گوناگون

توسعه اقتصادی غرب ربا را توجیه نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد.
 
در اولین نشست پنل توسعه و پیشرفت اقتصادی ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیئت رئیسه جلسه حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی و دکتر سیدمنصور خلیلی عراقی با ارائه مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان ارزیابی سیر تاریخی ربا در فرآیند توسعه غرب و نقد قرائت‌های جدید بهره بانکی در چارچوب اسلامی برگزار شد.

دکتر سید عباس موسویان در این زمینه گفت: ارزیابی سیر تحول تاریخی توسعه اقتصادی غرب نشان می‌دهد که بازخوانی مفهوم ربا و ارائه تفسیرهای جدید و توجیه‌گر آن، نقش مهمی در فرایند توسعه اقتصادی غرب داشته است.

وی افزود: در واقع تاریخ غرب شاهد تغییر نظریات و دیدگاه‌ها در شناخت ماهیت ربا و عوامل اثرگذار بر آن بوده است که در نتیجه آن پس از دوران رنسانس بسیاری از مفاهیم مورد پذیرش عمومی جوامع غربی، مورد اصلاح و تعدیل اساسی شد که یکی از آنها رباست.

این اندیشمند برجسته در ادامه سخنانش افزود: پس از آن حرمت ربا که زمانی اصل شرعی قانونی تلقی می‌شد به بهانه توسعه اقتصادی کنار گذاشته شد. بر همین اساس در مقاله ارائه شده تلاش بر این است که روش تحلیل محتوا با اتخاذ رویکرد مقایسه ای بین اسلام و غرب به شناخت ربا و بهره در فرایند توسعه غرب نشان دهد که ناتوانی کلیسای مسیحی در تفکیک معاملات صحیح معاملات مبتنی بر ربا یکی از دلایل نهضت توجیه ربا پس از رنسانس در غرب است.

وی تصریح کرد: دین اسلام از ابتدا با اتخاذ رویکردی امضایی در مواجه با معاملات اقتصادی با مشروع اعلام کردن اکثر معاملات مالی تنها گونه‌ای خاص یعنی زیاده مشروط در عقد قرض را ربا اعلام کرد. بر همین اساس در چارچوب اسلامی در طول تاریخ نیاز جدی به توجیه ربا وجود نداشت. بنابراین دیدگاه‌هایی نیز در صد سال اخیر توسط برخی دانشمندان مسلمان در توجیه ربا مطرح شده است قابل نقد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا