گوناگون

جاذبه های گردشگری کردکوی در توسعه پایدار استان موثر است / نام گذاری 17 مهر به نام "روز کردکوی"

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا چراغعلي بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استانی، افزود: کردکوی از دیرباز اسامی مانند توسکان، جمشید آباد، کردخیل و تمیشه را داشته که مردمش نزدیکی زیادی با منطقه هیرکان و جرجان داشتند.

وی با اعلام این نکته که نشانه های تاریخی منطقه کردکوی مربوط به دوره ساسانی است، اظهار کرد: آثار تاریخی این شهر نشان می دهد که این منطقه اتصال فرهنگی و تاریخی خوبی را با شهر مرکز استان در سال های نه چندان دور داشته است.

این مسئول استانی ضمن تاکید توجه به هویت و تاریخ و احیای اسامی تاریخی در منطقه کردکوی اظهار کرد: احیای محلات تاریخی که در این شهر و منطقه یکی از موارد حائز اهمیت است از طرفی دعوت از مردم برای مشارکت و همفکری در این زمینه به توسعه و آبادانی این منطقه کمک زیادی خواهد کرد.

به گفته مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان، تاریخ و تمدن نشانه های موجود در معماری وشهرسازی کردکوی به خوبی گواه این مطلب است که تاریخ و تمدن منطقه کردکوی قدمتی بیش از یک هزار سال دارد و پیشینه تاریخی منطقه استرآباد و گرگان هم نزدیکی و تعاملات زیادی را با شهرستان کردکوی داشته است.

وی تصریح کرد: نمونه بارز این مورد، دیوار تاریخی تمیشه است که در امتداد دیوار تاریخی گرگان ایجاد شده بود؛ این دو اثر معماری، در کنار هم حفاظت منطقه استرآباد، گرگان و کردکوی را بر عهده داشتند.

چراغعلی با بیان این مطلب که امیدوار هستیم 17 مهر روز کردکوی بهانه ای برای توجه به موضوعات تاریخی، فرهنگی واجتماعی باشد و اذعان کرد: در سالی که به عنوان سال فرهنگ نامگذاری شده نیاز است تا توجه ویژه ای به موضوعات فرهنگی منطقه کردکوی شود.

وی تاکید کرد: انتظار می رود به بهانه این روز، به داشته های این شهر که درحال حاضر به دلایل مختلف، توجه زیادی به آن نمی شود، برای توسعه منطقه کردکوی توجه شود.

قربانعلی جعفری رئیس بنیاد کردکوی شناسی و مولف کتاب جغرافیای سیاسی کردکوی به پیشینه تشکیل شهر کردکوی پرداخت و گفت: کردکوی تا سال 1316 با نام کردمحله شناخته شده بود و در این سال تبدیل به بخش می شود و در همان سال فرهنگستان نام کردکوی را برای آن برگزید.

جعفری در ادامه افزود:در 17 مهر ماه سال 1328 شهرداری کردکوی تشکیل و تبدیل به شهر شد و حکم سرپرست شهرداری به آقای لطف الله بنی عقیل از سوی فرمانداری گرگان صادر شد. هفت ماه بعد حکم شهردار کردکوی یعنی آقای میرکاظمی صادر شد ، ازآن تاریخ تاکنون حدود ده نفر شهردار تصدی این پست را بر عهده داشته اند.

گفتنی است، به مناسبت هفدهم مهرماه روز کردکوی  مراسم جشنی در سالن ورزشی تختی اداره تربیت بدنی کردکوی برگزار شد. این جشن با همت و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرستان ،بنیاد کردکوی شناسی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردکوی برپا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا