گوناگون

تهیه و تنظیم سند جامع گردشگری استان گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با توجه به اینکه حوزه گردشگری یکی از ابعاد وزمینه های مهم اقتصادی وفرهنگی کشور است، نسبت به تهیه وتنظیم سند جامع گردشگری استان اقدام شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قربان عباسی با اشاره به پیام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و برشمردن دودغدغه فرهنگ واقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان عرصه تقابل دشمن با نظام اسلامی ، افزود: با توجه به اینکه حوزه گردشگری یکی از ابعاد و زمینه‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور را مدیریت می کند، با بهره گیری از اسناد بالادستی کشور و استان به توسعه و شتاب بخشی فعالیت‌های مرتبط با گردشگری اقدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای ترسیم نقشه و مسیر حرکت به سمت آن هدف، سند جامع گردشگری را تهیه و مطرح شده، که در این سند به موضوعاتی چون تنوع بخشی به اقتصاد گردشگری، افزایش درآمد حاصل از فعالیت های گردشگری، کاهش آسیب پذیری در مقابل شوک‌های بیرونی (اقتصاد مقاومتی) و افزایش خوداتکایی، پویایی و نهادینه سازی فرایندهای توسعه فرایندهای توسعه پرداخته می شود.

عباسی در ادامه اذعان داشت: استان گلستان با دارا بودن قدمت تاریخی، ظرفیت‌های خدادادی طبیعی و آثار با ارزش فرهنگی- تاریخی و مذهبی و اقلیم متنوع به عنوان گنجینه اکوتوریسم ایران قطب گردشگری بوده و با استفاده از عناصر مهم جذب گردشگر وتقویت صنعت به سمت اقتصاد مقاومتی گردشگری وتنوع بخشیدن به فعالیت ها می توان به مشکلات اقتصادی و فرهنگی آن فائق آمد.

وی افزود: در تهیه این سند به هدف گذاری و استخراج استراتژی‌ها و تدوین برنامه‌های راهبردی پرداخته شده و از اسناد و برنامه‌هایی چون سند چشم انداز، برنامه‌هایی سالانه – قانون اساسی- احکام حکومتی رهبری، سیاست های کلی نظام، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده گردیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: در سند چشم انداز بیست ساله کشور به آمایش سرزمینی و حفظ هویت ایران اسلامی و حراست از میراث فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی اشاره شده است.

عباسی ادامه داد: در برنامه چهارم به مواردی چون اختصاص اعتبار از حساب ذخیره ارزی به حوزه گردشگری، اصلاح اقتصادی حوزه گردشگری، تدوین شاخص‌ها و تنظیم استانداردهای فرهنگی و گردشگری و توزیع اعتبارات ملی و استانی، بسترسازی جهت ورود به بازارهای جهانی فرهنگی و هنری، حمایت از مالکین آثار تاریخی و فرهنگی، شناسایی حفظ و پژوهش و مرمت احیاء و معرفی میراث فرهنگی، اصلاح قوانین بانکی، صدور مجوز فعالیت های موزه های تخصصی، اعطاء مجوز بهره برداری از فضاهای تاریخی و فرهنگی توجه شده است.

وی خاطر نشان کرد: در قانون برنامه پنجم مواردی چون ایجاد مراکز فرهنگی و گردشگری، شناسایی آثار تاریخی، تاسیس و حمایت مالی از صندوق توسعه گردشگری، حمایت از صنایع دستی روستایی و خدمات گردشگری و اعمال مدیریت یکپارچه در منابع زیست محیطی از جمله تالاب ها اشاره گردیده است.

عباسی همچنین اشاره کرد: در سیاست‌های کلی نظام هدف‌هایی چون بازاریابی، افزایش درآمد، ایجاد اشتغال، توسعه مبادلات، توسعه پایدار از ظرفیت‌های فرهنگی، ارتقاء هویت‌های فرهنگی، امنیت گردشگری و رفع موانع آماری و جلوگیری از تخریب و تعرض به بناهای تاریخی و بافتهای مطرح و در پی آن در سند آمایش سرزمینی فراهم کردن زیرساخت‌ها و ساماندهی مراکز گردشگری و گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی و زودبازده و تجهیز منابع مالی در بخش گردشگری مطرح گردیده است.

وی یادآور شد: بر اساس این اهداف برنامه‌های راهبردی توسعه منابع گردشگری، توسعه بازاریابی، توسعه محصول وخدمات گردشگری، توسعه نواحی گردشگری، توسعه تسهیلات وخدمات ومدیریت وسرمایه گذاری تدوین گردید.

عباسی درپایان اذعان داشت: در این سند با شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در بخش های میراث فرهنگی، سرمایه گذاری و گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی عوامل تاثیر گذار شناسایی و ارائه و در پایان جهت گیری کلی وتخصصی هر بخش پیش بینی گردید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا