گوناگون

نقشه جامع و راهنمای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود ندارد

81212867 5781162

مهندس محمد رضا اورانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بعنوان مثال ما هم اینک در خراسان رضوی تعداد زیادی کارخانه تولید خوراک دام و طیور داریم که با یک سوم ظرفیت کار می کنند و عموما هم در مشهد متمرکز هستند و پراکنش آن به تناسب مراکز تولید رعایت نشده است.

وی گفت : این در حالی است که همچنان در برخی شهرستان ها متقاضی برای این واحدها وجود دارد.

وی افزود : احداث واحدهایی از این دست، بخشی از سرمایه خود مردم و بخشی هم تسهیلات بانکی است که عملا با ایجاد بی رویه این واحدها ، این سرمایه ها هدر می رود.

وی گفت : وقتی در 28 شهرستان استان ،رویکردها شهرستانی است و نماینده مجلس ، فرماندار و سایر مسوولان به دنبال جلب امکانات بیشتر برای شهرستان خود بدون توجه به نیازها، ضرورت ها ، شرایط و ظرفیت ها می باشند عملا این سرمایه گذاری ها با ظرفیت بهینه کار نمی کند.

وی افزود : امروز فقط در بخش کشاورزی بدون درنظر گرفتن سایر حوزه ها از جمله کارخانجات رب و کمپوت و مانند آن شاهد همین وضعیت هستیم در مقابل در بخش خوراک آبزیان شرایط نامطلوبی داریم.

وی ادامه داد : هم اینک خوراک آبزیان استان از لرستان ، تهران و شمال تهیه می شود.

وی گفت : اگر یک نقشه ملی استانی و نیز متناسب با قطب های تولیدی داشته باشیم توسعه بخش و صنایع وابسته آن به تناسب نیاز و ظرفیت انجام می شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود : امروز حمل و نقل به میزان 40 درصد در قیمت تمام شده محصولات و کالاهای تولیدی تاثیر دارد و وقتی ما غذای ماهی را از لرستان و بچه ماهی آن را از استانی دیگر تامین می کنیم قیمت تمام شده ماهی تولیدی بالا است و قادر به رقابت نمی باشد.

وی همچنین با اشاره به مازاد تولید تخم مرغ در استان گفت : ما نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش هستیم اما متاسفانه حتی کارخانه پودر تخم مرغ نداریم در حالی که این واحدها می توانند همانند کارخانه های چیپس و پیاز که مازاد محصولات این بخش را تبدیل می کنند ، مشکل این حوزه را نیز رفع نمایند.

وی ادامه داد : از سویی بر تسهیلاتی که از محل منابع داخلی بانک ها در قبال سپرده گذاری اشخاص اعطا می شود نظارت و کنترلی نیست و نیز برای رصد سرمایه ای که خود مردم در این حوزه به کار می گیرند اعم از حقیقی و حقوقی و آورده آنان ، جایی وجود ندارد.

وی گفت : فقط تسهیلاتی که ما در قالب طرح هایی چون توسعه بخش کشاورزی و مانند آن می دهیم مشخص است و سایر سرمایه گذاری ها نه مشخص است و نه سامانی دارد.

وی با بیان اینکه نقاط مختلف تولید محصولات شاخص و ظرفیت های هر منطقه اعم از زعفران ، تخم مرغ ، گوشت قرمز و مرغ ، پرورش ماهی و غیره در استان همه مشخص است ، افزود :اگر ما به بعنوان یک زنجیره تولیدی به آنها نگاه کنیم می توانیم توسعه را اصولی داشته باشیم اما این نگاه جامع وجود ندارد.

اورانی افزود : باید این نگاه جامع، همه ابعاد از ظرفیت و توان خود سرمایه گذار تا وجود مواد اولیه صنعت تا توجیه فنی ، اقتصادی ، مالی و زیست محیطی را ببیند که در این صورت می توان توسعه بخش را با بیشترین کارآیی ، بهره وری و ارزآوری داشت.

وی ادامه داد : امروز بر اساس قانون باید سرمایه گذاری بخش کشاورزی به میزان 25 درصد سرمایه گذاری های کل کشور باشد اما آنچه بر اساس اعلام مسوولان محقق شده در بهترین شرایط حداکثر 9 درصد می باشد که نداشتن نقشه و برنامه ای جامع در این حوزه از جمله ضعف ها است.

2713/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا