گوناگون

توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص آلودگی آب سرخون

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص گزارش خبرگزاری مهر با عنوان دست و پنجه نرم کردن یک شهر و 22 روستابا آب مخلوط با نفت/ سرخون در انتظار اقدام ضربتی مسئولان توضیحاتی را اعلام کرده است.

در توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آمده است:

با توجه به نتایج آنالیز نمونه های آب چشمه و رودخانه سرخون در پژوهشگاه صنعت نفت ایران که یکی از معتبرترین آزمایشگاه های مرجع کشور بوده و مورد وثوق مسئولیان استان چهارمحال و بختیاری نیز می باشد. تمامی پارامتر های مورد سنجش زیر حد مجاز استانداردهای ملی و بین المللی بوده به طوری که بعضی از پارامتر های به حدی پایین است که توسط دستگاه های آزمایش قابل اندازه گیری نمی باشد و در مواردی جز در میلیارد (P.P.B) می باشد که نتایج حاصل از اندازه گیری های ماه های اخیر کیفیت آب به حدی تغییر یافته که حتی دیگر بو و مزه ندارد.

در حال حاضر با توجه به این نتایج، آب چشمه مذکور نمی تواند مشکلی جهت مصارف کشاورزی ایجاد نماید و قابلیت شرب را نیز دارا است ولی تا زمان اعلام و تایید دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر استفاده شرب آب چشمه، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران کمافی السابق نسبت به آب رسانی به اهالی محترم منطقه اقدام خواهد نمود که در این راستا و از همان ابتدای شروع تغییر کیفیت آب چشمه سرخون این شرکت علاوه بر آب رسانی سیار توسط تانکر، چاه آب متعلق به مرکز انتقال خود را نیز در اختیار شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان قرار داده است.

از سوی دیگر تاکنون منشاء و علت آلودگی چشمه مشخص نگردیده و نیازمند انجام مطالعات جامع زمین شناسی و ژئوهیدرولوژی است که اکنون این مطالعات به درخواست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران  اختصاص بودجه توسط مراجع ذیصلاح کشور در دست اقدام می باشد.

همچنین با توجه به بازرسی های مستمر و پایش خوردگی های خطوط لوله در سراسر کشور توسط پیکرانی هوشمند و اتمی و انجام تعمیرات و تعویض لوله های فرسوده از سال 82 تاکنون هیچ گونه نشتی ناشی از خوردگی مشاهده نگردیده است و علت بروز این مشکل به احتمال زیاد شکستگی خطوط لوله در سال 68 به علت رانش زمین (حادثه قهری) در دو کیلومتری روستای سرخون بوده و هم اکنون هیچگونه نشتی در خطوط وجود ندارد و کاملا قابل اثبات و مشاهده می باشد.

ضمنا جهت مشاهده واقعیت های موجود این شرکت آمادگی خود را جهت اعزام نمایندگان اصحاب رسانه جمعی جهت بازدید از چشمه مذکور و نشان دادن واقعیت ها از وضع موجود را اعلام می دارد.

توضیحات مهر:

استفاده نکردن مردم از آب چشمه و انتقال آب سیار با تانکر که در جوابیه نیز به آن اشاره شده است، بیانگر این است که هنوز آلودگی وجود دارد چرا که اگر آلودگی وجود نداشت آبرسانی سیار ادامه پیدا نمی کرد و مسئولان استان نیز در پی طرح مطالعاتی برای تامین آب به منطقه و پیگیر مشکلات منطقه نبوده اند.

شایان ذکر است بحث آلودگی آب سرخون به نفت در گزارش مذکور به نقل از استاندار که مقام عالی استان بوده و همچنین مسئول آبفای منطقه اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا