گوناگون

جذب گردشگر، نیازمند اهتمام به جوامع محلی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: جذب گردشگر با در نظر گرفتن جوامع محلی موفق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، “یحیی رحمتی” شامگاه دیروز در نشست با فعالان گردشگری استان، تصریح کرد: در زمینه گردشگری باید گفت که تا جوامع محلی در نظر گرفته نشود موفق نمی‌شویم، ولی متاسفانه برخی اوقات برداشت از مقوله گردشگری درست نیست، به گونه‌ای که حتی در تعاریف آکادمیک آن نیز مشکل وجود دارد.

وی افزود: راهنمایان گردشگر عامل اصلی جذب یا طرد گردشگر در مناطق مختلف هستند که می‌توانند با دادن اطلاعات درست و ایجاد جاذبه در جذب گردشگر کمک کنند، لذا استان زنجان از این نظر که دارای مجموعه راهنمای گردشگر جوان و فعالی است، نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر است.

شهردار زنجان نیز در ادامه این نشست، خاطرنشان کرد: متاسفانه این تفکر وجود دارد که جذب توریست به معنای داشتن اماکن تاریخی است، این در حالی است که در بسیاری از کشورها این آثار وجود ندارد، ولی گردشگری در این کشورها رشد سریعی داشته است، لذا می‌توان با ایجاد طرفیت‌های مضاعف و تلفیق این ظرفیت‌ها با اماکن تاریخی و خصوصیات فرهنگی مردم، جذب گردشگر داشت.

“محسن امین” اظهارکرد: نمونه این اقدام قطار گردشگران اروپایی است که اخیراً وارد استان شد و سریعاً ظرفیت آن توسط گردشگران کشورهای اروپایی پر شد، چرا که جاذبه‌های گردشگری ایران برای آنان بسیار جذاب بود، این در حالی است که ظرفیت چهار فصل بودن ایران برای ایرانیان عادت شده است.

وی تصریح کرد: باید به دنبال راه‌حل برای مدیریت این ظرفیت‌های گردشگری کشور بود تا بتوان از جاذبه‌های بکر طبیعت و غارها برای جذب گردشگر استفاده کرد. همچنین باید تاکید کرد که به صورت فصلی به مقوله گردشگری نگاه نشود، بلکه می‌توان از موضوعاتی مانند جاذبه‌های زمستانی نیز برای جذب گردشگر استفاده کرد که لازمه آن شناختن نقاط ضعف و قوت خود است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان نیز یادآور شد: شورای شهر سعی می‌کند به مسایل شهری نگاه متفاوت‌تری نسبت به گذشته داشته باشد، لذا توجه به اقتصاد شهر بسیار مورد توجه است، به همین خاطر کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف سعی در پشتیبانی از ایده‌ها داشته و اکنون با کمک شهرداری تلاش‌های خوبی در این راستا انجام شده است.

“سعید امیدی” عنوان کرد: هم‌اکنون از عملکرد شورای شهر و کمیسیون سرمایه‌گذاری در سال اول راضی نیستیم و تلاش داریم در سال دوم به صورت قوی‌تر و جدی‌تر در این حوزه تلاش کنیم، لذا شورای شهر در هر زمینه‌ای که بتواند در جذب گردشگر به استان تاثیرگذار باشد، کوتاهی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در این راستا “شورا یاری” در سه نقطه استان به صورت پایلوت که یک نقطه آن در بازار مستقر است تا پایان سال تشکیل خواهد شد. همچنین تشکیل اتاق فکر با حضور نخبگان در این زمینه، از دیگر برنامه‌های شورای شهر است.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان نیز در نشست، گفت: متأسفانه در جامعه فعال گردشگری گسستگی وجود دارد، لذا هدف از برگزاری این نشست، رسیدن به هم‌سویی فکری است تا وحدت عملکردی حاصل شود که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در طول سه سال فعالیت خود توانسته است به هدف مورد نظر دست یابد، لذا در این راستا اولین قدم تشکیل اتاق فکر است.

“اویس کیانی” تاکید کرد: در چند ماه گذشته انجمن راهنمایان گردشگری اقدامات مطلوبی انجام داده است که نمونه آن همکاری تنگاتنگ با اداره‌کل میراث‌فرهنگی در ایام تعطیلات نوروز با حضور 17 راهنمای گردشگر در 18 روز کاری و دادن برنامه به گردشگران برای ترغیب گردشگر برای اقامت شبانه است.

وی اعلام کرد: حرکت نمادین برخی از اعضای انجمن در اردیبهشت‌ماه به نفع بیماران سرطانی و کلیوی و سفر به برخی استان‌ها که زنجان را به عنوان شهر مقصد سلامت معرفی می‌کرد که سبب دعوت 30 گروه گردشگر خارجی با هماهنگی و اجرای راهنمای محلی است که سبب شناخته شدن رویکرد استان نسبت به توریست شده است.

کیانی افزود: در آغار هفته گردشگری، تیشرتی با آرم سلطانیه در اختیار مردم استان قرار گرفت تا مردم آن را امضا کنند و از وجود این روز آگاه شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا