گوناگون

همایش ملی هنر تبرستان برگزار شد/ ارسال 224 مقاله

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر دومین همایش ملی هنر تبرستان عصر چهارشنبه در حاشیه همایش گفت: معماریی که بتواند پاسخ گوی نیاز های جامعه امروز این سرزمین باشد بدون اتکای به فرهنگ بومی منطقه و بهره گیری از فناوری مدرن میسر نخواهد شد.

غلامرضا ملکشاهی با اشاره به این مطلب که دستاورد های اولین همایش ملی هنر تبرستان در اردیبهشت 91 با هدف شناخت گنجینه های غنی فرهنگ بومی در زمینه های مختلف زبان، ادبیات، هنرهای صناعی، معماری، شهرسازی و… برگزار شد گفت: این همایش در پهنه جغرافیایی که به تبرستان مشهور است و از استرآباد تا دیلمان را دربر می گیرد انجام پذیرفت و ما را برآن داشت تا اینکه در راستای شناخت بیشتر، حفظ و پایداری فرهنگ بومی این منطقه با نگاهی تخصصی تر و این بار با شناخت معماری بومی منطقه بپردازیم.

وی افزود: اقلیم و معماری رابطه ای تنگا تنگ دارند و نیاکان ما در این سرزمین با اقلیم معتدل و مرطوب از گذشته های دور با توجه به ویژگی های طبیعی منطقه و متناسب با توانمندی های محیط و دوری و نزدیکی از دریا و در نواحی ساحلی، جلگه ای و کوهستانی آموختند که چگونه ساخت و سازهای خود را با محیط سازگار کنند. باید گفت که  اصالت های فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز در شکل گیری این فرهنگ بومی نقش موثری داشته است.

ملکشاهی تصریح کرد: معماری که بتواند پاسخ گوی نیازهای جامعه امروز این سرزمین باشد بدون اتکای به فرهنگ بومی منطقه و بهره گیری از فناوری مدرن میسر نخواهد شد و هدف از برگزاری این همایش ایجاد زمینه هایی برای گردهمایی و بهره گیری از نتایج پژوهش ها و یافته های پژوهشگران، هنرمندان، استادان و دانشجویان جهت شناخت بیشتر فرهنگ بومی این سرزمین است و منظور شناخت آن بخش از فرهنگ است که به معماری بومی مربوط می شود.

وی به آمار پذیرش مقالات اشاره کرد و افزود: تا این لحظه 224 خلاصه مقالات به دبیرخانه همایش ارسال شده است که 190 خلاصه مقاله پس از داوری پذیرفته شده است که پس از پذیرش خلاصه مقالات 159 مقاله کامل به دبیرخانه ارسال و از این تعداد مقالات ارسالی 91 مقاله جهت ارایه در همایش پذیرفته شده است .

ملکشاهی ادامه داد: تعداد مقالات ارسال شده در رشته  معماری 98 مقاله بوده است که 52 مقاله پذیرفته شده است که 8 مقاله در همایش به صورت ارائه مقاله، 29 مقاله پوستر و 15 مقاله چاپ در مجموعه مقالات است.

وی افزود: در رشته شهرسازی 10 مقاله ارائه شده بود که 7 مقاله  پذیرفته شد که 2 مقاله به صورت ارائه شفاهی و 5 مقاله بصورت ارائه پوستر پذیرفته شده است و در بخش صنایع دستی نیز شاهد ارسال 34 مقاله به دبیر خانه بودیم، از این تعداد 32 مقاله پذیرفته شد که 4 مقاله به صورت ارائه شفاهی،10 مقاله ارئه پوستر و 9 مقاله چاپ در مجومعه مقالات است.
 
ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران بیان کرد: در رشته باستان شناسی نیز 17 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 9 مقاله پذیرفته شد و در بخش ارائه شفاهی 2 مقاله، در بخش ارایه پوستر 6 مقاله و چاپ در مجموعه مقالات یک مقاله در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا