گوناگون

توجه چندانی به حوزه کودک در رسانه ها نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، علی فتح اللهی پیش از ظهر پنجشنبه در جشن هفته ملي كودك استان مازندران، اظهار کرد: رسانه می‌تواند در راستاي کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی ورود موثري  داشته باشد تا با نشان‌دادن ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی که کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست و در معرض آسیب را تهدید می‌کند، در کاهش آسیب‌های این قشر از کودکان نقش‌آفرینی کند.

وي گفت: پرهیز از موازی کاری در بین همه دستگاه‌های اجرایی استان که با کودک سرو کار دارند ضروری است و باید متولی حوزه کودک مشخص شود.

فتح اللهی با بیان اینکه انتقال مفاهیم فرهنگی و ارزشی باید در کودکان جدی گرفته شود، تصریح کرد: توجه همه نهادهای تربیتی و آموزشی به اثرگذاری میزان برنامه‌های فرهنگی که همواره در نهادهای مختلف اجرا می‌شود، اهمیت دارد و انجام فعالیت‌های هماهنگ در همه دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند زمینه ساز انتقال ارزش‌های ایرانی و اسلامی باشد.

وی خواستار تعامل بیشتر کار‌شناسان و متخصصان حوزه کودک در مهدهای کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش با اهالی رسانه شد و افزود: در رسانه با طیف‌های مختلفی مواجه هستیم و قطعا رسانه این همه متخصص ندارد و فضا برای حضور کار‌شناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و متخصصان حوزه کودک مهیا است که می‌توانند با همفکری رسانه در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی نقشی را ایفا کنند.

معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مازندران، پیگیری تاثیرگذاران حوزه کودک را در مطرح شدن حقوق کودکان جامعه را ضروری برشمرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران همزمان با هفته ملي كودك، توسعه كشور  را نيازمند به سرمايه گذاري در حوزه كودك دانست.

علی ماهفروزی، کودک را یک چهره پاک ومعصوم که سنگ بنای توسعه و آبادانی کشوراست ، دانست و اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری درستی در زمینه تربیت و آموزش کودکان صورت گیرد می توانیم کشوری توسعه یافته و پویا داشته باشیم .

وی با تاکید بر اینکه شخصیت انسانها در دوران کودکی شکل می گیرد ، گفت : تمام تلاش کشورهای توسعه یافته این است که شرایطی را فراهم کنند که آن چه در آینده بعنوان محصول می خواهند امروز بذرش را بکارند .

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران تاکید کرد : کاشتن بذر در حوزه کودک ، به توسعه کشور کمک کرده و جامعه می تواند از آن بهره برداری درستی داشته باشد .

ماهفروزی با بیان اینکه زمانی می توان تعریف جامعی از کودک داشته باشیم که افق توسعه را ترسیم کرده باشیم، ابراز داشت :به لحاظ اجتماعی کودک یک چهره پویا و فعال است که می تواند سلامت یک اجتماع را به عنوان یک نیروی فعال جامعه تضمین کند .

وی کودکان را آینده سازان کشور دانست و افزود : کودکان در تمام عرصه های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و هنری نقش آفرینی می کنند .

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه تمام سازمانها و ارگانها باید بخشی از فعالیت خود را به حوزه کودک اختصاص دهند ، گفت : هر حوزه و سازمانی نه بصورت نمادین بلکه راهبردی باید بخشی از فعالیت های خود را درحوزه کودک ترسیم کنند .

ماهفروزی همچنین با بیان اینکه تمام سازمان ها باید برای پرورش کودک تا زمان میانسالی برنامه هدفمندی داشته باشند ، اذعان داشت : برخی از سازمانها مستقیم با کودک درگیرهستند ولی این به معنی شانه خالی کردن سازمان های دیگر نیست .

وی با اعلام اینکه ارزش و اعتبار کودک در خانه ، نشاندهنده رعایت حقوق آن ها در خانواده است ، تاکید کرد : زمانی می توان ارزش کودک را در خانواده ها درست معرفی کرد که خود خانواده در ساختار رفاه اجتماعی از یک سطح حداقلی برخوردار باشد .

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران افزود : درخانواده ای که زیر خط فقر زندگی می کند نمی توان انتظار داشت که خانواده در تربیت سالم کودک نقش مناسبی ایفا کند .

ماهفروزی به نقش دولت در حمایت ازاین خانواده ها اشاره کرد و گفت : دولت با ایجاد کانون های پرورش فکری ، مراکز فرهنگی و پارکها در مناطق کمتر توسعه یافته می تواند نقش خانواده را ایفا کند.

وی با بیان اینکه حقوق در جوامع مختلف ، متناسب با خود کشور تعریف می شود ، بیان داشت : اگر کشوری از سطح رفاه مناسبی برخوردار باشد ، به حقوق کودکان نیز توجه می کند .

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران ادامه داد : اگر چه به ایده آل ها نرسیده ایم ولی کودکان ایرانی از حداقل رفاه اجتماعی برخوردار هستند که دولت باید با ایجاد نقش میانجی ، کودکانی را که درسطح پایین رفاه اجتماعی قرار گرفته اند پویا تر کند .

ماهفروزی بازدید از موزه ها بصورت رایگان وبرگزاری نمایشگاه صنایع دستی درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران را از جمله برنامه های میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود : هدف از این برنامه ها معرفی صنایع دستی و فرهنگ مردم مازندران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا