Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نخستین تپ اختر کوتوله سفید جهان توسط محققان دانشگاه وارویک کشف شد

محققان دانشگاه وارویک با کمک رصد خانه ستاره شناسی آفریقا موفق به کشف نخستین تپ اختر کوتوله سفید جهان شده اند که ۳۸۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد . در ادامه با میهن پست همراه باشید .

تپ اختر کوتوله سفید رنگ در حقیقت توسط  دو دانشمند و محقق بر جسته  دانشگاه وارویک به نام های پرفسور تام مارس و پرفسور پورس کانسیک کشف شده است و باید گفت که این دو دانشمند این تپ اختر را که به نام  AR Scorpii مشهور است توسط بزرگ ترین و قدرتمند ترین تلسکوپ نوری جهان که SALT نامیده می شود ، کشف کرده اند.

تپ اختر کوتوله

تپ اختر ها ستاره‌ های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌ کنند و پالس‌ های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌ کنند و ستاره‌ های نوترونی نیز اجرام بزرگی به اندازه‌ خورشید هستند که در انتهای عمر خود متراکم می‌ شوند و اندازه‌ شان به حدود ۱۰ کیلومتر می‌ رسد. این ستاره‌ ها نیروی جاذبه‌ ای بسیار قوی دارند و تنها اجرامی که بیشتر از این ستاره‌ ها متراکم هستند، سیاه‌چاله‌ ها هستند.

تپ اختر کوتوله سفید کشف شده با سرعت بسیار بالایی می چرخد و در نهایت باز مانده آن یک کوتوله خواهد بود که اشعه هایی حاوی ذرات الکتریکی را از خود ساطع می کند. دقیقا به همین دلیل است که این تپ اختر در هر ۱۲۰ ثانیه  یکبار روشن و خاموش می شود .

موقعیت تپ اختر AR Scorpii در صورت فلکی Scorpius است و ۳۸۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد .دانشمندان تخمین می زنند این تپ اختر کوتوله سفید دارای حجمی ۲۰۰ برابر زمین باشد و حوزه الکترومغناطیسی آن نیز ۱۰۰ میلیون برابر از زمین قوی تر باشد .

جالب است بدانید تلسکوپ نوری قدرتمندی  که توانسته اولین تپ اختر کوتوله سفید جهان را کشف کند ، قبلاً نیز به کشف یکی از بزرگ ترین انفجار های کیهانی عظیم کمک کرده که ۲۰۰ بار از یک ابر نواختر ساده قوی‌ تر است و گفته می‌ شود که نور آن ۵۷۰ میلیارد بار بیشتر از نور خورشید است.

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا