گوناگون

حذف مالاریا یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت کشور

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها در مرکز توسعه سلامت بندرعباس گفت: حذف مالاریا یکی از اولویت های اصلی نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید فراوانی به حذف این بیماری در ایران دارد. بنابراین در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و استراتژیک بخش سلامت دولت برنامه حذف مالاریا نیز گنجانده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، سمینار آموزشی روش‌های تشخیص، پیشگیری، اپیدمیولوژی در مرکز بهداشتی درمانی بوعلی بندرعباس برگزار شد.

مژده دوغایی مقدم کارشناس آزمایشگاه مرکز توسعه سلامت کیش به عنوان اولین مدرس در این سمینار به ارائه توضیحاتی درباره این بیماری پرداخت و گفت: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که از طریق پشه آنوفل از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود و از طریق خون به سایر اندام‌ها به ویژه کبد حمله می‌کند و ساختار فیزیولوژیک فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس آزمایشگاه تصریح کرد: انگل مالاریا معمولاً پس از تکثیر یافتن در طول یک و یا دو هفته در چرخه گردش جریان خون قرار می گیرد موجب انهدام گلبولهای خون شده و بر اثر این انفجارها فرد دچار تب و لرز می شود که این تب و لرز هر 72 ساعت یک بار به صورت رفت و برگشت بروز می‌کند.

دوغایی افزود: تب و لرز، حالت تهوع، سردرد و درد بدن، تعرق شدید و همچنین تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی و کم اشتهایی از علائم شایع این بیماری می باشد.

وی خاطرنشان کرد: فالسیپاروم فرم شدید بیماری مالاریا است و چون به سرعت وارد خون می‌شود تکثیر یافته و ممکن است منجر به بروز گرفتاری‌های مغزی در افراد شود.

کارشناس آزمایشگاه مرکز توسعه سلامت کیش ابراز کرد: فرم ویواکس این بیماری نیز به صورت عود کننده است و مصرف داروهای ویژه درمان این بیماری موجب کنترل آن می‌شود.

ابراهیم مرادی کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها در ادامه به اهداف پیش رو در نظام سلامت کشور اشاره نمود و عنوان کرد: که حذف مالاریا یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید فراوانی به حذف این بیماری در ایران دارد. لذا در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و استراتژیک بخش سلامت دولت برنامه حذف مالاریا نیز گنجانده شده است.

مرادی افزود: حذف مالاریا جز با همکاری هماهنگی همفکری نهادها و ارگان‌های مرتبط امکان پذیر نمی باشد.

وی ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و ترددهای غیرمجاز به جزیره را یک زنگ خطر بسیار مهم جهت بروز و ابتلا به مالاریا دانست و افزود: به علت اینکه این اتباع به خصوص با ملیت پاکستانی و افغانی در بیشتر مواقع دارای ذخیره انگلی می باشند و علائمی از خود نشان نمی‌دهند، شانس انتقال را افزایش می دهند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها قطع انتقال محلی و به صفر رساندن موارد بومی را هدف نهایی برنامه حذف مالاریا در افق 1404 برشمرد و گفت: یکی از راهبردهای اساسی رسیدن به آن را تشخیص سریع ذخایر انگلی – درمان موثر و به موقع و مناسب با ایجاد حساسیت در گروه پزشکی به منظور تشخیص و ارجاع به موقع ذکر نمود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه در جزیره کیش از مبارزه بیولوژیک جهت مبارزه با لارو پشه‌های آنوفل مولد بیماری مالاریا استفاده می‌شود عنوان کرد: از سال 1387 هیچ‌گونه انتقال محلی و ابتلا افراد بومی به مالاریا در کیش مشاهده نشده و در جزیره به کمک فعالان عرصه بهداشت با نظارت بر واحدهای محیطی پرخطر، این بیماری در کنترل کامل در آمده است.

مرادی در ادامه به کلیه کارفرمایان و فعالان در عرصه ساخت و ساز و محیط‌های صنعتی توصیه کرد که در صورت به کارگیری نیروهایی با ملیت افغانستانی پاکستانی و ملیت آفریقایی حتماً مرکز بهداشت را در جریان این فعالیت قرار دهند تا به صورت رایگان اقدام به نمونه گیری از این افراد نمایند.

مرادی مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش به همکاران شاغل در بخش‌های بهداشتی و درمانی به ویژه پزشکان و متخصصین محترم توصیه کرد در صورت مراجعه بیماری با علائم تب بالای 38 درجه با ملیت پاکستانی و افغانی و یا هموطنان ساکن مناطق پرخطر جنوب و جنوب شرقی کشور شک به ابتلا به مالاریا را مد نظر قرار دهند و حتماً آزمایش مالاریا برای این افراد درخواست گردد و به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها و معضلات برنامه حذف مالاریا، عدم کشف و درمان به موقع به ویژه توسط پزشکان و متخصصین محترم می باشد.

مسئول واحد کنترل و پیشگری از بیماری‌ها عنوان کرد که بیماری مالاریا و کنترل و مراقبت و مبارزه با آن هم اکنون منابع مادی و انسانی زیادی را در سیستم‌های بهداشتی به خود اختصاص داده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تمرکز بر بیماری‌های غیرواگیر می‌باشد که می‌بایست در اولویت قرار گیرد ولی در ایران در بعضی از مناطق کماکان به ناچار می‌بایست تمرکز را در بیماری‌های واگیر این چنینی معطوف نمود.

وی عنوان نمود تشخیص و درمان بیماری هم اکنون در مرکز توسعه سلامت به صورت رایگان انجام می پذیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا