان قم کد مخابراتی به 025 و در اراک به 086 تغییر یافته و تلفن های ثابت در این شهرستانها نیز 8 رقمی شده است.

همچنین از اردیبهشت ماه امسال به مرور استانهای دیگر نیز به عرصه استان های هم کد پیوستند؛ با اجرای همكدسازي تلفن هاي ثابت در قزوین، كدهاي بين شهري 0281 و 0282 این استان به 028 تغيير یافت و شماره مشترکان در سطح شهرستانهاي قزوين، بوئين زهرا، تاكستان و آبيک 8 رقمی شد.

در زنجان نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت، علاوه بر تغییر کد استان به 024 ، پیش شماره تلفن های شهر زنجان با حذف رقم دوم پیش شماره و اضافه شدن عدد 33 به ابتدای ارقام تغییر کرد. در شهرستانهای ابهر، خدابنده، خرمدره و طارم و توابع شهرستان زنجان عدد 3 به ابتدای ارقام اضافه شد و در شهرستانهای ماهنشان و ایجرود نیز این تغییر باحذف عدد 3 و اضافه شدن عدد 36 انجام گرفت.

در اصفهان با هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت، کدهای بین‌شهری به 031 تغییر یافت و شماره مشترکان در سطح شهرستانهای اصفهان و توابع، خمینی‌شهر، آران و بیدگل، اردستان، برخوار، تیران، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فریدن، دهاقان، لنجان، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و نطنز 8 رقمی شد.

در همین حال در راستای اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استانهای کشور، کد استان همدان نیز به 081 تغییر یافت. همچنین در سمنان نیز همه شماره تلفن‌های ثابت استان 8 رقمی و کد استان به 023 تغییر پیدا کرد.

هم کدی آذربایجان غربی و مازندران در دستور کار
به گزارش مهر، در ادامه اقدامات مخابرات برای اجرای مصوبه هم کدی که قرار است تا شهریورماه به اتمام برسد، یکسان سازی کدهای دو استان آذربایجان غربی و مازندران نیز تا پایان ماه جاری در دستور کار قرار گرفته است.

با اجراي اين طرح، کد تمام شهرهاي استان آذربایجان غربی به 044 تبديل و صفر داخل استان حذف مي‌شود و تمام شماره‌هاي ثابت شهرستان‌هاي این استان هشت رقمي مي‌شود. در مازندران نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن های ثابت، کد استان به 011 تغییر می کند و یک رقم به شماره های مشترکان اضافه می شود.


مرجع تخصصی بررسی و تحلیل تکنولوژی‌های روز راه‌اندازی شد
مهر/ مرجع تخصصی تحلیل و بررسی تکنولوژی‌های روز، با هدف ایجاد فضای تبادل اطلاعات میان مصرف کنندگان محصولات تکنولوژیک و تولیدکنندگان این محصولات راه‌اندازی شد.

در این مرجع جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا توسط کارشناسان، مصرف‌کنندگان و کاربران مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و این نظرات و تجربیات برای آشنایی با محصولات و انتخاب محصول مناسب‌تر مورد‌ استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

2329828 889

در این مرجع تخصصی که با نام ویستورتک  www.vistortech.com در دسترس قرار گرفته است، علاوه بر ایجاد فضای تبادل اطلاعات در موضوعات تکنولوژی، امکان به اشتراک گذاری و تحلیل کالاهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات روز دنیا و بازار ایران فراهم شده است. بحث‌ها و تحلیل‌ها پیرامون پیشرفتهای حاصل از تکنولوژی در موضوعاتی از جمله موبایل، نرم‌افزار، سخت‌افزار، صوتی و تصویری، دوربین، شبکه لوازم جانبی است.


عوامل بازدارنده اجرای دستور وزیر ارتباطات/ ضرورت رفع دوگانگی قیمت اینترنت
مهر/ سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای، گرانی اینترنت و دوگانگی در محاسبه نرخ پهنای باند را از جمله عوامل بازدارنده عملیاتی کردن ضرب الاجل یک ماهه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت عنوان کرد.

محمودرضا خادمی با اشاره به دستور اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر مهلت یک ماهه برای تغییر در وضعیت اینترنت کشور اظهار داشت: به نظر می رسد این دستور، متعاقب عدم رضایت رئیس جمهور در روز جهانی ارتباطات از پهنای باند اینترنت کشور، صادر شده و براساس آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهلت یک ماهه برای بررسی چارچوبهای خروج از وضعیت فعلی، صادر کرده است.

سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه رفع مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور و ارتقای وضعیت فعلی با چند عامل بازدارنده مواجه است ادامه داد: تا زمانی که موضوع گرانی و دوگانگی قیمت در پهنای باند اینترنت برای سرویس دهندگان اینترنتی وجود دارد مشکل پهنای باند حل نخواهد شد.

وی با تاکید براینکه برای برون رفت از وضعیت فعلی و افزایش شاخص های مربوط به رده بندی های منطقه ای و جهانی کشور در حوزه اینترنت، نیازمند عملیاتی کردن چند تصمیم با عزم ملی و به صورت موازی هستیم افزود: مساله قیمت اینترنت یک موضوع کلیدی است و به تعبیری می توان گفت گرانی، عامل اصلی عدم توسعه اینترنت کشور است.

2329831 903

خادمی در مورد اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت برای نبود متقاضی دریافت پهنای باند در کشور، گفت: نبود متقاضی برای اینترنت به این دلیل است که قیمت تمام شده پهنای باند برای سرویس دهندگان چندین برابر قیمت جهانی است و آنها به راحتی نمی توانند پهنای باند را در اختیار مشترکانشان قرار دهند؛ از طرفی علاوه بر گران بودن پهنای باند، دوگانگی که در قیمت پهنای باند، اخیر برای سرویس دهندگان اینترنت اعمال شده نیز عامل بازدارنده ای است که منجر به اخلال در بازار اینترنت شده است.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر 25 برابری قیمت اینترنت در ایران نسبت به قیمتهای جهانی گفت: برای سرویس دهی مطلوب و در حد استانداردهای جهانی، نیازمند تداوم شیب کاهش قیمت اینترنت به طور یکسان برای همه سرویس دهندگان و در نهایت ایجاد بازار رقابتی برای تامین پهنای باند هستیم که این برنامه می تواند ظرف مدت 6 ماه و با کمک و هدایت رگولاتوری، زیرساخت و بخش خصوصی نتیجه دهد.

وی با تاکید براینکه باید کاهش قیمت 35 درصدی پهنای باند و 25 درصدی خطوط انتقال که اواخر سال گذشته از سوی رگولاتوری برای ارائه دهندگان ADSL اعلام شد تداوم داشته باشد و برای تمامی شرکتها به صورت همگانی اعمال شود خاطرنشان کرد: برای اجرای اقتصاد مقاومتی، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهی جز افزایش پهنای باند، کاهش قیمت و ارائه سرویس مطلوب نخواهیم داشت.

به گزارش مهر/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تعیین ضرب الاجل یک ماهه به شرکت ارتباطات زیرساخت مهلت داد تا چارچوبی مشخص برای رفع مشکل اینترنت در کشور و ارتقای کیفیت این سرویس تدوین کند. حسن روحانی رئیس جمهور، 27 اردیبهشت در مراسم روز جهانی ارتباطات از وضعیت اینترنت و پهنای باند در کشور صریحا انتقاد کرد.


معاون مرکز فضای مجازی ناظر بر اجرای شبکه ملی اطلاعات شد
مهر/ معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی ناظر بر اجرای مصوبه شبکه ملی اطلاعات شورای عالی فضای مجازی کشور منصوب شد.

محمد حسن انتظاری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، عباس آسوشه را به عنوان ناظر اجرای مصوبه شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن منصوب کرد تا با تشکیل کارگروه نظارتی با تجربه و با نظارت دقیق و ارائه گزارش های نظارتی موثر و نیز با همکاری مجریان این طرح در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات در زمان بندی مطلوب پیاده سازی شود.

2329834 352

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت ارتباطی امن و منسجم در فضای مجازی کشور خواهد بود که با توجه به الزامات آن در این شبکه باید زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی و حفاظت ‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) و همچنین امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری وجود داشته باشد. علاوه بر این، شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور با تعرفه رقابتی خواهد بود.


اصول حاکم بر ارائه ترابردپذیری شماره تلفن همراه تصویب شد
تسنیم/ دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب “اصول حاکم بر ارائه ترابردپذیری شماره تلفن همراه” در آخرین جلسه این کمیسیون خبر داد. علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه ترابرد شماره فقط برای سیم‌کارتهای فعال امکانپذیر است، در این باره گفت: در فرایند ترابردپذیری شماره تلفن‌همراه، مشترک یک اپراتور با حفظ شماره خود می‌تواند اپراتور خود را تغییر دهد.

2329835 773

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای انجام عملیات ترابرد، مشترک دارای سیم‌کارت فعال باید درخواست خود را به صورت الکترونیکی یا با مراجعه حضوری به اپراتور پذیرا، یعنی اپراتوری که مشترک اپراتور دیگر، قصد استفاده از خدمات آن را دارد، ارائه کند و اپراتور پذیرا موظف است درخواست مشترک را براساس دستورالعمل اجرائی که از سوی رگولاتوری ابلاغ می‌شود تا رسیدن به نتیجه نهائی و تکمیل عملیات ترابرد شماره مورد درخواست مشترک و برقراری خدمت پیگیری و اجرا کند. عمیدیان درباره تقاضای ترابرد شماره گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، در حال حاضر هر مشترک برای هر شماره می تواند حداکثر دو بار در سال، تقاضای ترابرد شماره داشته باشد.

​وی با اشاره به اینکه ترابرد شماره فقط بصورت نظیر به نظیر یعنی سیم‌کارت دائمی به سیم‌کارت دائمی و سیم‌کارت اعتباری به سیم‌کارت اعتباری امکانپذیر است، افزود: براساس مصوبه کمیسیون، اپراتور پذیرا موظف است به مشترک ترابرد شده، صرفاً با همان تعرفه و کیفیت خدمات ارائه شده به سایر مشترکین خود، خدمات ارائه کند.


زیان ۴۵۵ میلیارد دلاری اقتصاد جهان از جرائم سایبری
تسنیم/ نتایج تازه ترین تحقیق و پژوهش انجام شده نشان می‌دهد جرائم سایبری طی سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۴۵۵ میلیارد دلار معادل ۲۶۵ میلیارد پوند زیان و ضرر به اقتصاد جهانی وارد کرده است. اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و امینت بین الملل در جدیدترین پژوهش خود اعلام کرد: جرائم سایبری بیش از 265 میلیارد پوند زیان و خسارت به اقتصاد جهان طی سال گذشته وارد کرده که سهم انگلیس از این خسارات 2/59 میلیارد پوند بوده است.

بر اساس این گزارش جرائم سایبری طی سال گذشته تاثیر منفی زیادی بر بازرگانی، قدرت رقابت و نوآوری شرکت های انگلیسی داشته است. در انگلیس بیش از 93 درصد شرکت های بزرگ و 87 درصد شرکت های کوچک طی سال گذشته با نوعی از جرائم سایبری روبرو شده اند.

2329836 613

جیم لوییس از مقام های ارشد مرکز مطالعات راهبردی و امنیت بین‌الملل در این باره تاکید کرد: جرائم سایبری مالیاتی بر نوآوری و خلاقیت به شمار می رود و روند خلاقیت و نوآوری در جهان را کند می کند. در مورد کشورهای توسعه یافته جرائم سایبری آثار و تبعات جدی و منفی برای بخش اشتغال به همراه داشته است.

این مرکز مطالعاتی در ادامه افزود: زیان 445 میلیارد دلاری یک رقم میانگین و متعادل به شمار می رود و میزان زیان و ضرر ناشی از جرائم سایبری می تواند حداکثر به بیش از 575 میلیارد دلار رسیده باشد. حدود 40 میلیون نفر در آمریکا معادل 15 درصد جمعیت این کشور طی سال گذشته با سرقت اطلاعات کارتهای اعتباری خود توسط هکرها روبرو شده اند.


اختلال در پیامک انبوه همراه اول
عصر ایران/ آنها عنوان می‌کنند که پیامک‌های انبوه شامل پیامک‌های خبری به مقصد مشترکان همراه اول ارسال نمی‌شوند در حالیکه این مشکل برای مشترکان ایرانسل و رایتل وجود ندارد.
 
مشتریان اپراتورهای پیام‌کوتاه و صاحبان پیام‌های خبری و تبلیغی از اختلال در سیستم پیام‌رسانی انبوه همراه اول خبر داده‌اند. آنها عنوان می‌کنند که پیامک‌های انبوه شامل پیامک‌های خبری به مقصد مشترکان همراه اول ارسال نمی‌شوند در حالیکه این مشکل برای مشترکان ایرانسل و رایتل وجود ندارد.
 
2329839 942

همچنین سیستم‌های پیام‌دهی از جمله مگفا نیز طی چند روز گذشته به مشترکان خود اعلام کرده‌اند: به دلیل اختلال در ارسال پیامک به مشترکان همراه اول از ارسال پیامک‌های غیر ضروری خودداری کنند. این موضوع از همراه اول پیگیری شده و تا لحظه مخابره این خبر هنوز نتیجه بررسی همراه اول اعلام نشده است.



جزئیات امکان حفظ شماره تلفن همراه با انتقال به سایر اپراتورها

خبر آنلاین/ دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب «اصول حاکم بر ارائه ترابردپذیری شماره تلفن همراه» در آخرین جلسه این کمیسیون خبر داد.

علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه ترابرد شماره فقط برای سیم‌کارت‌های فعال امکان‌پذیر است، در این باره گفت: در فرایند ترابردپذیری شماره تلفن‌همراه، مشترک یک اپراتور با حفظ شماره خود می‌تواند اپراتور خود را تغییر دهد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس مصوبه کمیسیون، برای انجام عملیات ترابرد، مشترک دارای سیم‌کارت فعال باید درخواست خود را به صورت الکترونیکی یا با مراجعه حضوری به اپراتور پذیرا، یعنی اپراتوری که مشترک اپراتور دیگر، قصد استفاده از خدمات آن را دارد، ارائه کند و اپراتور پذیرا موظف است درخواست مشترک را براساس دستورالعمل اجرائی که از سوی رگولاتوری ابلاغ می‌شود تا رسیدن به نتیجه نهائی و تکمیل عملیات ترابرد شماره مورد درخواست مشترک و برقراری خدمت پیگیری و اجرا کند.

عمیدیان درباره تقاضای ترابرد شماره گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، در حال حاضر هر مشترک برای هر شماره می‌تواند حداکثر دو بار در سال، تقاضای ترابرد شماره داشته باشد.

​وی با اشاره به اینکه ترابرد شماره فقط بصورت نظیر به نظیر یعنی سیم‌کارت دائمی به سیم‌کارت دائمی و سیم‌کارت اعتباری به سیم‌کارت اعتباری امکان‌پذیر است، افزود: براساس مصوبه کمیسیون، اپراتور پذیرا موظف است به مشترک ترابرد شده، صرفاً با همان تعرفه و کیفیت خدمات ارائه شده به سایر مشترکین خود، خدمات ارائه کند.

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/


2243497 392

2140465 869

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا