گوناگون

توجه بی سابقه دولت یازدهم به روستائیان/ به بهترین جمع بندی برای توسعه روستاها رسیدیم

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل رضوی پیش از ظهر یکشنبه در همایش روز ملی روستا که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در دهستان اخترآباد ملارد برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه امروز روستاهای ما در وضعیتی بر خلاف آنچه که باید باشد، قرار دارد و این مساله ناشی از دو دلیل بزرگ است، اول اینکه برنامه ریزی برای روستاها کافی نبوده است و دوم اینکه مردم را از مشارکت در امور روستاها خارج کردیم در حالیکه امور روستاها باید به دستان خود مردم باشد.

این مسئول ادامه داد: شوراهای روستایی به همین منظور شکل گرفتند اما متاسفانه آموزشهای لازم برای آگاهی اعضای شورا از وظایف، اختیارات و lمسائل دیگر ارائه نمی شود، مردم نیز آگاهی لازم برای مطالبه حقوق اساسی خود را ندارند.

وی عنوان کرد: بیشتر روستاها را آبادی می نامیدند یعنی جایی که آباد است و با برخورداری از محصولات متنوع، بیکاری و سستی وجود ندارد اما با تغییر نام آبادی به روستا، عبارت روستا را خوب تعریف نکرده و به جای واحد تولیدی، آن را خوابگاهی نامیدیم که خانه های آن تفاوت چندانی با آپارتمانهای چندین طبقه ندارد.

دولت یازدهم به بهترین جمع بندی برای توسعه روستاها رسیده است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه روستاها گفت: دولت تدبیر و امید با بررسی برنامه 20 کشور دنیا نظیر اتریش، آلمان، سوئد، استرالیا، مالزی، ترکیه و… و مطالعه آنچه که طی 70 سال گذشته برای روستاها در ایران صورت گرفته است و با اخذ نظر دانشگاهیان به بهترین جمع بندی برای توسعه روستاها رسیده است.

رضوی مدعی شد: این برنامه در هیچیک از کشورهای مذکور و هیچیک از ادوار نبوده است، توجهی که دکتر روحانی به توسعه روستاها و روستائیان دارد هیچکدام از روسای جمهور تاکنون نداشته اند، ایشان در سفر به استانهای مختلف کشور دیداری اختصاصی با روستائیان و عشایر ترتیب می دهند که در تاریخ ایران این دیدارها سابقه نداشته است.

توجه بی سابقه دولتمردان تدبیر و امید به روستائیان

این مسئول با اشاره به همایش هفته گذشته ویژه روز ملی روستا خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به همراه چندتن از معاونین و وزرای دولت در این مراسم حاضر شدند که این توجه ویژه دولتمردان به روستائیان بی سابقه بوده و برنامه ما نیز در دنیا بی سابقه است.

وی اظهار داشت: باور دولت تدبیر و امید این است که بدون حضور و مشارکت مردم، استمرار، پایداری و قوت بخشی به هیچ امری ممکن نیست، همانطور که پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس مرهون حضور همه جانبه مردم بوده و امروز نیز جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مشارکت سیاسی مردم در مقابل تمام دنیا ایستاده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه تحقق اهداف اقتصادی نیز نیازمند مشارکت مردم است، افزود: در روستاهای ما از زمانی که دنیا چیزی از مشارکت نمی دانست، کار دسته جمعی قدمتی دیرینه داشت.

رضوی با طرح این سوال که برای آبادانی روستا چه می توان کرد؟ گفت: آیا به واقع اگر گاز و آب بهداشتی تامین شود، روستاها با جمعیت زیاد می مانند و مهاجرت منتفی می شود؟ تجربه نشان داده که این مولفه ها لازم هستند اما کافی نیستند لذا این سوال مطرح می شود که چه باید کرد تا روستاها پایدار شده و از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگیری کنیم.

رضوی قول داد: روستاهای اخترآباد تا پاییز سال آینده گازدار می شوند

این مسئول با تاکید بر ضرورت مشارکت روستائیان عنوان کرد: روستائیان می توانند با جمع  وجوه خرد به سرمایه کلانی دست یابند که دولت یازدهم نیز وامی سه برابر آن مبلغ با کارمزد چهار درصد و اقساط بلند مدت به متقاضیان می دهد تا بتوانند در امور توسعه ای روستا مشارکت فعال و پویا داشته باشند.

وی قول داد: در صورتیکه مردم در امور توسعه ای روستاها مشارکت داشته باشند، تمام روستاهای بالای 20 خانوار دهستان اخترآباد که فاقد گاز هستند، تا پاییز سال آینده گازکشی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا