گوناگون

تولید پسته در رفسنجان افزایش یافت

81198734 5756621

به گزارش ایرنا، رضا بمانی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود:از سال 70 تاکنون در رفسنجان به دلیل خشکسالی، ناملایمات جوی، توفان، گرمازدگی، سرمازدگی، کمبود منابع آبی و دیگر خسارت ها از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از 500 کیلوگرم پسته برداشت می شد در حالی که امسال با افزایش سطح دما و بهبود وضع موجود این میزان به یکهزار و 200 کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.

وی بیان کرد: سال 92 در هر هکتار 300 کیلوگرم پسته تولید شد که امسال پیش بینی می شود 80 هزار تن پسته از 86 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه پسته دومین محصول صادراتی غیر نفتی در کشور است تصریح کرد: این محصول در دنیا از نظر کیفیت و طعم بی نظیر است و باید به آن ویژه نگاه شود.

بمانی، گفت: میانگین بارندگی سالانه در دنیا 750 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر، در استان کرمان 140 میلیمتر و در رفسنجان 90 میلیمتر است در حالی که میزان تبخیر در اراضی رفسنجان سه هزار و 200 میلیمتر است که با این آمار بخش کشاورزی این شهرستان با کمبود شدید آب مواجه است.

وی برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی با حفر تعداد زیاد چاه های کشاورزی را خطر جدی توصیف و توصیه کرد: کشاورزان از روش آبیاری نوین به جای غرق آبی استفاده کنند تا میزان تبخیر کاهش و بهره وری افزایش یابد زیرا از هر 100 لیتر آب 40 لیتر در روش غرق آبی به مصرف کشاورزی می رسد و بقیه هدر می رود.

وی لوله گذاری در باغات را راه مفید در آبیاری درختان پسته عنوان و خاطرنشان کرد: 48 هزار نفر بهره بردار در رفسنجان وجود دارد که بیشتر به صورت خرده مالکی هستند و در مدیریت این باغات متفرق و کم وسعت اختلال پدید می آید.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: اگر خرده مالکین به صورت یکپارچه امور اراضی خود را به فرد واحد واگذار کنند مدیریت صحیح می شود و کاهش هزینه ها به سمت بهره وری خوب را بدنبال خواهد داشت.

وی عوامل جوی وارد شده به بخش کشاورزی رفسنجان از سال 76 تاکنون را شدید اعلام کرد و افزود: فقط در سال گذشته 15 هزار میلیارد ریال خسارت در بخش کشاورزی (گلخانه، مرغداری و باغات پسته ) رفسنجان وارد شد.

وی ارزش ریالی این میزان خسارت را معادل احداث 28 هزار واحد آپارتمان صد متری عنوان و بیان کرد: اگر در این راستا محصولات، بیمه شوند یعنی بیمه تولید شوند چنانچه بیمه تولید جایگزین بیمه هزینه شود کشاورزان می توانند میزان خسارت را دریافت کنند و مقداری از بار اندوه آنان کم شود.

بمانی اعطای تسهیلات بلند مدت با بهره کم را در بخش کشاورزی معضلی دیگر در رفسنجان بیان کرد که میزان این تسهیلات سال گذشته بایستی حداقل 100 میلیون تومان و امسال حداقل 300 میلیون تومان تقاضا شود.

وی افزود: از آنجایی که بیشتر کشاورزان رفسنجانی خرده مالک هستند و نمی توانند به انداز 300 میلیون تومان سند یا وثیقه برای بانک ارایه دهند لذا طرح های ارتقای کشاورزی رفسنجان رو به رکود است.

وی 70 درصد از اراضی رفسنجان را بدون سند اعلام و تصریح کرد: امسال لایحه ای مبنی بر تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند توسط دولت در دست اقدام است.

بمانی در بخش دیگری از سخنانش به توزیع نهاده های کود و سم های تقلبی اشاره کرد و گفت: سالانه در رفسنجان بیش از 500 میلیارد ریال صرف خرید و فروش کود و سم که بیشتر نیز تقلبی و قاچاق هستند می شود لذا کشاورزان هنگام خرید به برچسب و تاریخ روی نهاده کشاورزی توجه داشته باشند و از محل خرید، فاکتور دریافت کنند.

وی افزود: این راهکار جلوی قاچاق و سودجویی برخی افراد را می گیرد ضمن اینکه فروشندگان موظف می شوند کود و سم با کیفیت و بدون تاریخ گذشته را بفروشند و از ضرر و زیان به محیط زیست و بروز بیماری های خطرناک نیز جلوگیری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ادامه داد: سالانه در رفسنجان 12 هزار و 800 تن گوشت مرغ، سه هزار و 500 تن تخم مرغ و 20 هزار تن شیر خام مازاد بر میزان مصرف شهرستان تولید و 25 درصد به مصرف داخلی می رسد و بقیه نیز به استان ها و شهرستان های مجاور صادر می شود.

وی سرانه مصرف شیر در رفسنجان را به ازای هر فرد در سال 35 لیتر به عبارتی روزانه 60 سی سی عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به کشور پایین است که باید فرهنگ سازی شود تا مصرف بالا رود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان رفسنجان چند سالی است که به پرورش ماکیان ورود پیدا کرده به طوری که سال گذشته 25 هزار قطعه ماهی گرم آبی و 90 هزار قطعه ماهی سردآبی از نوع قزل آلا در استخرها پرورش داده شد.

بمانی گفت: 24 گلخانه به مساحت 85 هزار متر مربع در رفسنجان زیر کشت خیار است اما نوسانات قیمت به کشاورزان ضرر وارد می کند که دولت باید به این مساله توجه کند.

وی افزود: سال گذشته 21 مورد پروژه آبیاری تحت فشار با هزینه 18 میلیارد ریال و مساحت یکهزار و 327 هکتار در رفسنجان به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: سال گذشته 31 هزار و 568 تن پسته به ارزش 400 میلیون دلار از رفسنجان صادر شد که امیدواریم با افزایش محصول پسته در سال جاری میزان صادرات امسال نیز افزایش یابد.

** 23طرح جهاد کشاورزی در رفسنجان افتتاح می شود

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که از 23 تا 27 خرداد است، 23 طرح کشاورزی در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

وی افزود: برای این طرح ها در مجموع اعتباری بیش از 100 میلیارد ریال به کار رفته که از این میزان 20 درصد آورده شخصی و بقیه بصورت تسهیلات بانکی بوده است.

وی تصریح کرد: این طرح ها شامل تولید شیر و پرواربندی دام سبک و سنگین، اجرای آبیاری نوین، تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ، پرورش اسب و همچنین در زمینه آب و خاک نیز طرح های گلخانه ای و سد پیامبر اعظم (ص) است.

بمانی گفت: برای طرح های آبیاری تحت فشار هشت میلیارد ریال از اعتبار کل طرح ها اختصاص یافته ضمن اینکه برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به آبیاری قطره ای نزدیک به 35 میلیون ریال بطور بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: سد پیامبر اعظم با ظرفیت آبگیری یک میلیون و 400 هزار مترمکعب در سال یکی از طرح های بزرگ تکمیل شده منطقه راویز می باشد که در سال 91 نزدیک به 40 درصد آبگیری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: در بخش های دام و طیور، مرغداری، گلخانه و پرورش اسب برای بیش از 150 نفر اشتغالزایی شده است.ک/2

8154/2624

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا