گوناگون

ثبت نام اکثریت جامعه برای دریافت یارانه نتیجه عدم همکاری نخبگان بود/ نمی‌توان انفال را بین مردم توزیع کرد

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، محمدرضا عارف بعد از ظهر پنج شنبه در دانشگاه اصفهان افزود: امسال سال اقتصاد با عزم ملی است که باید با عزم ملی مسئله دنبال شود و نباید به دولت صرفا اتکا داشت و این سوال مطرح است که نخبگان تاکنون چه سهمی در اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها داشته‌اند و چه اندازه سعی کرده اند دیگران را توجیه کنند که این یارانه سهم شما از درآمد نفت نیست و انفال مردم را نمی توان میان مردم توزیع کرد.

وی بیان داشت: ما حق داریم تنها برای درآمدهای خودمان تصمیم گیری کنیم و نفت متعلق به نسل‌های آینده است، اما نگاهی که متاسفانه به این دولت به ارث رسید، تقسیم سهم نفت است لذا پولدار و فقیر حق خودشان دانستند که از یارانه استفاده کنند و این است که افراد پولدار و فقیر خانواده سهم مساوی دارند اما اگر نگاه هدفمند به یارانه‌ها داشتیم و نخبگان جامعه مردم را توجیه می کردند شاید نتیجه ثبت نام هدفمندکردن یارانه ها چیز دیگری بود.

عارف با گلایه از انتقاداتی که از دولت می‌شود بیان داشت: دولت تاکنون روند اصلاح را دنبال می کرده و بودجه عمرانی را از 11 هزار میلیارد در سال 91 به 23 هزار میلیارد در سال 92 رسانده در حالی که مخالفان این را مطرح نمی کنند.

اتکاء تنها به دولت نمی تواند مشکلات اقتصادی و فرهنگی را حل کند

معاون اول دولت اصلاحات گفت: در سالی که با تدبیر رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، نشان می دهد ما باید با جدیت به مسئله مهم روز کشور بپردازیم و اینکه نمی توان با اتکای صرف به دولت مشکلات اقتصادی و مشغله های فرهنگی را حل کرد.

وی با اشار ه به انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در فضایی به انتخابات رفتیم که سکوت، رکود و یک فضای بی انگیزگی بر انتخابات حاکم بود و نگرانی مهم دلسوزان عدم مشارکت در انتخابات بود که با فعال شدن جوانان، مشارکت 73 درصدی را شاهد بودیم. این مسئله ظرفیت جوانان را نشان می‌دهد که اگر به آنها اعتماد شود و میدانی برای فعالیت آنها باشد بیش از هر بخش و جناحی دغدغه دارند.

حقوق شهروندی ایران کامل‌ترین حقوق است

عارف ادامه داد: حقوق شهروندی ما کاملترین حقوق است و تقریبا همه موارد و نکاتی که یک شهروند باید دارای آن باشد خیلی روشن در قانون اساسی مطرح شده است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید بنا به تعهدی که رئیس آن در مبارزات انتخاباتی خود داشته، پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی را ارائه داده است و این پیش نویس اگر مورد تائید قانون باشد و مورد نقد و بررسی نخبگان قرار گیرد و در مسیر قانونی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد می توان شاهد کاهش مشکلات نسبت به دهه گذشته بود.

وی همچنین در خصوص نقش دانشجویان و حقوق آنها نیز بیان داشت: در سالهای اول انقلاب دانشجو کلاس و درس را برای رفع محرومیت روستاها رها کرد در هشت سال دفاع مقدس سهم اساسی داشت و بزرگانی چون خرازی، همت و کاظمی را تقدیم انقلاب کرد و در انتخابات سال 92 و پیروزی تفکر اصلاحات و اعتدال نیز سهم دانشجو بی بدیل بود.

فضای تنگ نظرانه‌ای بر دانشگاه‌ها حاکم شده بود

عارف ادامه داد: متاسفانه فضایی که در چند سال گذشته بر دانشگاه ها حاکم شده بود یک فضای تنگ نظرانه و سیاسی امنیتی بود که این برداشت را دیکته می کرد که دیگر دانشجو نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی احساس تکلیف نمی کند و تنها وظیفه درس خواندن دارد که این نگاه در حال حاکم شدن بود.

معاون اول دولت اصلاحات بیان داشت: رشد علمی نیاز به یک فضای پر نشاط، آزاد و حتی یک فضای چالشی دارد و ما باید این مسئله را بپذیریم.

عارف در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اگر فکر کنیم با تغییر دولت مشکلات حل می شود اشتباه است زیرا می تواند فضای گذشته دوباره حاکم شود و برای اینکه این اتفاق نیفتد باید بررسی شود که چرا کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فعال نمی‌شود.

وی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم ارزشهای انقلاب و خواسته های به حق را دنبال کنیم باید دانشجوی پرنشاط داشته باشیم و اتفاقات سه دهه گذشته باید آسیب شناسی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا