گوناگون

حضور پرشور مردم افغانستان در پای صندوق های رای

2339343 171به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شمار زیادی از افغان ها از جمله زنان افغانستان با حضوری گسترده و پرشور در مراکز رای دهی، آرای خود را در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور به صندوق های رای می ریزند.
 
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین که با انتخابات شوراهای استانی این کشور با بیش از 2 هزار و 700 نامزد همراه بود، رای دهندگان زمان زیادی را برای انداختن رای خود در صندوق ها صرف می کردند اما در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رای دهندگان که باید به یکی از دو نامزد ریاست جمهوری رای دهند، پس از ورود به حوزه رای گیری، به سرعت می توانند رای خود را به صندوق بیاندازند و زمان بسیار کمی را در حوزه سپری کنند.
 
به گزارش منابع خبری، در دیگر استان ها ی افغانستان نیز در بسیاری از حوزه های رای گیری، مردم حضوری پرشور در انتخابات دارند.
 
بر اساس این گزارشها رای دهندگان رای دهندگان در صفوف طولانی اشتیاق دارند که هر چه زودتر رای خود را به صندوق بیاندازند.
 
گزارش دریافتی از بادغیس نیز از حضور شگفت انگیز زنان در این دور از انتخابات حکایت دارد.
 
منابع خبری از فاریاب نیز گزارش دادند تند باد که از صبح امروز در این استان آغاز شد؛ نتوانست مردم این استان را از حضور در پای صندوق های رای بازدارد.
 
گزارش های منابع خبری از مزارشریف، هرات، غزنی، قندهار، هلمند و شمار دیگری از استان های افغانستان، نیز از حضور گسترده واجدان شرایط شرکت در انتخابات از جمله زنان حکایت دارد.
 
منابع خبری از شهر لشگرکاه استان هلمند هم حضور مردم این منطقه را در پای صندوق های رای چشمگیرتر از دوره قبل اعلام می کنند.
 
تا کنون گزارشی از رویداد قابل توجه بر ضد انتخابات افغانستان منتشر نشده است.
 
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ساعت 7 صبح امروز در سراسر این کشور آغاز شد.
 
رییس جمهوری افغانستان و اعضای کابینه این کشور و همچنین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری در ساعات اولیه برگزاری دور دوم انتخابات افغانستان آرای خود را به صندوق های رای ریختند.
 
عبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ که در دور اول انتخابات به ترتیب 45 و 31.6 درصد آرا را به خود اختصاص دادند، نتوانستند حد نصاب لازم 50 درصد بعلاوه یک رای را برای پیروزی در این دور از انتخابات، کسب کنند.
 
بر اساس قانون انتخابات افغانستان دو نامزد پیشتاز باید در دور دوم برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند.
 
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که با انتخابات شوراهای استانی این کشور همراه بود 7 میلیون نفر از 12 میلیون واجدان شرایط شرکت در انتخابات افغانستان زیر سایه تهدید طالبان در حوزه های رای گیری حضور یافتند و رای خود را به صندوق ها ریختند.
 
کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در دور دوم انتخابات این کشور صندوق های اخذ رای را از 19 هزار و 700 صندوق به 23 هزار و 313 صندوق افزایش و اطمینان داده است که مردم افغانستان در این دور از انتخابات با کمبود برگه رای در حوزه ها که مشکلاتی را در دور نخست به وجود آورد، مواجه نخواهند شد.
 
ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز در همین حال با تاکید به لزوم شفافیت در برگزاری انتخابات و رفع مشکلات دور اول، از نامزدهای ورود به کاخ ریاست جمهوری افغانستان، خواست نتایج انتخابات را بپذیرند.
 
نیروهای زمینی، هوایی و پلیس افغانستان در سراسر این کشور برای تامین امنیت دور دوم انتخابات به حالت آماده باش کامل در آمده اند و تاکید کرده اند که 400 هزار نیروی امنیتی، پلیس و ارتش افغانستان امکان هرگونه تحرکی را از نیروهای طالبان و مخالفان مسلح خواهند گرفت.
/انتهای پیام

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا